پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1643
۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸
اندازه متن
با استقرار اورژانس اجتماعی در بیمارستان ها انجام می شود

جلوگیری از خرید و فروش نوزادان مادران معتاد

ضروری است مددکاران وضعیت زن معتاد را قبل از زایمان نیز بررسی کنند، چون اغلب آنها شرایط باروری مناسبی نداشتند وامکان ابتلا به ویروس«HIV» وجود دارد که در این صورت باید سزارین شوند.
نوزاد وابسته به مواد

براساس هماهنگی سازمان بهزیستی کشور با دانشگاه های علوم پزشکی، از ابتدای تیرماه امسال همه بیمارستان ها ملزم شدند تا به محض بستری شدن زن معتاد برای زایمان موضوع اعتیاد مادر را به اوژانس اجتماعی برای اسقرار در بیمارستان اطلاع دهند تا مددکاران این سازمان برای جلوگیری از خرید وفروش نوزادان مادران معتاد وارد عمل شوند.

 این خبر را حبیب‌الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت وگو با «ایران» اعلام کرد و گفت: قرار است از ابتدای تولد نوزاد تا زمان احراز هویت و صلاحیت مادر برای نگهداری نوزاد، مددکاران اورژانس اجتماعی بررسی‌های لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه این دستورالعمل به همه استان ها اعلام شده است بیان داشت: پس از بررسی‌های لازم و دقیق از سوی اورژانس اجتماعی اگر مادری صلاحیت نگهداری نوزاد خود را داشته باشد همراه نوزاد خود ترخیص و در غیر این صورت نوزاد به مراکز بهزیستی واگذار می‌شود.
به گفته فرید، ضروری است مددکاران وضعیت زن معتاد را قبل از زایمان نیز بررسی کنند، چون اغلب آنها شرایط باروری مناسبی نداشتند وامکان ابتلا به ویروس«HIV» وجود دارد که در این صورت باید سزارین شوند.
وی همچنین تأکید کرد: بیمارستان ها باید براساس اوراق مشخص، اقدام به صدور شناسنامه برای این‌گونه نوزادان کنند چون اغلب زنان معتاد بی‌هویت بوده و هویت واقعی ندارند.معاون اجتماعی بهزیستی در ادامه گفت: چون احتمال اعتیاد در این‌گونه نوزادان بالا است بنابراین تا زمان ارزیابی مادران، لازم است نوزادان بعد از تولد سم زدایی شوند.وی تصریح کرد: برای کاهش پدیده خرید وفروش نوزادان باید نظام‌های حمایتی بویژه برای مادران در معرض خطر و بسته‌های حمایتی از جمله ایجاد سر پناه امن برای آنها تعریف شود چون این پدیده بیشتر در میان زنان بی‌خانمان رخ می‌دهد.
 او همچنین خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خرید و فروش نوزادان قوه قضائیه باید به صورت جدی وارد عمل شود چون این‌گونه خرید وفروش ها جرم محسوب می‌شود.
وی بااشاره به اینکه آمار دقیقی از خرید و فروش نوزادان وکودکان وجود ندارد افزود: متأسفانه نوزادان به دلیل اعتیاد مادر به راحتی و با قیمت‌های پایین خرید وفروش می‌شوند که این امر نگران کننده است.
فرید تأکید کرد: 10 درصداز معتادان کشور زنان هستند که شدت عارضه در آنها بیشتر است.

ابلاغ واگذاری نوزادان معتاد به بهزیستی

چندی پیش بود که عضو شورای اسلامی شهر تهران از ابلاغ دستورالعمل واگذاری نوزادان معتاد به بهزیستی خبر داد.
فاطمه دانشور، با اشاره به خرید و فروش نوزادان مادران معتاد در تهران، گفت:قرار شد کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند و دارای اعتیاد هستند مورد بررسی قرار گیرند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که آمار معنی‌داری از میزان کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند به دست آورده‌ایم، افزود: فقط در 5 بیمارستان طی 8 ماه 150 کودک متولد شد که مبتلا به اعتیاد بودند.
دانشور اضافه کرد: 8 ماه اطلاعات جمع کردیم و نتیجه مشاهدات را به وزارت بهداشت ارائه کردیم و در نتیجه ابلاغیه وزارت بهداشت مبنی بر اینکه نوزادانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند در صورت اعتیاد باید به بهزیستی ارجاع داده شوند صادر شد.به گفته دانشور، برخی از بیمارستان‌ها کودک را بالاجبار به مادر می‌دهند در صورتی که مادر از دریافت کودک امتناع می‌کند و بعد از اینکه بیمارستان به زور کودک را به مادر می‌دهد مادر آن کودک را به فروش می‌رساند.
وی همچنین بیان داشت: در مدت این 8 ماه، تعدادی از این کودکان ناپدید شدند و الان بچه‌ای وجود ندارد البته این گزارش را به مقامات قضایی داده‌ایم تا آنها پیگیر شوند اما به احتمال زیاد بچه به فروش رفته است.دانشور با بیان اینکه از 150 کودک مبتلا به اعتیاد 60 کودک تحویل بهزیستی داده شده است، ‌گفت: بقیه نوزادان نزد مادران هستند که مددکار به صورت هفتگی سرکشی می‌کند و عمده مشکل آنها نداشتن اوراق هویت است.

مریم جهان پناه

منبع: روزنامه ایران

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر