پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1637
۱۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۳۴
اندازه متن
حاجبی مطرح کرد:

چرایی برون سپاری نظارت بر مراکز درمان با داروهای آگونیست

با توجه به دغدغه های خاص متولیان در خصوص ضرورت نظارت، وزارت بهداشت بر آن شد که با حفظ کیفیت خدمات درمانی و همچین در جهت رتبه بندی مراکز درمان با داروهای آگونیست پروژه نظارت بر این مراکز را براساس پروتکل های مصوب و دستورالعمل ملی ابلاغی، برون سپاری نماید.
احمد حاجبی

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: اعتیاد به مواد مخـدر و روان گردان پس از تصادفات جاده ای، سوانح و حوادث، بیماری های قلبی و عروقی و افسردگی در رتبه چهارم طبقه بندی بیماری ها قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: اعتیاد به مواد مخـدر و روان گردان پس از تصادفات جاده ای، سوانح و حوادث، بیماری های قلبی و عروقی و افسردگی در رتبه چهارم طبقه بندی بیماری ها قرار دارد.

وی گفت: براساس آمار ارائه شده در کشور یک میلیون و سیصد و پنچاه هزار  نفر وابستگی به مواد یا معتاد در کشور وجود دارد که با توجه به بعد خانوار 6.3 به معنای آن است که در حدود 5 میلیون نفر جمعیت کشور سالانه مستقیما با اختلالات مصرف مواد درگیر هستند، به گونه ای که می توان گفت اعتیاد نه تنها با مرگ و میر و ناتوانی بالایی در حوزه سلامت همراه است، بلکه همچنین عواقب جدی خانوادگی، اجتماعی و قانونی برای کشور به دنبال دارد.

وی بیان کرد: به دنبال تشدید عوارض ناشی از مصرف مواد افیونی شامل روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از اعتیاد و بروز همه گیری عفونت اچ آی وی در مصرف کنندگان تزریقی مواد برنامه درمان نگهدارنده در اجتماع و جایگاه های تأدیبی شروع شد و رویکرد کاهش آسیب از سال 1381 به منظور مدیریت و کاهش عوارض حاد و نگران کننده اعتیاد اتخاذ گردید؛ درمان نگهدارنده با متادون یکی از اصلی ترین اجزای این برنامه بوده است.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: مرکز درمان وابستگی به مواد مخدر با داروهای آگونیست یک واحد دولتی یا غیردولتی است که جهت درمان اختلال مصرف مواد افیونی با استفاده از داروهای آگونیست اُپیوئیدی نظیر متادون، بوپرنورفین و تنتور اُپیوم راه اندازی گردید.

حاجبی افزود: شایع ترین روش درمان ارایه شده در این مراکز درمان نگهدارنده با متادون به صورت سرپایی است، شواهد داخلی و بین المللی نشان می دهد درمان نگهدارنده با متادون به صورت مؤثری مصرف مواد، تزریق مواد و استفاده از وسایل تزریق مشترک را کاهش می دهد به طوری که این مداخله مؤثرین مداخله در کاهش بروز و شیوع اچ آی وی در کسانی که مواد افیونی را تزریق می کنند، محسوب می گردد.

وی تصریح کرد: درمان نگهدارنده با متادون همچنین با کاهش قابل ملاحظه خطر مرگ ناشی از بیش مصرفی (اوردوز) مواد افیونی و جرم و جنایت همراه است، علاوه بر اثرات کاهش آسیب این درمان همچنین وضعیت شناختی و رفتاری فرد را تثبیت نموده و علاوه بر اثرات کاهش آسیب اثرات درمانی قابل ملاحظه ای برای تسهیل شرایط بازگشت فرد به سطوح طبیعی کارکردی در حوزه های خانوادگی و اجتماعی محسوب می گردد.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: وضعیت موجود نشان می دهد که در سال های اخیر از یک طرف مراکز درمان وابستگی به مواد مخدر با داروهای آگونیست عمدتاً در بخش غیردولتی توسعه سریع داشته است، از طرف اکثر دانشگاه های علوم پزشکی در بخش نظارت بر درمان از تعداد معدودی کارشناس برخوردار می باشند، در نتیجه امکان نظارت مستمر و موثر بر عملکرد این مراکز با توجه به گستره وسیع آنها امکانپذیر نبوده است.

حاجبی ادامه داد: بنابراین با توجه به دغدغه های خاص متولیان در خصوص ضرورت نظارت و اطمینان از عملکرد این مراکز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن شد که با حفظ کیفیت خدمات درمانی و همچین در جهت رتبه بندی مراکز درمان با داروهای آگونیست و ارائه راهکارهای برخاسته از تجزیه و تحلیل اطلاعات متقن، پروژه نظارت بر این مراکز را براساس پروتکل های مصوب و دستورالعمل ملی ابلاغی، برون سپاری نماید.

وی مطرح کرد: در این فرآیند نتایج نظارت در اختیار وزارت بهداشت خواهد بود و هر گونه اصلاح و تصمیم گیری در چارچوب ضوابط ابلاغی ملی که تا کنون ابلاغ شده است، اعمال می شود.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر