پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1523
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹
اندازه متن
در نشست خبری وزارت بهداشت با موضوع دخانیات مطرح شد:

۱۵‌درصد ایرانیان دخانیات مصرف می‌کنند

با وجود این‌که مصرف سیگار در کشور ما در سالیان گذشته رو به رشد نبوده، اما مصرف قلیان رشد فزاینده‌ای در کشور یافته است/٩٠‌درصد افراد قلیانی و سیگاری در سنین زیر ١٨‌سال با این مواد آشنایی داشته‌اند.
قلیان

آمارها حکایت از مصرف دخانیات از سوی ١٥‌درصد ایرانیان دارد، اعدادی که نشان می‌دهد در یک دهه اخیر، میزان استفاده از قلیان رشد فزاینده‌ای داشته است. حالا در کنار همه اینها، گفته می‌شود تنباکویی که در این قلیان‌ها مصرف می‌شود، سرطان‌زاست. براساس اعلام رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ٧٠ تا ٨٠‌درصد این تنباکوها حاوی مواد شیمیایی و تعداد زیادی از آنها دارای موارد شیمیایی صنعتی است که همه اینها سرطان‌زاست. گفته می‌شود حتی ترکیبات بنزن که از سرطان‌زا‌ترین ترکیبات شیمیایی است هم در تنباکوهای معطر دیده می‌شود که همین‌ها خود احتمال ابتلا به سرطان خون را در ٣ تا ٥‌سال افزایش می‌دهد. حالا براساس هشداری که مسئولان وزارت بهداشت می‌دهند، مصرف قلیان در میان نوجوانان و زنان افزایش یافته است. اینها را خسرو صادق‌نیت در نشست خبری روز گذشته وزارت بهداشت با موضوع هفته بدون دخانیات اعلام کرد. او در کنار همه این هشدارها تأکید کرد: «در برخی مراکز عرضه قلیان به‌ویژه مراکز غیر مجاز دیده شده در زمان سرو قلیان ترکیبات روانگردان به تنباکو اضافه می‌کنند.» صادق‌‌نیت ادامه داد: «با وجود این‌که مصرف سیگار در کشور ما در سالیان گذشته رو به رشد نبوده، اما مصرف قلیان رشد فزاینده‌ای در کشور یافته است، به‌طوری که در ١٠‌سال گذشته شاهد رشد مصرفی بیش از همیشه بوده‌ایم.» او حرف‌های دیگری هم زد: «نگرانی مهم ما این است که مصرف قلیان در نوجوانان، جوانان و دختران افزایش یافته است و این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که می‌بینیم قلیان در خانواده و در کنار کودکان مصرف می‌شود. از طرفی ٩٠‌درصد افراد قلیانی و سیگاری در سنین زیر ١٨‌سال با این مواد آشنایی داشته‌اند.»
١٥‌درصد ایرانیان دخانیات مصرف می‌کنند
محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هم در این نشست با موضوع هفته بدون دخانیات حضور داشت. او از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌خاطر تصویب پیشنهاد افزایش مالیات بر دخانیات تقدیر کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد ٤‌هزار ماده سرطان‌زا در دود سیگار و ٧‌هزار و ٢٠٠ ماده سرطان‌زا در دود قلیان وجود دارد، به طوری‌که یک وعده قلیان کامل، معادل دو تا سه پاکت سیگار است.» او از اجرای طرح جدیدی در دانشگاه‌ها برای کاهش مصرف دخانیات خبر داد: «امیدوارم این طرح در مدارس ابتدایی هم به‌زودی آغاز شود.» به گفته او، چهار بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلب و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در کشور است و این بیماری‌ها چهار عامل خطر دارند که شامل دخانیات، رژیم غذایی، ورزش و مصرف الکل است. از طرفی حداکثر ١٥‌درصد ایرانیان دخانیات مصرف می‌کنند، بنابراین توجه به ٨٥‌درصد دیگر بسیار مهم است.»
١٩‌درصد دختران ١٣ تا ١٥‌سال قلیان مصرف می‌کنند
آذری‌پور، عضو انجمن زندگی بدون دخانیات و عضو کارگروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت هم در این نشست حضور داشت. او با بیان این‌که دو طبقه اجتماعی زنان و نوجوانان و جوانان در کشور ما از قلیان استفاده می‌کنند، گفت: «براساس مطالعه روی نوجوانان ١٣ تا ١٥ساله ایران، مشخص شد که شیوع استعمال مواد دخانی در‌ سال ٨٢ در این سنین از ١٢‌درصد به ١٧,٥‌درصد افزایش یافته است و از این میزان دو درصدشان سیگار می‌کشیدند و سایر مواد دخانی را استعمال می‌کردند.» او ادامه داد: «در‌ سال ٨٦ سه‌درصد این جمعیت سیگار می‌کشیدند و ٢٤‌درصد از سایر مواد دخانی استفاده می‌کردند. همچنین در ‌سال ٨٢، ٩‌درصد دختران ١٣ تا ١٥‌سال قلیان مصرف می‌کردند که در ‌سال ٨٦ این میزان به ١٩.٥‌درصد رسید.»
آغاز برخورد پلیس با اماکن بدون مجوز عرضه قلیان
خلیل هلالی، رئیس پلیس اماکن عمومی ناجا هم که در این نشست حضور داشت، از آغاز برخورد پلیس با اماکنی که بدون مجوز قلیان عرضه می‌کنند، خبر داد و به تصویب قانون کنترل دخانیات در مجلس اشاره کرد: «نیروی انتظامی در ستاد کنترل دخانیات هم وظیفه دارد تا در بخش‌های مختلف مانند قاچاق مواد دخانی، عرضه عمده و خرد این مواد و مصرف آنها مراقبت کند. بر این اساس، پلیس با واحدهای صنفی که به‌صورت غیرقانونی مواد دخانی را تهیه و عرضه می‌کنند، برخورد می‌کند که بخشی از این مکان‌ها قهوه‌خانه‌ها هستند و قسمتی از آنها نیز به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند.» به گفته او، بخشی از این قهوه‌خانه‌ها به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و تخلفات بهداشتی دارند، بنابراین نسبت به شناسایی آنها در سطح کشور و برخورد با آنها اقدام می‌شود.
رئیس پلیس اماکن عمومی ناجا با بیان این‌که شناسایی و برخورد با اماکنی که بدون اخذ مجوز در این زمینه به‌ویژه در حوزه عرضه قلیان فعالیت می‌کنند از این هفته آغاز می‌شود و تا پایان‌ سال هم ادامه دارد، گفت: «تاکنون نزدیک به ٨هزار واحد صنفی که بدون اخذ مجوز در زمینه عرضه قلیان فعالیت می‌کنند، شناسایی شده که تعداد آنها در سطح کشور بیشتر از این است، بنابراین به این واحدها در گام نخست اخطار داده می‌شود چراکه برخورد انتظامی در اولویت ما نیست و اگر واحد صنفی که اقدام به عرضه قلیان می‌کند، بداند در آینده نه‌چندان دور نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند و این واحدها اخطار را بپذیرند، از عرضه قلیان خودداری می‌کنند.» او از پلمب مراکز متخلف هم خبر داد: «اگر این واحدها اقدام به عرضه قلیان کنند، مورد اعمال قانون نیروی انتظامی قرار می‌گیرند که در این زمینه، از قانون کنترل دخانیات استفاده می‌کنیم و برخورد با این مراکز بلافاصله براساس این قانون انجام و مراکز پلمب می‌شود.»
منبع: روزنامه شهروند

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر