پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1487
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۰
اندازه متن
معاون ستاد مبارزه با موادمخدر:

سازمان های مردم نهادفعالیت کمرنگی درحوزه اشتغال معتادان بهبودیافته دارند

اکنون براساس آمار دو هزار و 271 سازمان مردم نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند که 43 درصد در برنامه های پیشگیرانه، 54 درصد در درمان و کاهش آسیب و نیم درصد در حوزه اشتغال و صیانت و حمایت های اجتماعی معتادان بهبود یافته فعال هستند.
پرویز افشار

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اکنون نیم درصد از سازمان های مردم نهاد در حوزه اشتغال برای معتادان بهبود یافته فعالیت دارند و این موضوع نیازمند توجه بیشتر است.

 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پرویز افشار افزود: انتظار می رود با فعالیت دو هزار و 271 سازمان مردم نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر در کشور، تمرکز بیشتری برای موضوع اشتغال معتادان بهبود یافته صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوره های آموزشی و حرفه آموزی برای این افراد بسیار تاثیرگذار است، تاکید کرد با توجه بیشتر به مقوله اشتغال معتادان بهبودیافته می توان از بازگشت دوباره آنها به اعتیاد تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
افشار افزود: از آنجا که برخی از معتادان بیکاری را عامل مهمی برای سوق دادن به اعتیاد و مصرف مواد مخدر می دانند، تلاش خواهیم کرد با همکاری سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی زمینه اشتغال این افراد را جهت بازگشت به آغوش گرم خانوادهایشان فراهم کنیم.
براساس آمارها حدود 50 درصد معتادان شاغل، 60 درصد متاهل و 30 درصد دارای تحصیلات تکمیلی هستند.
افشار خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری سازمان های مردم نهاد تمام تلاش خود را برای ایجاد فرصت های شغلی معتادان بهبودیافته انجام داده است به طوری که 35 میلیارد ریال تخصیص اعتبار حمایتی در سال 1394 برای این سازمان های مردم نهاد داشتیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین گفت، برای اجرای 60 طرح اشتغالزایی با ظرفیت 522 نفر در سال گذشته، 36 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.
افشار در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون براساس آمار دو هزار و 271 سازمان مردم نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند که 43 درصد در برنامه های پیشگیرانه، 54 درصد در درمان و کاهش آسیب و نیم درصد در حوزه اشتغال و صیانت و حمایت های اجتماعی معتادان بهبود یافته فعال هستند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 790 هزار نفر از معتادان کشور در حال درمان در 6 هزار مرکز درمانی هستند و امیدواریم بتوانیم با افزایش ماندگاری معتادان در درمان بخش عمده ای از مشکلات مان را در حوزه اعتیاد حل کنیم.
افشار افزود: براساس آمارها فقط 10 تا 15 درصد معتادان می توانند پس از درمان، دیگر به سوی مصرف موادمخدر نروند، که باید با همکاری مراکز درمان اعتیاد و حتی سازمان های مردم نهاد، این آمار را افزایش داد تا دیگر بازگشت به اعتیاد را در کشورمان شاهد نباشیم.
به گفته وی، براساس آمارها 80 درصد معتادان پس از درمان نیز دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورند که اگر زمینه اشتغال آنان فراهم شود و حتی در صیانت از آنها و خانواده هایشان قدم هایی برداشته شود، این آمارها کاهش می یابد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور باید 25 درصد کاهش اعتیاد را در کشور محقق کنیم که براساس این سیاست باید سالانه پنج درصد از اعتیاد در کشور کاسته شود. این موضوع علاوه بر اراده خود معتادان، حمایت های اجتماعی و مسئولان را از این افراد و خانواده های آنان می طلبد.
براساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر، یک میلیون و 325 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد، که 25 درصد آنان مصرف کننده مواد صنعتی و روانگردان هستند.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
کاوس واحدی | ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
0 0
به امید رهایی همه دوستان از بند واسارت اعتیاد.وبه آرزوي روزی که کلمه اعتیاد فراموش بشه
ارسال نظر