پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1435
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹
اندازه متن
آخرین وضعیت بیمه معتادان

هر معتاد سالی 30 هزار تومان

مدیرعامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» می‌گوید: پولی که برای درمان معتادان در نظر گرفته شده باید برای آنها خرج شود، از سال 92 به بعد که بودجه‌ای برای بیمه سلامت معتادان در نظر گرفته شده،‌ خرج آنها نشده و بهتر است این بار به طور کامل برای معتادان هزینه شود.
بیمه اعتیاد

بعضی‌هایشان می‌خواهند ترک کنند، اما پولش را ندارند، باید پس از ترک، تحت مداوا قرار بگیرند و دارو مصرف کنند اما همه اینها نیاز به پول دارد. البته اینها جدا از مسائل مربوط به اشتغال و اسکان است. دولت قصد دارد برای درمان معتادان، بیمه در نظر بگیرد اما بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده، 60 میلیارد تومان برای سال 95 است. یعنی با توجه به حضور دو میلیون معتاد در کشور، برای هر معتاد 30هزار تومان.
طرح بیمه درمان معتادان، می‌تواند به معتادانی که قصد ترک کردن دارند، کمک کند و حالا بعد از مدت‌ها انتظار، به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال ۶۰ میلیارد تومان برای درمان معتادان از طریق بیمه سلامت در نظر گرفته شده است که شورای عالی بیمه پروتکل آن را تدوین خواهد کرد.
این در حالی است که علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود: « قصد داریم 60 میلیارد تومان مربوط به سال‌های 93 و 94 را برای گسترش دامنه افراد تحت‌پوشش به‌ کار گیریم.»
با توجه به آمار رسمی در حال حاضر دو میلیون معتاد در کشور وجود دارد که سهم هر معتاد از این 60 میلیارد تومان تنها 30هزار تومان است.
این در حالی است که انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است: «در صورتی که منابع مورد نیاز در بحث بیمه معتادان تامین شود، امسال این بیمه جهت تامین هزینه‌های درمانی معتادان اجرا خواهد شد.»
او همچنین می‌گوید: «در سال‌های گذشته قرار بود این طرح اجرا شود اما به دلیل تامین نشدن منابع نتوانسته‌ایم این طرح را اجرایی کنیم که امیدواریم امسال و با تاکید مقام عالی وزارت، بیمه درمان معتادان عملیاتی شود.»
امیر مجلسی، مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «تمامی معتادان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت سازمان بیمه سلامت دفترچه بیمه دریافت کنند و بعد از آن با مراجعه به مراکزی که مجوز بهزیستی یا دانشگاه دارند، خدمات درمانی دریافت کنند.»
مجلسی معتقد است که هیچ کس بدون بیمه نیست و هرکسی هم بیمه ندارد خودش نخواسته بیمه باشد، زیرا بیمه سلامت برای تمامی افراد جامعه است و فرقی بین معتاد و فرد عادی وجود ندارد.
همچنین عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» به «فرهیختگان» می‌گوید: «پولی که برای درمان معتادان در نظر گرفته شده باید برای آنها خرج شود، از سال 92 به بعد که بودجه‌ای برای بیمه سلامت معتادان در نظر گرفته شده،‌ این مبلغ خرج آنها نشده و بهتر است این بار تمامی 60 میلیارد تومانی که وزیر تعاون گفته است، برای معتادان هزینه شود.»
او می‌افزاید: «البته این مبلغ برای درمان معتادان کم است، اما بهتر از هیچ است. امیدوارم امسال بحث بیمه معتادان با جدیت بیشتری پیگیری شود. به جای اجرای طرح‌هایی که فقط به فکر پاک کردن چهره شهر برای مدت کوتاهی‌ است، اگر روی بیمه معتادان تمرکز شود، تعداد افرادی که پاک می‌شوند و به مصرف بازنمی‌گردند، بیشتر خواهد شد.»

مطهره واعظی‌پور

منبع: روزنامه فرهیختگان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر