پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1553
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۴
اندازه متن
سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت:

مراکز ترک اعتیاد کشور ساماندهی می شوند

از اواخر سال گذشته برنامه امکان سنجی مراکز ترک اعتیاد در کشور آغاز شد تا به تناسب نیاز در هر منطقه واستانی مجوز صادر شود البته اجرای این تصمیم به معنای توقف صدورمجوزبرای این مراکز نیست و در استان های نیازمند مجوز لازم صادر می شود.
علیرضا نوروزی

سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از ساماندهی فعالیت مراکز ترک اعتیاد ( MMT) در کشور خبرداد و گفت که با این کار بستر مطلوب تری برای فعالیت این مراکز فراهم خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا نوروزی در حاشیه سمینار آموزشی مداخلات رواشناختی در وابستگی به مواد محرک در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : پیشتر مجوز فعالیت این مراکز به صورت گسترده ، بی ضابطه و بدون امکان سنجی صادر می شد که تاثیراتی داشته است . 
وی از جمله این تاثیرات را تراکم بالای مراکز ترک اعتیاد در برخی مناطق و استان ها اعلام کرد و ادامه داد : این درحالیست که در دیگر مناطق گاهی با کمبود و یا نبود این مراکز مواجه بودیم . 
سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت گفت : از اواخر سال گذشته برنامه امکان سنجی مراکز ترک اعتیاد در کشور آغاز شد تا به تناسب نیاز در هر منطقه و استانی مجوز صادر شود . 
وی افزود : البته اجرای این تصمیم به معنای توقف صدور مجوز برای مراکز ترک اعتیاد نیست و در نقاط و استان های نیازمند ، برای ایجاد این مراکز مجوز لازم صادر می شود . 
بر اساس آمارهای رسمی اداره پیشگیری و درمان مصرف مواد وزارت بهداشت هم اکنون شش هزار و 500 مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارد . 
نظارت بر توزیع دارو 
نوروزی همچنین از نظارت بر توزیع داروها به عنوان دیگر برنامه وزارت بهداشت برای مراکز ترک اعتیاد یاد کرد و گفت : همگام با توسعه کمی ، می بایست توسعه کیفی این مراکز نیز مورد توجه و دقت نظر قرار بگیرد . 
وی از بازبینی در کیفیت مداخله های غیر دارویی مراکز ترک اعتیاد خبر داد و افزود : دقت و تمرکز بیشتری بر فعالیت این مراکز خواهد شد . 
نوروزی گفت : زیر ساخت های مورد نیاز و اقدامات اجرایی برای راه اندازی سامانه الکترونیکی گزارش دهی توزیع دارو در مراکز درمان اعتیاد ایجاد شده است و در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد . 
بازگشت های چند باره به اعتیاد شکست نیست 
سرپرست اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت همچنین گفت : بازگشت افراد به اعتیاد پس از بهبودی شکست به شمار نمی رود بلکه زمینه ساز ترک اعتیاد می شود . 
وی افزود : تجربه نشان داده است که افراد پس از چند بار بهبودی و بازگشت به اعتیاد ، بالاخره توانستند بر این بیماری غلبه کنند و برای همیشه پاک بمانند.

نوروزی گفت : به طور طبیعی میزان موفقیت در حوزه پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری ها بالا نیست و با توجه به این که اعتیاد یک بیماری چند بعدی روانی ، جسمانی و روحی است ، بازگشت به اعتیاد نباید شکست تلقی شود. 
وی توضیح داد : بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون به علت این که بیماران نکات درمانی را رعایت نمی کنند ، درمان نمی شوند و طبیعی است که درمان بیماری اعتیاد هم نیازمند صرف زمان و تلاش بیشتر است. 


 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر