پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1410
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
اندازه متن
دادستان عمومی و انقلاب تهران:

زنان زندانی از 1200 به 880 نفر كاهش يافتند/انتقاد از عملكرد برخي كمپ های خصوصی ترك اعتياد

آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط با جرائم است/آسيب هاي اجتماعي متولي ندارد/دستگاه­ها در مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي با يكديگر ارتباط ندارد/دستگاه ها بخشي نگري مي كنند/چرخه اعتياد نبايد تكرار شود/سياست وزارت كشور، پيگيري جدي آسيب هاي اجتماعي است.
دادستان تهران

 دادستان عمومي و انقلاب تهران با انتقاد از عملكرد برخي كمپ هاي خصوصي ترك اعتياد در نگهداري افراد، از كاهش جمعيت زنان زنداني از 1200 به 880 نفر در سال گذشته(1394) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ايرنا، اين مطلب را عباس جعفري دولت آبادي در نخستين نشست دادستاني تهران درخصوص آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط با زنان و كودكان كه با حضور شهردار تهران، رئيس سازمان بهزيستي، فرمانده پليس تهران، فرمانده پليس اخلاقي ناجا و نمايندگان سازمان­ها و مسؤولان حوزه زنان و كودكان از استانداري تهران، وزارت كشور، وزارت رفاه، كميته امداد امام خميني(ره)، سازمان صدا وسيما و چند نهاد ديگر برگزار شد، عنوان كرد.

 آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط با جرائم است
وي در تبيين فلسفه برگزاري اين نشست توضيحاتي ارائه داد و با يادآوري فرمايشات مقام معظم رهبري در جلسه برگزار شده با اين موضوع در سال گذشته و در پيش بودن نشست دوم مسئولان با رهبري در ارديبهشت سال جاري، افزود: آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط با جرائم است و اين ارتباط از ديدگاه قضايي به اين معناست كه هرچه بستر آسيب‌ها رفع شود ميزان جرائم كاهش خواهد يافت.

آسيب هاي اجتماعي متولي ندارد
جعفري دولت آبادي با اشاره به فقدان متولي براي آسيب‌هاي اجتماعي در كشور، بر لزوم پيش‌ بيني متولي براي نظارت بر عملكرد كليه سازمان­هاي مسئول در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي تأكيد و اظهار اميدواري كرد اين جلسات منتهي به تدبير پيرامون اين خلاء شود.

 تلاش دادستاني براي كاهش جمعيت زندان 
دادستان عمومي و انقلاب تهران موضوع ديگر در حوزه آسيب‌ها را حضور معتادان متجاهر و متكديان در شهر تهران دانست و با خاطر نشان كردن تلاش دادستاني تهران در كاهش جمعيت زندان كه غالباً از اقشار آسيب­ پذير هستند، اعلام داشت: اين كاهش كه به ويژه درمورد زندانيان زن و نوجوانان محقق شده با اتخاذ راهكارهاي قضايي، مديريتي، ميانجي­گري، صلح و سازش و استفاده از ظرفيت شوراهاي حل اختلاف بوده است. 
وي افزود: بر همين اساس در پايان سال 1394، آمار كانون اطفال از 220 نفر به 94 نفر و جمعيت زندان زنان از 1200 نفر به 880 نفر كاهش يافته است.

دستگاه­ها در مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي با يكديگر ارتباط ندارد
دادستان عمومي و انقلاب تهران بر لزوم تمركز و پيگيري در حوزه آسيب‌ها تأكيد كرد و مؤلفه‌ كارساز ديگر در اين راستا را اطلاع ­رسـاني دانست و همچنين ضمن گلايه از دستگاه­هاي اجرايي از عدم اقدام در اين خصوص گفت: امروزه دستگاه­هاي اجرايي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي اطلاع­ رساني نمي كنند و حتي وظيفه ­اي در اين راستا براي خود قائل نيستند و بطور كلي بين دستگاه­ها درمورد مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي ارتباطي برقرار نيست.

دستگاه ها بخشي نگري مي كنند
جعفري دولت آبادي، تغيير چهره شهر، زيباسازي شهر، تغيير سبك زندگي و ارائه الگوي موفق اسلامي را منوط به كاهش آسيب‌ها از طريق تحليل وضعيت اجتماع، ارائه راهكار و مشاركت سازمان­هاي مرتبط در اين امر دانست و گفت: مهم‌ترين مشكل ما عدم همكاري لازم از سوي برخي دستگاه­هاي اجرايي و بخشي­ نگري آنها است.
وي ورود مقام معظم رهبري به موضوع را اتفاقي خجسته خواند كه جلب همكاري دستگاه­هاي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي را در پي خواهد داشت.

 چرخه اعتياد نبايد تكرار شود
دادستان عمومي و انقلاب تهران به جمع­ بندي مطالب نشست پرداخت و تأكيد كرد: اقدامات دستگاه‌ها به نحوي باشد كه چرخه­ اعتياد تكرار نشود. اگر قرار است معتادان متجاهر جمع­ آوري شوند و بعد از چند ماه معتادان مجدداً به سطح شهر بازگردند، هدف جلسه محقق نمي­ شود. 
جعفري دولت آبادي از دستگاه­هايي كه براي اقدام در حوزه اعتياد، زنان و كودكان بودجه مصوب دارند، خواست كه اين بودجه را در صرفاً براي اين‌گونه امور هزينه كنند.
وي با تأكيد بر اينكه لازم است 12 هزار معتادان متجاهر جمع­ آوري شوند تا پس از آن، بر امر درمان و بازسازي اجتماعي آنان اقدام شود تا جايي كه در تهران معتاد متجاهر نداشته باشيم، افزود: تا پيش از 10 ارديبهشت ماه بايد اين جمع­ آوري انجام شود و نقاطي مانند هرندي و فرحزاد مورد عنايت قرار گيرد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران از سرپرست دادسراي مواد مخدر خواست كه دستورهاي لازم قضايي را براي اقدامات پليس صادر كند.
وي افزود: در حوزه­ جرائم اجتماعي آقاي تورك سرپرست ناحيه هفت دادسرا اقدام كند. 

پاك شدن شهر از چهره ­هاي نامطلوب لازم است

دادستان عمومي و انقلاب تهران تأكيد كرد: پاك شدن شهر از چهره ­هاي نامطلوب مثل معتادان، متكديان و زنان آواره لازم است و اگر موانعي وجود دارد، اعلام تا مجوز لازم اخذ شود. 
جعفري دولت‌ آبادي از پليس خواست تا پايان روز دهم ارديبهشت ماه جمع‌آوري معتادان متجاهر را در دستور كار قرار دهد.

انتقاد از عملكرد كمپ هاي خصوصي 
وي با انتقاد از برخي كمپ­هاي خصوصي، نگهداري افراد در كمپ­هاي خصوصي كه با هدف تجارت تشكيل شده را مضر خواند و گفت: اگر نگهداري معتادان به تجارت تبديل شود زيان‌بار است.
جعفري دولت آبادي بر عزم دادستاني تهران بر اقدام مؤثر در حوزه اعتياد و تكدي گري تأكيد كرد و افزود: براي جمع‌آوري معتادان متجاهر، اقدام خواهيم كرد و هر جا با حقوق مسلم شهروندي مغاير باشد، مانند فوت معتادان در كمپ‌ها، موضوع پيگيري خواهد شد.
وي با يادآوري جلسه ­اي كه در بهمن سال گذشته با شهرداري و پليس در زمينه­ آسيب‌ها از جمله جمع­ آوري متكديان و معتادان متجاهر برگزار شد، از دستگاه­هاي مرتبط خواست اقدامات خود در حوزه­ معتادان متجاهر را گزارش كنند.

سياست وزارت كشور، پيگيري جدي آسيب هاي اجتماعي است
قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي نيز در اين نشست درمورد آسيب‌هاي اجتماعي با تأكيد بر اينكه سياست ما بر پيگيري جدي آسيب‌هاي اجتماعي است، پيشينه‌اي از چگونگي ورود مقام معظم رهبري به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي را ارائه كرد و گفت: حدود دو سال پيش مقام معظم رهبري دستور بررسي وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي و گزارش آن را صادر كردند و بر ­اين­ اسـاس چندين جلسه با حضور مسـؤولان ذي‌ربط برگزار شد.
مرتصي ميرباقري افزود: در رابطه با آسيب‌هاي اجتماعي چند نكته، اول عدد كمي، دوم روند و سوم پراكندگي جغرافيايي در استان‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت: نظام برنامه­ ريزي ايران كالبدي، اقتصادي و زيرساختي است و مسائل فرهنگي و اجتماعي چندان مورد توجه قرار نگرفته و صرفاً به صورت پيوستي به آن عنايت مي­ شود.
ميرباقري ورود به امر آسيب‌هاي اجتماعي لازم دانست و افزود: مقابله با آسيب‌ها بايد در سه سطح سياستگذاري كلان، هماهنگي و پيگيري سازماندهي شود.
قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي گفت: نظام برنامه ­ريزي ايران در برنامه ششم به آسيب‌هاي اجتماعي توجه كرده، ضمن اينكه در قوه مقننه اقداماتي به عمل آمده و سپاه، بسيج، سازمان صدا وسيما نيز هر يك در حوزه­ كاري خود وارد شده­ اند.

جمع آوري 12 هزار معتاد متجاهر 
رئيس پليس تهران نيز در اين نشست با ارائه گزارشي از اقدامات پليس در حوزه­ آسيب‌هاي اجتماعي، از برگزاري اين جلسات توسط دادستان تشكر كرد و در رابطه با معتادان متجاهر افزود: در سطح تهران 12 هزار معتاد متجاهر داريم كه كمتر از يك هزار نفر زن هستند.
سردار حسين ساجدي نيا، آماري از معتادان جمع آوري شده در سال 1394 ارائه كرد و گفت: سال گذشته 4500 نفر جمع‌ آوري شدند كه 500 معتاد متجاهر زن بودند و در سال جديد 500 نفر به اين آمار اضافه شد. با اين وصف، هنوز هفت هزار معتاد متجاهر در سطح شهر حضور دارند و تمركز بر دو منطقه­ شوش و هرندي موجب شد كه معتادان به سمت مناطق پرديس، ملارد، رباط­ كريم و ... كوچ كنند. 
در ادامه نشست نيز محمدباقر قاليباف شهردار تهران آمادگي خود را جهت تداوم اجراي ادامه طرح جمع‌آوري معتادان متجاهر اعلام كرد.
نشست دادستان عمومي و انقلاب تهران درخصوص آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط با زنان و كودكان، روز چهارشنبه 25 فروردين ماه و به رياست جعفري دولت ‌آبادي برگزار شد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر