پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1555
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۸
اندازه متن

سرب از کجا وارد مخدر شد؟

آمارها از بیمارستان‌های دو استان نشان می‌دهد که دو نفر بر اثر مسمومیت فوت شده‌اند/قاچاقچیان داخلی هستند که برای کنترل قیمت مواد، یا هر دلیل دیگری دست به این کار می‌زنند/شبکه‌های قاچاق، هماهنگ عمل می‌کنند.
سرب در تریاک

سرب چاشنی ثابت تریاک است؛ چاشنی‌ای که از 10 سال پیش بخش جدا نشدنی مواد مخدر بوده، یعنی قاچاقچیان در داخل کشور، برای سود بیشتر و کنترل قیمت تریاک و هروئین و... سرب را به آن اضافه می‌کرده‌اند. اما حالا در دو ماه گذشته میزان مسمومیت تریاک به سرب به حدی در کل کشور زیاد شده که مسئولان نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.
نظرهای متفاوتی در مورد سرب موجود در تریاکی که در چند ماه گذشته وارد چرخه مصرف شده وجود دارد. برخی می‌گویند در گذشته نیز در مواد مخدر سرب وجود داشته است، اما چرا این بار مسمومیت‌ها به خاطر سرب، افزایش یافته است؟ اما برخی معتقدند محموله‌ای که از مبدا به داخل کشور آمده، آلوده به سرب بوده و در تمام کشور هم توزیع شده است.محمد‌رضا قدیر‌زاده، کارشناس پزشکی قانونی به «فرهیختگان» می‌گوید: «در گذشته هم مواردی از مسمومیت با سرب در یک منطقه جغرافیایی خاص و در مدت‌زمان کوتاهی گزارش می‌شد که نشان از آن داشت که یک ‌خرده‌فروش یا عمده‌فروش مواد مخدر برای کسب سود بیشتر، مقادیری سرب به تریاک یا ماده دیگری اضافه کرده است، اما حالا داستان فرق می‌کند. از دو، سه ماه گذشته تاکنون تعداد گزارش‌های مسمومیت با سرب نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. این گزارش‌ها محدود به یک منطقه خاص جغرافیایی یا استان نیست، بلکه تقریبا در همه استان‌های کشور نوعی همه‌گیری مسمومیت با سرب در بین مصرف‌کنندگان تریاک رخ داده است.»او می‌افزاید: «احتمال اینکه محموله خارج از کشور با سرب مخلوط شده باشد، خیلی زیاد است زیرا برای اولین بار است که از خبر مسمومیت معتادان تمام نقاط کشور در یک بازه زمانی به گوش می‌رسد. از طرفی میزان مسمومیت‌ها نیز بیشتر بوده که نشان می‌دهد سرب بیشتری به مواد اضافه شده است.»به گفته قدیرزاده، تعداد معتادانی که مسموم شده‌اند تا حدی زیاد است که ذخیره دارویی ضد‌مسمومیت با سرب که برای هشت ماه آینده در نظر گرفته شده بود، در این دو ماه استفاده شده و در حال حاضر با کمبود دارو روبه‌رو هستیم.»

 2 کشته بر اثر مسمومیت
کارشناس سازمان پزشکی قانونی کشور درمورد میزان مرگ و میر معتادان بر اثر مسمومیت می‌گوید: «آمارها از بیمارستان‌های دو استان نشان می‌دهد که دو نفر بر اثر مسمومیت فوت شده‌اند. مسمومیت با سرب به گونه‌ای است که اگر بیمار را به موقع به بیمارستان برسانیم، می‌توانیم او را درمانش کنیم.»او تاکید می‌کند: «معتادانی که به سرب مسموم می‌شوند باید بستری شوند و درمان سرپایی به هیچ عنوان نمی‌تواند به آنها کمک کند.»قدیرزاده می‌گوید: «مسمومیت حاد، کم‌خونی، تهوع و انسداد روده در کنار خطر مرگ از عوارض مصرف سرب به شمار می‌رود که باید معتادان بدانند مسمومیت‌ها بسیار جدی و درمان آن بسیار سخت است.» او معتقد است که اگر به درمان معتادانی که با سرب مسموم شده‌اند، توجه نشود ممکن است آمار مرگ‌ومیر آنها بر اثر مصرف مواد ناخالص در ماه‌های آینده افزایش یابد.

 ناخالصی از داخل است

هومن نارنجی‌ها، مدیر کل سابق فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در مورد سرب موجود در تریاک به «فرهیختگان» می‌گوید: «اضافه کردن سرب به مواد مخدر از 10 سال پیش در کشور ما رایج بوده است و این موضوعی نیست که برای امروز و دیروز باشد. قاچاقچیان برای فروش کمتر و سود بیشتر، به مواد، پودر سرب که بسیار شبیه تریاک است، اضافه می‌کردند تا یک گرم تریاک وزنش افزایش پیدا کند.»او معتقد است: «در مواد مخدری که در چند ماه گذشته به کشور وارد شده، سرب به میزان بیشتر از سابق به آن اضافه شده بود. به نظر من این قاچاقچیان داخلی هستند که برای کنترل قیمت مواد، یا هر دلیل دیگری دست به این کار می‌زنند. با توجه به اینکه افزایش میزان سرب در همه استان‌های کشور صورت گرفته است، می‌توان نتیجه‌ گرفت شبکه‌های قاچاق، هماهنگ عمل می‌کنند.» نارنجی‌ها می‌افزاید: «زمانی که ناخالصی مواد زیاد می‌شود، میزان اثرگذاری‌اش کم می‌شود به همین دلیل فرد معتاد بیشتر مصرف می‌کند و همین امر هم موجب مسمومیت بیشتر او می‌شود.»

 منبع: روزنامه فرهیختگان

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
ققنوس | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
7 0
من خودم به خاطر مصرف شیره خوراکی دو روز بیمارستان بستری بودم..در ضمن بعد از ده سال برای اولین بار گریه کردم از درد..دردی که نه جای مشخصی داره.نه علت مشخصی..فقط درد میکشی.حتی میخاستم سرم رو دستکاری کنم که خودکشی کنم از درد...اینو برای اون دسته از کسایی که بخاطر سود بیشتر جونای مردم رو از بین میبرن مینویسم...یه لحظه فکر کنین خانواده خودتون مریض بشه.چه حالی دارین...لعنت به کسایی که سرب رو وارد مواد مخدر میکنن...دوست عزیز تنهاا راه ترک مواد مخدره.
ارسال نظر