پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1794
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
اندازه متن
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد:

شروط بهزیستی برای توقف تولید معتاد متجاهر

روشن پژوه می گوید: قصد داریم چنانچه مدیریت مراکز ماده 16 پس از احقاق شروط به بهزیستی منتقل شود کل فرآیند مدیریت معتادان سخت در دسترس از مرحله شناسایی، ساماندهی، غربالگری، اجرا و به ویژه نظارت پس از بهبود را متحول و دگرگون کنیم.
محسن روشن پژوه

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن تاکید برآنکه مدعی ارائه طرح تحول نظام مدیریت معتادان سخت در دسترس و کارتن خواب در کشور هستیم، عنوان کرد: باید تحولی در نظام مدیریت معتادان کارتن خواب و سخت در دسترس صورت گیرد تا بتوان انتظار بهبود اوضاع را داشته باشیم وگرنه اجرای طرح‌ها با الگوهای پیشین اثربخشی کافی را نداشته و همواره معتادان سخت در دسترس و متجاهر را در چرخه اعتیاد جای خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا،محسن روشن پژوه، درباره آخرین وضعیت واگذاری مراکز ماده 16 به بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی به علت سابقه و پیشینه بسیار منحصر به فرد در حوزه اعتیاد، مأموریت سازمانی، بدنه کارشناسی و هم به لحاظ اینکه وجود مراکز ماده 16 توان و ساختار سازمان بهزیستی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، پیش از آنکه مساله واگذاری این مراکز به بهزیستی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح و این واگذاری صورت گیرد، نسبت به پذیرش مدیریت این مرکز در صورت تحقق شرایطی، اعلام آمادگی کرده بود.

وی در ادامه ضمن بیان آن که در حال حاضر دغدغه اصلی کشور "مدیریت اعتیاد" است، افزود: در آن زمان هم  تاکید کرده بودیم که این انتقال مدیریت باید در صورت تحقق شروط صورت گیرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پس از آنکه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که از این پس این ستاد مسئولیتی جز سیاستگذاری در مراکز ماده 16 (کمپ ترک اعتیاد اجباری) ندارد و مسئولیت این مراکز به بهزیستی واگذار شده است، به شکل رسمی از طریق بالاترین مقام مسئول سازمان بهزیستی شرایط خود را در غالب هفت بند به ستاد مبارزه با مواد مخدر تقدیم کردیم و درحال حاضر منتظر جواب آنها هستیم، هرچند آنها به طور شفاهی شروط بهزیستی را پذیرفته‌اند اما هنوز به طور رسمی تفاهم نامه‌ای میان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر منعقد نشده است.

روشن پژوه تصریح کرد: قصد داریم چنانچه مدیریت مراکز ماده 16 پس از احقاق شروط به بهزیستی منتقل شود کل فرآیند مدیریت معتادان سخت در دسترس از مرحله شناسایی، ساماندهی، غربالگری، اجرا و به ویژه نظارت پس از بهبود را متحول و دگرگون کنیم.

وی تاکید کرد: فرآیند مدیریت معتادان سخت در دسترس دارای اجزایی است که مهمترین آن "غربالگری" و "نظام ارجاع" است که باید با حمایت حوزه‌های قضایی انتظامی مورد بازنگری قرار گیرند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه الگوی پیشنهادی بهزیستی برای مدیریت مراکز ماده 16، در کشورهای دنیا تحت عناوین مختلفی چون «دادگاه‌های درمان مدار» معرفی می‌شود، گفت: در حال حاضر این آمادگی را داریم که در صورت انتقال مدیریت این مراکز به بهزیستی و در اختیار داشتن بودجه و اعتبارات لازم آموزش‌هایی را برای همکاران خود در حوزه قضایی و انتظامی ارائه داده تا این الگو میان سازمان‌های اجتماعی ،قضایی و انتظامی کشور هماهنگ شود و  بتوان پس از آن نظام غربال را در کشور مستقر کرد.

روشن پژوه تاکید کرد: چنانچه فردی به دلایلی مشمول ماده 16 بوده و متجاهر شناخته شود باید فرصت این را داشته باشد که در الگوهای درمان ماده 15 نیز قرار گیرد.

وی افزود: براساس قانون فرد زمانی متجاهر شناخته می‌شود که تحت درمان نبوده ، داوطلب درمان نباشد و در ملاء عام اقدام به مصرف مواد اعتیادآور کند؛ به این ترتیب اینکه صرفا بخواهیم فردی را در خیابان تنها به علت تابلو بودن چهره و یا بی‌سرپناهی با برچسب متجاهر جمع آوری کنیم، صحیح نیست؛ زیرا اولا ممکن است این فرد تحت درمان باشد و ثانیا ممکن است چنانچه به این فرد فرصت درمان داده شود نسبت به آن تمایل نشان دهد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان آنکه الزامی نسبت به ورود تمامی این افراد به مراکز ماده 16 وجود ندارد گفت: در الگوی "دادگاه‌های درمان مدار" درمان کاملا رایگان است، همچنین آنکه در این الگو به غربالگری ، ارزیابی وضعیت فرد، استفاده از تمام ظرفیت‌های درمانی کشور و ... توجه ویژه خواهیم داشت.

 روشن پژوه در ادامه ضمن تاکید برآنکه باید تکلیف بیمه درمان اعتیاد مشخص شود تصریح کرد: یکی از شروط اصلی بهزیستی برای پذیرش مدیریت مراکز ماده 16 تعیین تکلیف بیمه "درمان اعتیاد" در کشور است زیرا تا وقتی درمان ارزان، رایگان و در دسترس نباشد مشخص است که فرد معتاد ممکن است به سوء تجاهر سوق پیدا کند.

وی در پایان عنوان کرد: چنانچه شروط بهزیستی برای پذیرش مدیریت مراکز ماده 16 محقق شود، چرخه تولید معتاد متجاهر را در کشور متوقف خواهیم کرد؛ زیرا معتقدم در چنین شرایطی تعداد افرادی که به مراکز ماده 16 می‌رسند به حداقل خواهد رسید، هرچند ممکن است بازهم عده‌ای باشند که نیاز باشد به مراکز اجباری ارجاع داده شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر