پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1465
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۵
اندازه متن
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد:

افزايش بيش از حد ناخالصی در موادمخدر/مسمومیت حاد و مزمن به دلیل وجود سرب در تریاک

دكتر پرويز افشـار از تمامي معتادين كشور خواست مطلقاً از خريد و مصرف ترياك و موادمخدر از دست قاچاقچيان ‏خودداري كرده و جهت درمان اصولي و منطقي بويژه درمان با مواد آگونيست به مراكز مجاز درمان در سراسر ‏كشور مراجعه كنند.
پرویز افشار

سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزايش بيش از حد ناخالصي در موادمخدر به ويژه ناخالصي زياد در ‏ترياك و آن هم از نوع سرب كه مسموميت حاد و مزمن ايجاد مي‌كند، هشدار جدي داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر پرويز افشار از تمامي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، سايت‌ها و فضاي مجازي ‏خواست در اين زمينه اطلاع‌‌رساني كنند و سوءمصرف‌كنندگان را نسبت به عوارض مرگبار ناخالصي‌ها آگاه ‏كنند

وي همچنين از مراكز درماني سراسر كشور خواست با اطلاع‌رساني چهره به چهره و همچنين نصب ‏اطلاعيه نسبت به افزايش بي‌رويه ناخالصي و مواد مضري كه قاچاقچيان به موادمخدر مي‌افزايند اطلاع‌رساني ‏كنند.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد ضمن ابراز نگراني شديد از افزودن ناخالصي‌هاي خطرناك و تأسف عميق از زياده‌طلبي و سودجويي ‏سوداگران مرگ و قاچاقچيان موادمخدر افزود: ‏با اتخاذ سياست منطقي و متوازن و كنترل پيش‌سازهاي مواد محرك به ويژه كنترل پيش‌سازهاي شيشه (مانند ‏پسوافدرين) و همچنين كاهش شديد توليد ترامادول كه با همكاري صميمانه سازمان غذا و داروي وزارت ‏بهداشت صورت گرفت و جاي تقدير و تشكر فراوان دارد، در طول 6 ماهه گذشته قيمت شيشه به شدت افزايش ‏يافت.

افشار بيان داشت: با اين افزايش قيمت انتظار مي‌‌رفت كه معتادين به سمت مواد سنتي مانند ترياك گرايش پيدا كنند. اين ‏گرايش به صورت محسوس اتفاق افتاد و با توجه به افزايش تقاضاي ترياك انتظار مي‌رفت قيمت آن افزايش ‏قابل توجهي يابد متأسفانه قاچاقچيان و توزيع‌كنندگان مواد با درك اين واقعيت و در راستاي حفظ بازار خويش ‏با افزودن ناخالصي به ويژه سرب كه بسيار سنگين است و افزودن مقدار كمي از آن كه وزن مواد را به شدت بالا ‏مي‌برد تلاش دارند تا قيمت ترياك را پائين نگه داشته و مشتري خويش را حفظ نمايند، غافل از اينكه افزودن ‏اين ماده بسيار خطرناك بوده و علاوه بر مسموميت حاد باعث افزايش شديد عوارض و حتي مرگ و مير مي شود ‏و صدمات جبران‌ناپذيري را متوجه افراد و جامعه مي كند.

وي در ادامه گفت: گزارشات متعدد از بخش‌هاي اورژانس و مسموميت‌هاي بيمارستان‌هاي سراسر كشور در ‏خصوص مسموميت با سرب بسيار نگران‌كننده است.

سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر تأكيد كرد: با هماهنگي بعمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراكز درماني و همچنين برگزاري ‏جلسه اورژانس با رئيس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت و كارشناسان و مديران مربوطه و مكاتبه فوري با ‏معاون درمان وزارت بهداشت و ساير اعضاي كميته درمان زمينه توزيع سريع و ‏فوري شربت ترياك در تمامي مراكز درماني كشور فراهم شده و مراكز درماني مي‌توانند با قيد فوريت ‏سهميه اضافه درخواست كنند و همچنين بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ذخيره شربت ترياك و ساير ‏داروهاي آگونيست در حد كفايت موجود است و نگراني در اين زمينه وجود ندارد.

دكتر پرويز افشـار از تمامي معتادين كشور خواست مطلقاً از خريد و مصرف ترياك و موادمخدر از دست قاچاقچيان ‏خودداري كرده و جهت درمان اصولي و منطقي بويژه درمان با مواد آگونيست به مراكز مجاز درمان در سراسر ‏كشور مراجعه كنند.

وي افزود : مراكز مجاز شامل تمامي مراكز سرپايي يا اقامتي داراي مجوز از وزارت بهداشت يا سازمان ‏بهزيستي مي‌‌باشند و بيماران و خانواده‌ها مي‌توانند از طريق خط ملي مشاوره اعتياد به شماره 09628 نزديكترين ‏مركز درماني را استعلام و انتخاب كنند.

همچنين افشـار از تمامي پزشكان و درمانگران اعتياد در سراسر كشور خواست نسبت به اجراي طرح ‏نهايت اهتمام و همكاري را داشته باشند.

وي در پايان گفت: در صورت ضرورت شربت ترياك و داروهاي آگونيست در بسته خدمتي كاهش ‏آسيب مانند مراكز ‏DIC‏ نيز قرار خواهد گرفت. ‏

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر