پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1531
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴
اندازه متن
رئیس سازمان پزشکی قانونی:

مجازات مجرمان مصرف الکل سنگین شود/ضرورت برنامه ریزی برای پیشگیری از اعتیاد به مشربات الکلی

در غرب مشروبات الکلی را در سنین خاص و اماکن ویژه و در شرایط ویژه‌ای مصرف می‌کنند، چه شده که اینجا به ‌راحتی بسیاری از تصادفات اخیر در اثر مصرف مشروبات الکلی بوده است؟
 احمد شجاعی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه مجازات مجرمان مصرف الکل باید سنگین شود، خواستار برنامه ریزی در مورد پیشگیری از سوءمصرف و اعتیاد به الکل در جامعه شد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، احمد شجاعی در سمینار علمی سوءمصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی افزود: متاسفانه معضلات بویژه در بین جوانان افزایش یافته اما در قدیم هم این معضلات وجود داشت اما امروز این معضلات گریبانگیر جامعه شده است. 

مصرف الکل در جامعه روز به روز شیوع بیشتری پیدا کرده 
وی ادامه داد: این معضلات هزینه‌های بسیاری را به جامعه وارد می‌کند و تبعات ناشی از این ناهنجاری‌ها بسیار زیاد است، مصرف الکل متاسفانه روز به روز در جامعه شیوع بیشتری پیدا کرده و در کنار معضل اصلی مواد مخدر به یک معضل پیچیده تبدیل شده است. 
شجاعی تاکید کرد: باید در ابعاد مختلف، موضوع مصرف مشروبات الکلی مورد بررسی قرار گیرد، درست است که درمان وظیفه ما است و ترک هم خوب است، اما چرا باید بگذاریم وضعیت به اینجا برسد.
وی گفت: درمورد سوءمصرف و اعتیاد به الکل باید برنامه‌ریزی و پیشگیری شود تا قبح آن در جامعه شکسته نشود. ضروریست در خانواده‌ها برای جوانان ایمنی ایجاد و دائم از مضرات و زشتی‌های آن گفته شود تا به ذهن جوان نرسد که دست به مصرف مشروبات الکلی بزند.

مصرف مشربات الکلی علنی شده است
شجاعی افزود: در 50 سال گذشته فقط تعداد انگشت ‌شماری دست به مصرف مشروبات الکلی و آن هم بصورت خیلی مخفی و محدود می‌زدنند اما امروز چه شده که این موضوع علنی شده است. 
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز دستوراتی درخصوص اقدامات اساسی در برخورد با این ناهنجاری‌ها داده‌اند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در کشورهایی که از نظر مذهبی محدودیتی ندارند هم مصرف مشروبات الکلی به این شیوه نیست. چرا در برخی کشورها که حرام بودن مشروبات نیز مطرح است، وضعیت مصرف به این صورت است. 
وی تاکید کرد: در غرب مشروبات الکلی را در سنین خاص و اماکن ویژه و در شرایط ویژه‌ای مصرف می‌کنند، چه شده که اینجا به ‌راحتی بسیاری از تصادفات اخیر در اثر مصرف مشروبات الکلی بوده است؟

 قبح مصرف مشربات الکلی در جامعه شکسته شده است 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه قبح این قضیه ریخته شده، گفت: در قدیم بزرگان درخصوص جرم مصرف مشروبات الکلی همچنین آتش جهنم و گناهکار بودن مصرف‌ کننده صحبت می‌کردند اما متاسفانه امروز در موعظه‌ها فقط به مسائل سیاسی توجه و کمتر به این موضوع پرداخت می‌شود.
شجاعی تاکید کرد: باید سعی شود این ناهنجاری‌ها شیوع نیابد و از مصرف آن پیشگیری شود.
وی تاکید کرد:‌ ترک مواد مخدر حدود 10 درصد موفقیت‌آمیز است و امروز شاهد هستیم که زندان‌های کشور پر از مجرمان مواد مخدر شده که حدود 60 تا 70 درصد از زندانیان را تشکیل می‌دهند.

مصرف الکل در عروسی ها کلاس شده است 
رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: چرا جوان در خانواده مسلمان مشروبات الکلی مصرف می‌کند؟ باید روی بعد فرهنگی آن کار کنیم.
وی گفت: مثل اینکه مصرف الکل در عروسی‌ها کلاس دارد و در برخورد با آن باید مسائل شرعی و زشتی کار را در نظر بگیریم اما متاسفانه گاهی به دلیل نبود آموزش‌های لازم و زشتی و قبح کار، متاسفانه تسلیم برخی از این مسائل شده‌ایم.

مجازات مجرمان مصرف الکل سنگین شود 
شجاعی درمورد مجازات مجرمان مصرف الکل نیز تاکید کرد: مجازات باید در این گونه موارد سنگین باشد و بلافاصله نیز اجرا شود تا اثربخش باشد. 
وی تاکید کرد: باید مطالعاتی انجام شود که چرا جوانان به درد مصرف مشروبات الکلی گرفتار می‌شوند؟ این امر باید ریشه‌یابی و ریشه آن خشکانده شود.

زندان ها دانشگاه یادگیری خلاف ها شده اند
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در قوانین باید بازنگری و اگر لازم است قوانین دیگری تصویب شود یا برخی قوانین تغییر کند تا اثربخشی داشته باشد. آیا زندان‌ها اثرات مثبت دارند، زندان‌های کشور امروز بیشتر دانشگاه یادگیری خلاف‌ها شده‌اند و چرا باید این قدر برای زندانی‌ها هزینه کنیم؟
وی از دست‌اندرکاران از جمله نمایندگان مجلس، کارشناسان و افراد خبره خواست تا پیشنهادهای لازم را برای اصلاح قانون و بازنگری آن ارائه دهند.

 در برخورد با ناهنجاری ها فقط شعار داده ایم
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: خیلی زشت است که در کشور اسلامی که این همه ادعای اجرای قوانین و احکام را داریم مثلا در شهرستانی مانند رفسنجان حدود ششصد و اندی نفر در اثر مشروبات الکلی ناسالم مسموم و بستری شوند و 12 نفر نیز فوت کنند. متاسفانه در برخورد و مقابله با این نوع ناهنجاری‌ها به شعار دادن اکتفا می‌کنیم.
وی از همه مسئولان، مردم، کارشناسان و خانواده‌ها خواست تا برای رضای خدا و برداشتن معضلات جوانان قدم‌های موثری بردارند.
سمینار دو روزه و علمی سوء‌مصرف اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی فردا(پنجشنبه) در سازمان پزشکی قانونی کشور پایان می‌یابد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر