پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1495
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱
اندازه متن
مدیرکل اسبق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:

توزیع مخدر در استا‌ن‌های بحرانی موقتاً از مبادی قانونی انجام شود/ باید فکری برای مسمومیت با سرب کرد

آمارها می‌گویند 30 تا 40 درصد مصرف کننده تریاک هستند و در بهترین شرایط نیز 20 درصد آنها آماده درمان هستند/80 درصد معتادان نمی‌خواهند درمان شوند و بنابر این در خطر مسمومیت با سُرب هستند، ما باید فکری به حال آنها کنیم.
صفاتیان

مدیرکل اسبق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به آلودگی تریاک به سُرب گفت: در استان‌هایی که وضعیت بحرانی است، توزیع تریاک از طریق مبادی قانونی صورت بگیرد تا افرادی که نمی‌خواهند درمان شوند نیز، دچار مسمومیت نشوند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، سعید صفاتیان،درمانگر اعتیاد در مورد گزارش‌های رسیده از مسمومیت معتادان با سُرب توضیحاتی داد.

وی گفت: ابتدا باید به چند سوال پاسخ داد. اول اینکه چند درصد معتادان ما مصرف کننده تریاک هستند؟ دوم اینکه چند درصد برای درمان آماده هستند؟ سوم؛ توزیع تریاک مسموم در کدام نقاط کشور است؟ و چهارم اینکه چند درصد تریاک حاوی سُرب است؟

مدیرکل اسبق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر، خود در مقام پاسخ گفت: آمارها می‌گویند 30 تا 40 درصد مصرف کننده تریاک هستند و در بهترین شرایط نیز 20 درصد آنها آماده درمان هستند. درصد وجود سرب و نواحی آلوده هنوز مشخص نشده و به عقیده من منطقی نیست که در یک زمان تمام تریاک‌ها توسط قاچاقچیان با سُرب مخلوط شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مناطق پرخطر شناسایی شد و میزان خط مسمومیت‌ها مشخص شد، می‌توان توزیع تریاک را بصورت قانونی موقتاً در دست گرفت تا مشکلات برطرف شود.

صفاتیان اضافه کرد: بخشی از برنامه کاهش آسیب که 12 سال است در کشور اجرایی می‌شود، ارائه مواد مخدر به معتادان خاص در شرایط خاص است.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر این اختیار را دارد که این موضوع را اجرایی کند گفت: آنها نحوه اجرا را مشخص می‌کنند و بعد ناجا، قوه قضائیه و وزارت بهداشت با همکاری یکدیگر به توزیع مخدر مورد نظر می‌پردازند.

این درمانگر اعتیاد یادآور شد: این توزیع در زمان اضطرار که تریاک‌ها مسموم هستند و معتادان نیز برای درمان و دریافت شربت تریاک مراجعه نمی‌کنند، می تواند در استان‌های پرخطر انجام شود.

به گفته وی، شربت تریاک با تریاک تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آن در ارائه خدمات درمانی است که در این شرایط عده‌ای قصد درمان ندارند و در خطر مسمومیت به سر می‌برند، در این مواقع باید فکری به حال این افراد شود.

صفاتیان افزود: 80 درصد معتادان نمی‌خواهند درمان شوند و بنابر این در خطر مسمومیت با سُرب هستند، ما باید فکری به حال آنها کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر