پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1607
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۸
اندازه متن
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مراکز درمان سرپایی اعتیاد زنانه و مردانه نداریم

نگاه ما به مراکز درمان سرپایی تنها درمان دارویی نیست/برنامه های جدید علمی دیگری دردنیا برای روان درمانی معتادان وجود دارد که کارشناسان ما با اعزام به آن کشورها این آموزش را فرا گرفته اند و بزودی برای درمان مواد محرک از این روشها استفاده خواهد شد.
پرویز افشار

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: مراکز درمانی سرپایی زنانه و یا مردانه در حوزه اعتیاد نداریم و تفاوتی برای این مراکز قائل نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پرویزافشار تاکید کرد: این تقسیم بندی، علمی نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛همچنین همه مراکز درمان سرپایی اعتیاد مکلفند به هر دو گروه (زنان و مردان معتاد) خدمات مناسب علمی ارائه دهند و هم اینک این کار انجام می شود.
این مقام مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر ، شمار مراکز درمان سرپایی معتادان را هفت هزار مرکز برشمرد و اظهار کرد: مراکز درمان سرپایی درهمه مراکز استان های کشور وجود دارد و حدود 15 تا 20 درصد آن نیز در تهران و اطراف آن واقع شده است. 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرهمچنین خاطرنشان کرد: توزیع و گستره جغرافیایی مراکز درمان سرپایی معتادان بگونه ای انجام گرفته است که در تمام محلات شهرها دردسترس باشند و معتادان بتوانند خدمات دریافت کنند. 
وی خاطرنشان کرد: این مراکز از گروهی از کارشناسان آموزش دیده از جمله روانشناس بالینی و مددکاراجتماعی شکل گرفته اند که به تناسب نیاز، خدمات لازم را برای درمان به معتادان ارایه می دهند. 

روش های درمان، متفاوت است 
افشار روش های درمان معتادان را متفاوت خواند وگفت: برای درمان اعتیاد به موادی همچون تریاک از روش سم زدایی با بوپره نورفین و یا ماده متادون استفاده می شود اما اعتیاد به مواد محرک روانگردان همچون شیشه فقط با مداخلات روان درمانی و نه دارویی قابل درمان است که آموزش های لازم در این ارتباط به کارشناسان داده شده است.
وی تاکید کرد: بنابراین مراکز باید خود را در درمان این مواد مکلف بدانند و سازکارعلمی و دانش فنی برای درمان مواد محرک وشیشه دراختیار داشته باشند. 
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: نگاه ما به مراکز درمان سرپایی تنها درمان دارویی نیست بلکه درمان مواد محرک یا آمفتامین ها نیز دراولویت کار ما قرار دارد که به روش روان درمانی انجام می شود.
افشار توضیح داد:آموزشیاران در مداخلات روان درمانی در قالب برنامه ای به نام ماتریکس به تغییر سبک زندگی و فعالیت های جایگزین معتادان اقدام و به آنان کمک می کنند.
وی گفت: علاه براین، برنامه های جدید علمی دیگری دردنیا برای روان درمانی معتادان وجود دارد که کارشناسان ما با اعزام به آن کشورها این آموزش را فرا گرفته اند و بزودی برای درمان مواد محرک از این روشها استفاده خواهد شد. 

درمان زنان معتاد در مراکزسرپایی
افشار با اشاره به ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر و مراکز نگهداری اقامتی داوطلبانه خاص زنان گفت: تعداد این مراکز برای زنان زیاد است و خدمات مناسبی را به زنان معتاد به ویژه معتادان زن متجاهر ارائه می دهند، البته مراکز دیگری هم وجود دارد که بطور اجباری اقدام به نگهداری معتادان بویژه متجاهران و کارتن خواب ها می کنند. 
وی اظهار کرد:این مراکز، طبق ماده 16 مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده اند که البته شمار آنها برای زنان معتاد زیاد نیست.
این مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر به زنانی که شدت و عمق اعتیادشان زیاد نیست ، توصیه کرد که با توجه به ویژگی هایی که دارند برای درمان به مراکز سرپایی مراجعه کنند. 

سالانه حدود700هزار تن برای پیشگیری از اعتیاد آموزش می بینند
افشار اقدامات پیشگیرانه درآسیب های اجتماعی و اعتیاد را اولویت نخست ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: سالانه بیش از 600 تا 700هزار تن در کشور تحت پوشش آموزش پیشگیرانه درمان اعتیاد قرار می گیرند که اگرخانواده افراد آموزش دیده را سه تا چهار تن درنظر بگیریم؛ جمعیتی بالغ بر 2 تا سه میلیون تن را می توانیم تحت آموزش قرار دهیم و اطمینان حاصل کنیم که آموزش اعتیاد را دیده اند و ریسک ابتلا در آنها کم شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آموزش پیشگیرانه هدف مهمی است که باید دنبال شود به ویژه درباره خانواده معتادان فعلی که خطر بیشتری، آنان را نسبت به جمعیت عمومی تهدید می کند وشانس ابتلای به اعتیاد در این گروه ها بیشتر است، به عبارت دیگر خانواده معتادان درمعرض خطر ابتلا قراردارند وهم در معرض فشارند علاوه براین شاهد تجربه مصرف مواد نیز هستند که همه این عوامل سبب می شود تا آنان به سمت مصرف مواد گرایش پیدا کنند.
معاون کاهش تقاضا وتوسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: کارگاه آموزش پیشگیرانه اعتیاد به خانواده معتادان در برخی مراکز درمان سرپایی از سال گذشته در استان البرز و چند استان دیگر برگزار شده است و همچنان با کمک اتحادیه صنفی درمانگران اعتیاد و کانون های درمان گران اعتیاد ادامه دارد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر استقبال خانواده معتادان از کارگاه های آموزشی پیشگیرانه را خوب و اثربخش ارزیابی کرد و گفت: این افراد چون درد اعتیاد را چشیده اند و داغ آن را بر دل دارند اگر اطمینان حاصل کنند که این آموزش ها باعث مصونیت خود و دیگر فرزندانشان می شود بطور قطع پای کار می آیند.
براساس آمارهای موجود، در حال حاضر یک میلیون و 325 معتاد در کشور وجود دارد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر