پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1472
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
اندازه متن
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر:

داروهای دفع سرب کمیاب و گران‌قیمت هستند

پرویز افشار وی در مورد هزینه بیشتر درمان نسبت به خرید تریاک از قاچاقچیان، گفت: به مراکز درمانی اعلام کردیم تا خدمات روانشناختی و مددکاری را برای این افراد کاهش دهد تا قیمت تمام شده درمان اعتیاد بیشتر از قیمت خرید تریاک از قاچاقچیان نشود.
پرویز افشار

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آغشته بودن تریاک ها به سرب هشدار داد: معتادان به هیچ وجه از قاچاقچیان تریاک نخرند زیرا دچار مسمومیت حاد شده و متحمل هزینه بسیار تأمین داروهای کمیاب دفع سرب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، پرویز افشار با هشدار مجدد نسبت به استعمال تریاک توسط معتادان، گفت: همان گونه که پیشتر اعلام شد تریاک از سوی قاچاقچیان برای سود بیشتر به سرب آغشته شده است.

وی ادامه داد: قاچاقچیان برای فروش کمتر، سود بیشتر و پایین آمدن قیمت تریاک به آن پودر سرب که بسیار شبیه تریاک است اضافه کرده‌اند تا یک گرم تریاک وزنش 2 تا 2.5 برابر افزایش پیدا کند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به عوارض مصرف تریاک‌های حاوی سرب، گفت: مسمومیت حاد، کم‌خونی، تهوع، انسداد روده در کنار خطر مرگ از عوارض مصرف سرب به شمار می‌رود که باید معتادان بدانند مسمومیت‌ها بسیار جدی و درمان آن بسیار سخت است.

وی در پاسخ به این سؤال که گزارش مسمومیت‌ها از کدام نواحی کشور بوده است، گفت: تقریباً از سراسر کشور به ویژه استان‌های تهران، اصفهان، شیراز و کرمان گزارش‌های مسمومیت با سرب به دست ما رسیده و تعداد زیادی از افراد به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌های استان‌های مختلف کشور مراجعه کرده‌اند.

افشار در مورد نحوه مقابله با این اقدام قاچاقچیان گفت: طی جلساتی که با وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو داشتیم از وجود داروهای ترک اعتیاد مانند متادون و شربت تریاک در انبارها به تعداد کافی اطمینان حاصل کردیم و مقرر شد تا شربت تریاک بیشتر از سهمیه مراکز درمانی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، ادامه داد: بنابراین بیماران می‌توانند با مراجعه به حدود 6 هزار مرکز درمانی سرپایی اعتیاد در سراسر کشور تحت درمان با شربت تریاک و متادون قرار گیرند.

وی در مورد هزینه بیشتر درمان نسبت به خرید تریاک از قاچاقچیان، گفت: به مراکز درمانی اعلام کردیم تا خدمات روانشناختی و مددکاری را برای این افراد کاهش دهد تا قیمت تمام شده درمان اعتیاد بیشتر از قیمت خرید تریاک از قاچاقچیان نشود.

افشار در خصوص معتادانی که قصد درمان ندارند و در خطر مسمومیت با سرب قرار گرفتند، گفت: سه درصد از افراد برای درمان مراجعه نمی‌کنند که اولین آن‌ها، آن‌هایی هستند که تمکن مالی ندارند که این موضوع با بحث بیمه معتادان رفع شده است و دوم مسائل بروکراتیک درمان است که ما در طی آسان کردن آن هستیم و سوم افرادی هستند که اساساً تمایلی به درمان ندارند که در مورد آنها از طریق مراکز DIC اقدام به توزیع شربت تریاک خواهیم کرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان موضوع تقلب قاچاقچیان و اضافه کردن سرب را مربوط به گران شدن شیشه بر اثر اقدامات انتظامی و اطلاعاتی در کشور دانست و گفت: با این اقدامات ایران از تولیدکننده شیشه به واردکننده تبدیل شد و در طی آن قیمت شیشه چند برابر شد به طوری که اکنون شیشه کیلویی بین 50 تا 80 میلیون تومان رسید.

وی تکمیل کرد: در طی افزایش قیمت معتادان به استفاده از تریاک و هروئین روی آوردند و قاچاقچیان برای اینکه تقاضا بیشتر از عرضه شده بود و خطر افزایش قیمت تریاک و کم شدن مشتری آن‌ها را تهدید می کرد به تریاک سرب افزودند.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر