پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1436
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۷
اندازه متن
رئیس سازمان بهزیستی در گفت وگو با ایرنا تشریح كرد:

هدفگذاری مقابله با پنج آسیب اجتماعی، از مفاسد اخلاقی تا طلاق

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حال احیای مراكز نیمه اقامتی درمان اجتماع مدار(تی سی) هستیم. ارزیابی های ما تا امروز نشان داده كه معتادان پس از ترك اولیه به درمان های تكمیلی نیاز دارند.
محسنی بندپی

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: امسال برنامه های این سازمان در مقابله با پنج آسیب اجتماعی اصلی از مفاسد اخلاقی تا اعتیاد و طلاق، هدفگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی افزود: پنج آسیب شامل طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و نقاط بحرانی را به عنوان اولویت آسیب های اجتماعی در نظر گرفته ایم.
وی خاطرنشان كرد: اعتیاد به عنوان عاملی ریشه ای، می تواند شدت آسیب های اجتماعی دیگر را افزایش دهد و بر این اساس با همكاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و نیروی انتظامی اقدام خوبی را در تهران آغاز كردیم تا ظرفیت مراكز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور موسوم به مراكز ماده 15 را افزایش دهیم كه اكنون تعداد آنها به 3480 مركز افزایش یافته است.

** احیای مراكز درمانی اجتماع مدار(تی سی) 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حال احیای مراكز نیمه اقامتی درمان اجتماع مدار(تی سی) هستیم. ارزیابی های ما تا امروز نشان داده كه معتادان پس از ترك اولیه به درمان های تكمیلی نیاز دارند.
محسنی بندپی افزود: در مراكز درمانی اجتماع مدار، ادامه روند درمانی معتادان شامل برنامه هایی مانند مددكاری و اجتماع پذیری انجام می گیرد و مدت اقامت معتادان در این مراكز بین شش ماه تا یك سال است.
وی خاطرنشان كرد: این مراكز شرایطی را فراهم كرده كه برگشت پذیری معتادان به اعتیاد به حداقل برسد و در حال افزایش این مراكز هستیم.
محسنی بندپی یادآور شد: همچنین آیین نامه مراكز اقامتی ترك اعتیاد خود را بازنگری و استانداردها و ضوابطی در آنها لحاظ كردیم كه با اجرای آنها بازدهی و بهره وری ما در زمینه درمان اعتیاد افزایش خواهد یافت.

** مبارزه با آسیب اجتماعی طلاق 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای كاهش آمار طلاق، افزایش مشاوره های پیش از ازدواج را در اولویت قرار داده ایم تا بتوانیم زوج های جوان را از یك آموزش علمی و كارشناسی خوب برخوردار كنیم.
محسنی بندپی افزود: برای بررسی و رصد عوامل تاثیرگذار در طلاق، طرحی را در برخی استان ها - كه میزان طلاق در آنها بالاتر از دیگر نقاط كشور بوده - در دستور كار قرار داده ایم.
وی خاطرنشان كرد: از دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی خانواده كمك گرفتیم تا علت طلاق را احصا كنیم تا بتوانیم با شناسایی این آسیب ها و اقدامات كارشناسی، آسیب طلاق را در جامعه به حداقل برسانیم.

** مقابله با آسیب حاشیه نشینی 

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به جمعیت 11 میلیونی حاشیه نشین در كشور گفت: آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق در مناطق حاشیه نشین بیشتر از دیگر نقاط كشور است.
محسنی بندپی افزود: در حال افزایش میزان استقرار تیم های مددكاری و تیم های اجتماع محور برای كاهش آسیب در این مناطق هستیم كه یكی از رویكردهای ما در سال 95، پرداختن به این آسیب ها در مناطق حاشیه نشین است.

** برنامه ریزی برای نقاط بحرانی 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: كاهش آسیب های نقاط بحرانی كشور را از دیگر برنامه های بهزیستی در سال جاری است.
محسنی بندپی تصریح كرد: بطور مثال خودسوزی به عنوان عامل اصلی خودكشی در استان ایلام به شمار می رود و امیدواریم كه در نقاط بحرانی و این منطقه با بكارگیری نیروهای متخصص كارشناس و مددكار و هم افزایی با دستگاه های دیگر بتوانیم شرایطی فراهم كنیم تا روند رو به رشد آسیب های اجتماعی (مانند خودسوزی) را كنترل و مهار كنیم.

** مقابله با مفاسد اخلاقی و اجتماعی 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: مقابله با مفاسد اخلاقی و اجتماعی مانند روابط نامشروع از دیگر برنامه های اصلی بهزیستی است.
محسنی بندپی افزود: یكی از علت های مفاسد اخلاقی و اجتماعی در جامعه به مساله اعتیاد بازمی گردد.
وی خاطرنشان كرد: بیش از 40 درصد طلاق ها و همچنین اغلب جرائم و خیانت های زناشویی نتیجه اعتیاد است، بنابراین تلاش می كنیم تا با ریشه اصلی این جرائم و مفاسد یعنی اعتیاد مقابله كنیم.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: تلاش داریم همه ابزارها، راه حل ها و اقدامات را برای كنترل و مهار آسیب های اجتماعی بكار گیریم و برای مقابله با آنها از رویكردهای علمی و اجتماع محور استفاده كنیم.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر