پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1796
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۳
اندازه متن
معاون اموربین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

محدود کردن مجازات اعدام به قاچاق مسلحانه موادمخدر قابل بررسی است

عمده موادمخدر از ایران به سمت اروپا ترانزیت می شود و حدود ۹۳ درصد از اعدام ها در ایران نیز مربوط به موادمخدر است. در واقع، ما هزینه سلامت و ایمنی اروپایی ها را می پردازیم و آنان حق ندارند طلبکارانه به این موضوع نگاه کنند.
کاظم غریب آبادی

معاون اموربین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: یکی از پیشنهادات در رابطه با موضوع اعدام، محدود کردن مجازات اعدام به قاچاق مسلحانه مواد مخدر است که می تواند از منظر حقوقی بررسی شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی در پاسخ به این سئوال که آیا مکانیسم های حقوقی مجازات اعدام قاچاقچیان که یکی از حربه های حقوق بشری و هجمه علیه ایران است، تغییر می کند؟ گفت: بحث ها و رویکردهای مختلفی در این رابطه مطرح است و نباید عجولانه به این موضوع نگاه کرد و تصمیم گرفت. این موضوع نیاز به یک کار بسیار دقیق و مطالعات فراوان دارد و باید بررسی کرد که آیا مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر بازدارندگی لازم را داشته است یا خیر.

وی در خصوص حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: نکته دوم در این رابطه این است که برداشتن مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر یا محدودکردن آن، چه تاثیری بر مبارزه با مواد مخدر خواهدگذاشت؟ بنا براین یک کار تحقیقاتی جدی و ویژه نیاز هست تا بتوان به این سئوالات پاسخ داد و تصمیم درستی گرفت.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص اظهار نظر برخی از مسئولان داخلی در رابطه با حذف اعدام قاچاق، اظهار داشت: در داخل کشور دو گروه موافق و مخالف این کار هستند. با این همه باید توجه کرد که وضعیت و شرایط ما با کشورهای غربی که از مجازات اعدام انتقاد می کنند، بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به تفاوت های حقوقی بین نظام حقوقی ایران و کشورهای غربی، تصریح کرد: در نظام مجازات ها، در فرهنگ ها و ارزشهای حاکم بر کشورها و همچنین تهدیدهای موجود، تفاوت هایی فاحشی بین ایران و کشورهای غربی وجود دارد. تهدیدی که علیه ایران در این زمینه وجود دارد، برای کشورهای دیگر مطرح نیست چرا که کشور ما با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر همسایه است.

میزان کشفیات مواد مخدر در ایران برابر با کل جهان است

غریب آبادی با بیان اینکه میزان کشف مواد مخدر در ایران برابر با میزان کشف این مواد در کل جهان است، گفت: سالانه در ایران بیش از ۴ هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر از نیروهای انتظامی در مبارزه با موادمخدر جان خود را از دست داده اند. آسیب های اجتماعی، جرایم سازمان یافته درکنار قاچاق موادمخدر و همچنین صرف میلیاردها دلار هزینه برای این مبارزه را نیز باید به این فهرست افزود. آیا غرب با این تهدیدات و آسیب ها مواجه است؟ قطعا خیر. کشورهای غربی اینگونه یک موضوع حقوقی را سیاسی کرده اند.

وی با انتقاد از موج تخریبی که علیه ایران به وجود آمده است، گفت: به طور قاطعانه می گویم موجی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعدام ها بوجود آمده است، یک موج ساختگی برای اعمال فشار است. 

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهارداشت: بنابراین  وقتی در خصوص موضوعاتی با این اهمیت صحبت می کنیم و قصد اتخاذ تصمیم داریم، باید تمامی ابعاد شامل تهدیدات، فشارهای سیاسی، رویکردهای سیاسی و همچنین بحث بازدارندگی را با هم ببینیم.

۹۳ درصد اعدام ها در ایران مربوط به مواد مخدر است

غریب آبادی با تاکید بر ضرورت انجام پژوهش هایی در این رابطه، گفت: باید پژوهش های لازم در خصوص حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر انجام شود تا بازنگری این قانون صورت گیرد تا پس از آن تصمیمات لازم اتخاذ شود. یکی از پیشنهادات مطرح شده، محدود کردن مجازات اعدام به قاچاق مسلحانه مواد مخدر است که این موضوع می تواند از منظر حقوقی و کارشناسی بررسی شود.

وی افزود: غرب که اینگونه از این مجازات انتقاد می کند، تاکنون سهم خود را در مبارزه با موادمخدر ایفا نکرده و کمک شایانی نیز در این مسیر به ایران نکرده است. شایان توجه است که عمده موادمخدر از ایران به سمت اروپا ترانزیت می شود و حدود ۹۳ درصد از اعدام ها در ایران نیز مربوط به موادمخدر است. در واقع، ما هزینه سلامت و ایمنی اروپایی ها را می پردازیم و آنان حق ندارند طلبکارانه به این موضوع نگاه کنند. با این حال، موضوع بازنگری موضوعی بود که از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه آغاز شد و ما در کنار نهادهای تصمیم گیر با یک پشتوانه علمی و کارشناسی در این زمینه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر