پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1616
۰۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۳۳
اندازه متن
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

سالانه بیش از 200 هزار معتاد در دنیا فوت می کنند

از مجموع 2 هزار و 271 سازمان مردم نهاد، 37 درصد در حوزه پیشگیری، 56 درصد در حوزه درمان و هفت درصد در حوزه کاهش آسیب ها فعالیت دارند.
رحمانی فضلی

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه حدود 27 میلیون نفر در جهان معتاد می شوند که بیش از 200 هزار نفر از آنها جان خود را از دست می دهند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا،عبدالرضا رحمانی فضلی این مطلب را روز سه شنبه در همایشی به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد.
وی افزود: ایران با وجود عدم برخورداری از کمک های بین المللی متناسب با گستردگی مساله اعتیاد، اما براساس اصل مسوولیت مشترک به تعهدات بین المللی پایبند است و با اعتقاد به همکاری های بین المللی و جهانی در راستای اجرای راهبردهای متوازن در سال 94 موفق شده است با اجرای 2 هزار و 522 مورد عملیات، حدود 618 تن انواع مواد مخدر را کشف، سه هزار و 18 باند قاچاق را متلاشی و بیش از 220 آشپزخانه تولید شیشه را هم منهدم کرد.
وزیر کشور اظهارکرد: در زمان حاضر حدود هفت هزار و 500 مرکز درمانی و کاهش آسیب برای ارائه خدمات درمانی و مشاوره ای در کشور فعالند و بیش از 700 هزار تن، طی سال گذشته در این مراکز پذیرش و خدمات دریافت کردند. 
رحمانی فضلی با بیان این که بیش از 80 درصد برنامه های کاهش آسیب و درمان در کشورمان توسط سازمان های مردم نهاد و غیردولتی اجرا می شود گفت: از مجموع 2 هزار و 271 سازمان مردم نهاد، 37 درصد در حوزه پیشگیری، 56 درصد در حوزه درمان و هفت درصد در حوزه کاهش آسیب ها فعالیت دارند. 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: حدود 38 هزار معتاد بهبود یافته هم در حوزه حرفه آموزی تحت پوشش قرار گرفته اند. 

ایران دارای بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان 
رحمانی فضلی گفت: جمهوری اسلامی ایران، بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر جهان را داراست و به همین دلیل همواره از سوی نهادهای بین المللی و کشورهای موثر در عرصه بین الملل مورد توجه و قدردانی قرارگرفته است. 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: سیاست مبارزه با مواد مخدر در حال تغییر است و اکثریت قریب به اتفاق سخنرانی ها و گفتمان اصلی در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به ضرورت این تغییر بوده است. 
وی تاکید کرد: باید از تمرکز بر خروجی های گذر مواد مخدر مانند اعتیاد و قاچاق به سوی پیشگیری از ظهور و بروز این مساله حرکت کرد. مراکز درمان اعتیاد بارها و بارها معتادان را درمان و زندان ها نیز مستمرا از مجرمین پر و خالی می شوند؛ اینک زمان خروج از این دایره معیوب فرارسیده است. 
وی در ادامه افزود: مبارزه با مواد مخدر جز با تعامل همه ارکان نظام و مشارکت آحاد مردم، موفقیتی را در پی نخواهد داشت و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب همواره بر مسئولیت همه قوا در قبال آسیب های اجتماعی تاکید دارند و دراین باره فرمودند که هیچ کسی نمی تواند خود را از مسئولیت مبرا بداند. رهبر انقلاب همچنین فرموده اند آسیب دیدگان اجتماعی عائله مسوولان نظام هستند نباید به آنها به عنوان مجرم نگریسته شود و با آنها برخورد شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این مسئولیت همگانی از دو سال پیش در قالب رویکرد اجتماعی، اجرا شد و تجارب موفقی را همراه داشت؛ اما موفقیت کامل این رویکرد در گرو مشارکت احاد جامعه است یعنی حرکتی از سوی مردم برای مردم، حرکتی که باید از خانواده، آغاز و با مشارکت جوامع مدنی، رسانه ها، سازمان های فرهنگی، هنری، ورزشی و صنوف مختلف به ویژه خیرین تکمیل شود. 
رحمانی فضلی گفت: روز جهانی مقابله با سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر براساس قطعنامه 42.112، هفتم دسامبر 1987 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز 26 ژوئن هر سال با هدف ایجاد موجی همصدا در سراسر جهان برای ارتقای آگاهی ها و اطلاع رسانی عمومی برگزار می شود. همچنین این سالروز در تهران و شهرستان های کشور با برنامه های مختلفی همچون تجلیل از شهدا، جانبازان و جان برکفان عرصه مبارزه با مواد مخدر و امحای مواد در حال برگزاری است. 

عدم دسترسی سه چهارم مردم دنیا به داروهای با منشاء افیونی
رحمانی فضلی کشت و تولید مواد مخدر را به مثابه شمشیر دو لبه ای دانست که از یک سو تولید غیرقانونی یا انحراف آن موجب ابتلای بیش از 246 میلیون تن در جهان به این بلای خانمان سوز می شود و از سوی دیگر داروهای با منشاء افیونی هم تولید می شود. 
وزیر کشور با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی و هیات بین المللی کنترل مواد مخدر نیز گفت: در زمان حاضر سه چهارم جمعیت جهان به داروهایی با منشا مواد افیونی دسترسی ندارند و یا کمتر دسترسی دارند؛ از جمله حدود 5.5 میلیون بیمار سرطانی و حدود یک میلیون مبتلا به ایدز برای تحمل دردهای جانکاه پایانی زندگی شان از داروهای افیونی محرومند.
وی ادامه داد: این وضعیت ناگوار، معلول موقعیت جغرافیایی، مقتضیات امنیتی مولفه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تحولات سریع علمی و فنی است که جامعه بشری را در حل و فصل آن ناتوان می کند. 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر استفاده از تحولات صنعت داروسازی را تجربه تلخ دیگری برشمرد که مواد صنعتی متنوع مرگ آوری را در سرتاسر جهان منتشر می کنند به طوری که برخی کشورها برای رهایی از این پدیده شوم سیاست جایگزین مواد نرم به جای مواد سخت را اتخاذ کرده اند و برخی دیگر کنوانسیون ها و تجدیدنظر در میثاق های بین المللی را پیشنهاد می کنند. 
رحمانی فضلی گفت: شصت و هفتمین جلسه مجمع عمومی برگزاری نشست ویژه ای را در مورد همکاری بین المللی در مقابله با مواد مخدر با حمایت 95 کشور برای سال 2016 تصویب کرد که در بهار گذشته با شرکت فعال هیات جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برگزار شد. 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در تلاش بی وقفه دو ساله با هماهنگی کشورهای همسو توانسته است از جریان قانونی سازی و نرمش با قاچاقچیان و مجرمین جلوگیری کند و برگزاری کنوانسیون ها و میثاق های متضمن استراتژی متوازن و جامع کاهش تقاضا و کاهش عرضه را موجب شود. 
رحمانی فضلی، آموزش مهارت های فرزند پروری به والدین با بهره گیری از نفوذ معنویت و مذهب، توجه به مولفه سلامت روان به منظور کاهش اختلالات در جامعه، عدم دسترسی آسان به مواد مخدر در شهرها و نیز غنی سازی اوقات فراغت را از جمله اقدامات پیشگیرانه اولیه در مبارزه با مواد مخدر دانست.
وی اظهار کرد: این اقدامات با افزایش اعتبارات در اولویت رویکرد متوازن دولت جمهوری اسلامی قرار گرفته است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر