پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1683
۰۱ امرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
اندازه متن
با مروری بر فعالیت‌ها و عمکرد انجمن معتادان گمنام اعلام شد:

شرایط عضویت در انجمن معتادان گمنام

در سال‌های اخیر تا حدود زیادی توانسته‌ایم رابطه خود را با قشر حرفه‌ای و پزشکان جامعه ارتقا دهیم و شفاف سازی کنیم که انجمن وارد مسائل دارو درمانی و تخصصی نمی‌شود و در کار آنها دخالت نمی‌کنیم و حتی بروشوری در این مورد تهیه کرده‌ایم.
انجمن معتادان گمنام

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام از تمدید مجوز فعالیت این انجمن به مدت دو سال خبر داد و گقت: انجمن معتادان گمنام در حال حاضر در دنیا حدود ۶۰ هزار جلسه برگزار می‌کند که بیش از ۲۰ هزار جلسه آن در ایران بوده و در دنیا حدود دومیلیون نفر عضو در حال بهبودی داشته که حدود ۴۰۰ هزار نفر عضو معتادان گمنام ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، درباره نحوه شکل‌گیری این انجمن اظهار کرد: انجمن معتادان گمنام حدود ۶۳ سال پیش شکل گرفت و در ۲۰ سال اولیه به دلیل آنکه کسی فکر نمی‌کرد یک معتاد بتواند به معتاد دیگر کمک کند، رشد چندانی نداشت ولی با تغییر نگاه عموم، رشد انجمن شروع شد.

وی که به دلیل گمنام بودن اعضای این انجمن مایل نبود نامش ذکر شود با بیان اینکه در ایران پیام این انجمن حدود ۲۶ سال پیش از مکان بازپروری قرچک شروع شد، گفت: در سال‌های اوایل شکل‌گیری به دلیل نگاه مجرمانه به اعتیاد نتوانستیم رشد خوبی داشته باشیم ولی با تغییر نگاه جامعه در مورد اعتیاد از جرم به بیماری و اطلاع رسانی انجمن به آحاد جامعه، رشدمان آغاز شد.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه تاکید کرد: در طول مدت فعالیت چهار مرتبه مجوز فعالیت در سطح ملی از پلیس امنیت و وزارت کشور را دریافت کرده و چندین مرحله موفق به کسب عنوان انجمن برتر در کشور شده‌اند. 

وی درخصوص نحوه عضویت در این انجمن نیز اظهار کرد: در این انجمن هیچ شرطی جهت عضویت وجود ندارد و کاملا رایگان است و ما پذیرای هر معتادی بدون نگاه کردن به نوع مواد مصرفی، سن، نژاد، عقیده، جنسیت و موقعیت اجتماعی که تمایل به زندگی بدون مصرف مواد مخدر را داشته باشد، هستیم.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه به تشریح روش درمانی انجمن پرداخت و گفت: روش درمانی ما کمک یک معتاد در حال بهبودی به معتاد دیگر از طریق انتقال قدم‌ها و تجربیات پاک ماندن و حضور مرتب در جلسات بهبودی انجمن و کارکرد ۱۲ قدم انجمن است.

وی افزود: جلسات انجمن به دو صورت جلسات باز و بسته برگزار می‌شود که به جهت حفظ گمنامی در جلسات بسته فقط افراد معتاد می‌توانند شرکت کنند ولی حضور در جلسات باز محدودیتی ندارد و شرکت برای عموم آزاد است.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام همچنین اظهار کرد: قدم‌های ۱۲گانه انجمن به یک معتاد کمک می‌کند پس از قطع مصرف مواد مخدر چگونه با مسائل روزانه زندگی شخصی خود روبرو شود؛ علاوه برآن قدم‌ها کمک می‌کند رابطه بهتری با خداوند و جامعه برقرار کنیم.

وی در ادامه به آغاز پاکی در انجمن معتادان گمنام اشاره کرد و گفت: پاکی از زمانی که هیچ نوع ماده مخدری مصرف نکنند که الکل هم شامل آن می‌شود، آغاز خواهد شد.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه تاکید کرد: اگر معتادی در حال مصرف باشد هم می‌تواند در جلسات شرکت کند اما شروع پاکی او پس از قطع مصرف آغاز می‌شود.

وی همچنین درخصوص مصرف داروهای مخدر دار نیز اظهار کرد: در انجمن بین مصرف خودسرانه دارو و دارویی که توسط پزشک جهت درمان تجویز شده باشد، تفاوت قائل می‌شویم؛ در این موارد مسئله پاکی تصمیمی است بین خود شخص و پزشک معالج ایشان و انجمن هیچگونه قضاوتی در این مورد نمی‌تواند داشته باشد.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه به خدماتی که پس از حضور در انجمن به معتادان ارائه می شود اشاره کرد و گفت: کلیه خدماتی که انجمن ارائه می‌دهد فراهم آوردن محیطی امن جهت حضور در جلساتی است که اعضا با یکدیگر مشارکت کنند؛ به این ترتیب به مسائل کاری و مالی، مشکلات خانوادگی و هر مسئله‌ای که خارج از  بهبودی آنها طبق اصول تعریف شده انجمن باشد، کاری نداریم و توسط اصول انجمن به آنها مسئولیت پذیری را یاد می‌دهیم.

وی در خصوص روند فعلی فعالیت انجمن نیز تصریح کرد: انجمن معتادان گمنام ایران در حال حاضر حدود ۴۰۰هزار نفر عضو دارد که به عنوان شخصی مسئول و سازنده به اجتماع بازگشته‌اند و از لحاظ روانی حدود ۳ میلیون نفر از شهروندان‌مان را از دغدغه همسر ، پدر ، مادر ، خواهر و برادر معتاد بودن ... به آرامش رسانده است.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر رابطه ما با قوه قضائیه بهتر شده است گفت: اکنون بسیاری از قضات به محکومین حبس در رابطه با اعتیاد نشانی جلسات‌ ما را می‌دهند تا پس از پایان دوره محکومیت در جلسات انجمن شرکت کنند.

وی افزود: همچنین برخی از آنها را بجای حبس جهت درمان اعتیاد به انجمن ارجاع می‌دهند و برای مدت مشخصی ملزم به شرکت در جلسات انجمن می‌کنند.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام ادامه داد: در حال حاضر جلسات پیام رسانی ما به طور مرتب در حدود ۲۰۰ زندان و ۳۵۰ کلینیک و مرکز درمانی برگزار می‌شود و در سال اخیر نیز با سازمان زندان‌ها تفاهم نامه همکاری به مدت سه سال منعقد کردیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ما با دانشگاه‌ها رابطه خوبی داریم و در آنجا جلسات و پنل‌های اطلاع رسانی ما برگزار می‌شود و انتظار داریم این همکاری با توجه به اینکه اکثر آنها از اقشار جوان کشور هستند، توسعه یابد.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه به ارتباط با آموزش پرورش اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا با آموزش و پرورش ارتباط برقرار کنیم، در جلسات اولیا و مربیان شرکت نماییم و اعضای در حال بهبودی انجمن تجارب‌شان را در میان بگذارند تا چنانچه عضو معتادی از شرکت کنندکان یا خانواده آنها در آن جلسه حضور داشته باشند، بتوانیم پیام انجمن را برسانیم .

وی همچنین اظهار کرد: در سال‌های اخیر تا حدود زیادی توانسته‌ایم رابطه خود را با قشر حرفه‌ای و پزشکان جامعه ارتقا دهیم و شفاف سازی کنیم که انجمن وارد مسائل دارو درمانی و تخصصی نمی‌شود و در کار آنها دخالت نمی‌کنیم و حتی بروشوری در این مورد تهیه کرده‌ایم که خط مشی انجمن در مسائل خود سرانه دارو با تجویز پزشک جهت درمان مشخص شود.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه ضمن بیان آنکه سال های گذشته در راه اندازی جلسات انجمن معتادان گمنام در کشور های همسایه نقش به سزایی داشته ایم؛ گفت:در کار سم زدایی هیچ گونه دخالتی نمی‌کنیم و یک راه هستیم مانند راه‌های دیگر و از اینکه تعداد روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که یک معتاد بتواند حق انتخاب داشته باشد، خوشحال هستیم اما انتظار داریم از نام یکدیگر استفاده شخصی نکنیم.

وی همچنین تاکید کرد که کلیه جلسات انجمن در مکان مشخص برگزار می‌شود که آدرس و زمان آنها در سایت رسمی انجمن وجود دارد و هر گونه جلسه خارج از آن زمان و مکان جزو جلسات رسمی انجمن نیست و دیگران قطعا مسئولیت رفتارهایشان به عهده خودشان است و انجمن نیز هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد .

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در ادامه به برخی موانع و مشکلات انجمن اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقشار جامعه به دلیل دریافت اطلاعات نادرست از افراد غیر مسئول انجمن و برداشت‌های شخصی حتی با نیت خیر تعریف درستی از خط مشی و حوزه فعالیت انجمن نداشته و در برخی مواقع در مقالات، کتاب‌ها، سمینارها و ... اطلاعاتی  در این مورد  اعلام می‌شود. به همین علت پس از برگزاری جلسه دیده می‌شود که برخی از ما می پرسند شما چگونه سم زدایی می‌کنید و حتی اطلاعاتی در این مورد که انجمن در کار سم زدایی دخالت نمی‌کند را مطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان رفتار عده‌ای محدود را به خط مشی و اصول انجمن تعمیم دهیم. قطعا در یک مجموعه با این رشد اعضا و اینکه آنها معتاد بوده‌اند و اکنون در حال بهبودی‌اند اما بیماری اعتیاد دارند ، احتمال بروز رفتارهایی که جامعه پسند نباشد، وجود دارد اما نمی‌توانیم قسمت‌های مثبت یک انجمن را ندیده و فقط رفتار عده محدود را ببینیم.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام ادامه داد: بنابر گزارش‌هایی که از مشکلات انجمن در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها دریافت می‌شود اکثر جلسات ما در شرایطی برگزار می‌شود که در خور شان کشوری با این فرهنگ نیست؛ به طوری‌که بسیاری از جلسات مسقف نبوده و شرایط سخت دارند. حتی در مکان‌هایی که ظرفیت ۳۰ الی ۵۰ نفری دارد حدود ۲۰۰ نفر دور هم جمع می‌شوند فقط به خاطر اینکه می خواهند مواد مصرف نکنند.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام خاطر نشان کرد: در صورت تعاملات بیشتر سازمان‌ها با انجمن چنانچه از ما حمایت معنوی بیشتری صورت پذیرد آمادگی داریم به معتادان بیشتری در جامعه خدمت کرده و شرایط حضور آنها را در جلسات فراهم نماییم .

وی در ادامه عنوان کرد: امروز دیگر راه نجات وجود دارد و دیگر عمر آن دروغ قدیمی که اعتیاد قابل درمان نیست به اتمام رسیده است و با همدردی و همراهی یکدیگر می توانیم پاک و سالم زندگی کنیم.

مدیر روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در پایان ضمن قدردانی از تمام کسانی که در چرخه درمان اعتیاد اعم از پیشگیری و درمان فعالیت می‌کنند، گفت: آرزوی ما این است هیچ معتادی از درد اعتیاد جان خود را از دست ندهد و جامعه‌ای سالم و پویا را شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
نظرات (13)
حمزه امیری | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۱
0 0
فقط خدا
Majid faridmanesh | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۸
1 0
سپاس گذارم ازخداوند
حمزه اقبالی | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
1 0
یک روز پاک یک روز موفق
محمدرضا.مقیمی | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
1 0
دوستان بهبودی
محمد اسماعيل پور | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
0 0
پيام ما اميد وعده ما ازادى
محمد اسماعيل پور | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
0 0
پيام ما اميد
وعده ما ازادى
محمدرضامقیمی | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
2 0
دوستان بهبودی
محمدرضامقیمی | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
1 0
معتادان.گمنام
عباس محمدی | ۰۱ امرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
0 0
ممنون از حمایت وپشتکار دوستان عزیز
Farshad Kh | ۰۲ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۲
0 0
شکرخداوسپاس ازانجمن
فرشادم معتاد10سال و13روز
سعید نوروزی | ۰۲ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۳
1 0
این بیانیه بسیار خوشحال کننده است و امید است که با اجرای دقیق مفاد آن شاهد گسترش و پیروی از آموزه های اصیل این انجمن باشیم. پیرامون بندی که در باره ارتباط با قوه قضاییه مطرح شده است لازم به ذکر است در همه جای دنیا برگه هایی همراه با معرفینامه به معتادان ارجاعی به این انجمن میدهند که حضور آنها در جلسات ثبت می شود و آن برگه به قوه قضاییه ارسال میشود. با توجه به اینکه در حال حاضر بهزیستی در حال تدوین سازوکارهای درمانهای اجباریست بهتر است روند در ایران نیز اجرا شود و تنها به ارایه آدرس جلسات برای معتادانی ازین دست اکتفا نکرد.
سعید روزگار | ۰۵ امرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۰
1 0
وعده های معتادان گمنام به لطف و برکت خداوند مهربان۱ هرمعتادی که مایل باشد میتواند مصرف مواد مخدر را به کمک برنامه قطع مصرف کند ۲وسوسه مصرف مواد مخدر به کمک برنامه از او گرفته میشود ۳ راهی جدید برای زندگی کردن بدون مصرف مواد مخدر با تمایل شخص آموزش میبیند
ماشالله معتاد | ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
1 0
ماشالله معتاااد به لطف خداا ۲۶ روز پاکی
ارسال نظر