پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1732
۲۱ امرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۱۰
اندازه متن
معاون حقوقی قوه‌قضائیه:

برای حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر به توافق نرسیده‌ایم

ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی قوه‌قضائیه می گوید:«من هم صرفا درباره اعدام می‌گویم که نباید باشد اما آن سوی ماجرا را چه کنیم؟ بله اگر واقعا مرزها را کنترل کنیم و با قاچاق مبارزه کنیم، نیازی به اعدام نیست ولی با این وضع راه دیگری نیست.»
برای حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر به توافق نرسیده‌ایم

حذف مجازات اعدام قاچاقچیان، طرحی که نمایندگان مجلس نهم در ماه‌های پایانی کارشان، آن را در دنبال کردند و تعدادی از مسئولان قوه‌قضائیه و ستاد مبارزه با موادمخدر درباره آن واکنش نشان دادند، حالا وارد مرحله دیگری شده است. بعد از آن‌که پیشنهاددهندگان این طرح و موافقان حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر، روز به روز امیدوارتر می‌شدند، حالا این معاون حقوقی قوه‌قضائیه است که گفته مسئولان قوه‌قضائیه دراین‌باره به توافق نرسیده‌اند.
ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی قوه‌قضائیه دیروز با بیان این‌که طرح حذف و تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر باید دوباره در مجلس مطرح شود، گفته است: «درون دستگاه قضائی قبلا هم آقای محسنی‌اژه‌ای در تلویزیون اعلام کردند که هنوز به این توافق نرسیده‌ایم.»  او درباره طرح موضوع حذف یا تعدیل اعدام قاچاقچیان موادمخدر در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی و حمایت تلویحی بعضی مسئولان از این موضوع گفت: «ما در ارتباط با حذف مجازات اعدام در معاونت حقوقی قوه‌قضائیه موضوع اصلاح قانون را در دستور نداریم. طرحی بود که توسط نمایندگان در مجلس مطرح شد و به نتیجه هم نرسید.» به گزارش «تسنیم» خداییان ادامه داد: «با توجه به مجلس جدید، باید طرح جدید توسط نمایندگان بررسی شود. یک بحثی در این زمینه وجود دارد و آن این است که آیا ما درباره موادمخدر مجازات اعدام داشته باشیم یا خیر. خیلی از افراد منتقد هستند و می‌گویند: «این مجازات اعدامی که درباره قاچاقچیان موادمخدر داریم و این میزان قاچاقچی را اعدام می‌‌کنیم که هجمه‌های حقوق بشری را هم به دنبال دارد، اما درعمل تأثیری در مبارزه با قاچاق نداشته است. پاسخ ما این است که اگر این مجازات را نداشتیم، وضع به چه شکلی بود؟ ثانیا آیا جایگزین بهتری برای اعدام مطرح می‌شود؟ اگر به جای اعدام حبس ابد بگذاریم، جایگزین بهتری است و جنبه بازدارنده‌تری دارد؟ ما هنوز روی همین موضوع به توافق نرسیده‌ایم.»  معاون حقوقی قوه‌قضائیه درباره این‌که پیش‌فرض‌های موافقان این اقدام برای حذف و تعدیل اعدام قاچاقچیان موادمخدر چیست، گفت: «این سوالاتی است که مطرح شده ولی الان در دستور کار قوه‌قضائیه چنین لایحه‌ای قرار ندارد و این طرح هم ازسوی مجلسی‌ها بوده است. من هم جایی ندیدم که رئیس قوه‌قضائیه این را مطرح کند که لایحه‌ای درحال تهیه است. اگر هم قرار بود چنین کاری انجام بشود، باید به من دستور می‌داد که تاکنون چنین چیزی نبوده است.» خداییان ادامه داد: «ستاد مبارزه با موادمخدر متشکل از دستگاه‌های مختلف است. باید در این زمینه بحث شود و فکر هم نمی‌کنم رئیس قوه‌قضائیه با این موضوع مخالف باشد که اگر می‌خواهیم مجازات اعدام را حذف کنیم، چه جایگزینی قرار دهیم؟ آیا حبس ابد جایگزین مناسبی است؟ هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم.»  او در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست قبل از این‌که مجلس طرحی در این زمینه ارایه کند، قوه‌قضائیه برای کاهش نقاط ضعف‌ چنین طرحی و اختلاف‌نظرهای احتمالی بعدی، خودش پیش‌قدم شود و لایحه‌ای در این زمینه ارایه کند، گفت: «در درون دستگاه قضائی قبلا هم آقای محسنی‌اژه‌ای در تلویزیون اعلام کردند که هنوز به این توافق نرسیده‌ایم و دستوری برای اقدام برای اصلاح قانون صادر نشده است.»
معاون حقوقی قوه‌قضائیه ادامه داد: «به هیچ‌وجه هیچ‌کسی از ما با مجازات اعدام موافق نیست. کسی دوست ندارد یک انسان اعدام شود، اما الان با یکسری باندها مواجه هستیم که به مردم رحم نمی‌کنند- یعنی آن کسی که یک‌باره ٥٠٠کیلو هرویین و ١٠٠کیلو شیشه و سایر موادمخدر صنعتی را وارد می‌کند- ما به یک طرف قضیه که متهم است، نگاه می‌کنیم که نباید اعدام شود اما به آن سوی ماجرا که ٥٠٠کیلو هرویین یک شهر را نابود می‌کند، توجه نمی‌کنیم. گاهی اوقات موضوع را فقط ازیک زاویه نگاه می‌کنیم.»  او درباره نظر شخصی‌اش درمورد وجود مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر هم گفت: «من هم صرفا درباره اعدام می‌گویم که نباید باشد اما آن سوی ماجرا را چه کنیم؟ بله اگر واقعا مرزها را کنترل کنیم و با قاچاق مبارزه کنیم، نیازی به اعدام نیست ولی با این وضع راه دیگری نیست. هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم. این قانون نیاز به اصلاح دارد، مگر این‌که یک عزم صورت بگیرد که پیشگیری کنیم و طبیعتا مجازات سبک‌تری برایش درنظر بگیریم، اما عقیده من این است که باید جنبه آسیب‌دیدن جامعه را هم لحاظ کنیم.» خداییان ادامه داد: «من بارها گفتم کسی که یک نفر را به قتل می‌رساند، به او می‌گوییم جانی و همه هم احساساتی می‌شوند و می‌گویند این جانی باید اعدام شود اما کسی که با توزیع موادمخدر صدها نفر را می‌کشد و صدها خانواده را متلاشی می‌کند، هنوز درجامعه خودمان، او را به‌عنوان جانی نمی‌شناسیم، درحالی‌ که به اعتقاد من این فرد جانی است. هنوز متأسفانه زشتی عمل یک قاچاقچی جا نیفتاده که اگر یک نفر قاچاقچی موادمخدر است، کسی نزدیکش نشود اما بعضا افراد حتی با افتخار با یک قاچاقچی ارتباط دارند، در خودروی او می‌نشینند و به خانه دعوتش می‌کنند. این فرد جانی است اما ارتباط با او قبحی ندارد.»  موضوع حذف‌شدن یا نشدن مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر در ایران که بیشترین تعداد اعدام‌ها را تشکیل می‌دهد، در ماه‌های گذشته اظهارنظر تعدادی از مسئولان قضائی را به دنبال داشته است؛ مثلا همین سه‌ماه پیش بود که «جواد لاریجانی»، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه ایران دراین‌باره گفت:  «متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است، در زیر تعداد بهمن‌وار اعدام محکومان موادمخدر زیر سوال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست.»  ماجرای این طرح برمی گردد به آذر ‌سال گذشته؛ وقتی «میرهادی قره‌سید رومیانی»، از اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نهم گفت که گروهی از نمایندگان طرحی را به مجلس ارایه کرده‌اند که بر مبنای آن «مجازات حبس ابد جایگزین اعدام قاچاقچیان موادمخدر» می‌شود. او آن زمان گفت که نمایندگان طبق طرح ارایه‌شده می‌خواهند مجازات اعدام به جز در موارد قاچاق مسلحانه موادمخدر به حبس ابد تبدیل شود: «در این طرح، نمایندگان وضع موجود در مجازات‌های مربوط به موادمخدر و هزینه سنگین و طاقت‌فرسایی که ایران به دلیل حایل‌بودن میان غرب و شرق می‌پردازد را نیز، مورد بررسی قرار می‌دهند.» طرحی که البته با تمام‌شدن عمر مجلس نهم به جایی نرسید و حالا مسئولان قوه‌قضائیه می‌گویند که آن طرح مسکوت شده و نمایندگان مجلس جدید باید دوباره آن را دنبال کنند.

 منبع: روزنامه شهروند

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر