پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1829
۰۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۱
اندازه متن
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

هماهنگی بین دستگاهی برای درمان اعتیاد وجود ندارد

باید این تصور درجامعه حاکم باشد که اعتیاد غیرقابل درمان است، اکنون دردنیا برای ترک اعتیاد از روش های علمی جایگزین درمانی و کاهش آسیب استفاده می شود و ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم. رها کردن معتاد درجامعه پس از ترک فیزیکی کار اشتباهی است.
سیامک مره صدق

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: رفع معضل اعتیاد نیازمند عزم ملی است و تا بحال ندیده ام که دستگاه های مرتبط، همکاری کامل و لازم را در حوزه اعتیاد با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیامک مره صدق اظهار کرد: هیچ بخشی از کشور نمی تواند به تنهایی با مساله اعتیاد مقابله کند چرا که اعتیاد یک فرایند بین بخشی است و ریشه های عمیقی در اقتصاد، فرهنگ، بهداشت ودرمان و روان درمانی دارد. 
این نماینده مجلس دهم افزود: چیزی به نام درمان اعتیاد نداریم. در بهترین آمارهای دنیا، میزان موفقیت در درمان اعتیاد کمتر از 1 تا 2 درصد بوده است. 
به گفته مره صدق، اعتیاد یک بیماری مزمن صعب العلاج است و همچون تومور نیست که جراح آن را از بدن درآورده و دور بیاندازد. اعتیاد چیزی شبیه دیابت و آسم بوده که تا آخر عمر همراه بیمار است. 
وی اظهار کرد: موفق ترین کشور دنیا در بحث ترک اعتیاد که با بهترین مدل های درمانی کار می کند فقط توانسته 2 تا 3 درصد از افراد معتاد را ترک دهد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: قانون کافی و لازم در زمینه رفع معضل اعتیاد درکشور وجود دارد و این موضوع درهمه دوره های مجلس شورای اسلامی نیز مورد بحث و مذاکره کمیسیون بهداشت بوده است اما تاکنون نتوانسته ایم این مشکل را حل و فصل کنیم؛ باید ببینیم مشکل کار کجاست؟ 
مره صدق تصریح کرد: در حل معضل اعتیاد مشکلاتی برسر راه وجود دارد که از دست ما خارج است و آن، هم مرز بودن کشور با بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر یعنی کشور افغانستان است. 
وی اظهارکرد: هم مرز بودن ما با افغانستان سبب حضور باندهای بزرگ مواد مخدر در کشور شده است. آنها حتی بطور رایگان مواد مخدر را توزیع می کنند و دلشان می خواهد تعداد معتاد در ایران زیاد شود تا از این طریق بتوانند به ترانزیت مواد مخدر کمک کنند. آنان در کارتل های اقتصادی بدنبال فروش مواد مخدر نیستند بلکه ترانزیت مواد مخدر برایشان حائز اهمیت است.
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در عین حال در پاسخ به این سوال که اعتیاد را اولویت چندم کشور می دانید، گفت: برای پاسخ به این سوال به دیدگاه جامعه شناسانه نیاز است. نمی دانم اولویت چندم است؛ اما اولویت مهمی است.
مره صدق درعین حال با بیان اینکه باید نگرش مان را درباره اعتیاد تغییر دهیم، افزود: الگویی که هم اینک از نظرعلمی تبلیغ می شود و گفته می شود اعتیاد قابل ترک است روش غلطی است، چرا که جوان ها ترغیب می شوند به سوی مصرف مواد مخدر بروند با این تصور که ترک می کنند.
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مقوله آموزش هم افزود: آموزش پیشگیری از اعتیاد باید از سطح مدارس آغاز شود. 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم گفت: بهترین آمارهای دنیا نشان می دهد که میزان درمان اعتیاد کمتر از یک درصد است؛ اگر ما منتظر شویم تا افراد معتاد شوند و بعد برای درمانشان کاری انجام دهیم کار کاملا غیرعلمی و اشتباه انجام داده ایم.
این نماینده مجلس تصریح کرد: باید این تصور درجامعه حاکم باشد که اعتیاد غیرقابل درمان است، اکنون دردنیا برای ترک اعتیاد از روش های علمی جایگزین درمانی و کاهش آسیب استفاده می شود و ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم. رها کردن معتاد درجامعه پس از ترک فیزیکی که طی یک هفته ای انجام می شود، کار اشتباهی است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: باید اقرار شود که درمان اعتیاد روندی طولانی مدت دارد. یعنی به ازای هر یک سال اعتیاد افراد؛ حداقل دو تا سه سال زمان نیاز است تا سم زدایی روانی بر روی معتاد انجام شود. به طور مثال برای سم زدایی معتادی که 20 سال مواد مخدر مصرف کرده به زمانی حدود 60 ماه نیاز است تا دوره درمانی اش کامل شود.
مره صدق تاکید کرد: برای معتادان باید کار اساسی و علمی انجام شود. باید درمان های مناسب جایگزین شود. 
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور حضور دارند.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر