پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1693
۰۴ امرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۳۴
اندازه متن
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی:

زنان دارای رفتار پرخطر زیر پوشش 5 هزار DIC و 30مرکز جدید زنان بدسرپرست

معتادان تزریقی و زنان دارای رفتار پر خطر جزو افرادی هستند که در معرض ابتلا به بیماری های واگیر مانند ایدز و هپاتیت و بیماری های مقاربتی هستند و در صورت مراجعه این افراد به مراکز گذری یا DIC یکسری خدمات بهداشتی به این افراد ارائه می شود.
پزشک

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: زنان دارای رفتار پر خطر در پنج هزار مرکز گذری(DIC) و 30 مرکز ویژه زنان بد سرپرست خدمات بهداشتی دریافت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود نبوی افزود: وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر به خصوص ایدز و هپاتیت، معتادان و زنان دارای رفتار پر خطر را در صورت مراجعه تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می دهد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت مسئول ساماندهی زنان دارای رفتار جنسی پر خطر نیست و اصلا ساماندهی این افراد وظیفه وزارت بهداشت نیست.
نبوی افزود: وزارت بهداشت مسئول کنترل و پیشگیری از بیماریهای واگیر است و معتادان تزریقی و زنان دارای رفتار پر خطر جزو افرادی هستند که در معرض ابتلا به بیماری های واگیر مانند ایدز و هپاتیت و بیماری های مقاربتی هستند و در صورت مراجعه این افراد به مراکز گذری یا DIC یکسری خدمات بهداشتی به این افراد ارائه می شود.
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش ایرنا که چه خدماتی به افراد دارای رفتار پر خطر داده می شود، توضیح داد: اگر زنان یا مردان مراجعه کننده، معتاد تزریقی باشند در مراکز MMT به آنان متادون داده می شود که اعتیاد آنها از تزریقی به خوراکی تغییر کند.

توزیع وسایل پیشگیری برای پر خطرها
وی افزود: در مراکز DIC که همان مراکز خدمات گذری هستند نیز به این افراد وسایل پیشگیری داده می شود که دچار بیماری های واگیر نشوند، البته مراکز DIC فقط در وزارت بهداشت نیست و حدود پنج هزار مرکز گذری در وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دستگاههای دیگر مانند شهرداری وجود دارد.
نبوی گفت: علاوه بر آن 30 مرکز ارائه خدمات به زنان بدسرپرست در کشور وجود دارد که در این مراکز علاوه بر خدمات بهداشتی، مهدکودک هایی برای نگهداری فرزندان این زنان وجود دارد و آموزش های شغلی مانند خیاطی به این زنان ارائه می شود که برای تامین هزینه زندگی از کارهای پر خطر اجتناب کنند.
وی اضافه کرد: 30 مرکز ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به زنان بدسرپرست بیشتر در حاشیه شهرها، مناطق محروم و فقیر و جاهایی که افراد پر خطر بیشتر هستند ایجاد شده و اگر منابع مالی تامین شود، تعداد این مراکز افزایش می یابد، زیرا در مناطق برخوردار شهری این مسائل بسیار کمتر است.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: همچنین در این مراکز زنان مراجعه کننده، از نظر بیماریهای واگیر مانند ایدز و هپاتیت بررسی می شوند و خدمات بهداشتی لازم از جمله واکسیناسیون به این زنان ارانه می شود.
وی گفت: خدمات وزارت بهداشت به زنان بد سرپرست علاوه بر مراکز درمان گذری(DIC) و متادون درمانی(MMT) در مراکز مشاوره و تست (DCT) نیز ارائه می شود که برخی جاها این مراکز در هم ادغام شده و در یک مکان هستند.
نبوی افزود: در مجموع جاهایی که مراکز وزارت بهداشت فعال است، خدمات مختلف بهداشتی، واکسیناسیون، مشاوره و آزمایش، آموزش شغل، انجام می شود.

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر