پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1398
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۸
اندازه متن
ازبیکاری 70 درصدی مردم 1200شهر تا سرایت اعتیاد به سنین پایین

میرباقری خبر داد: ارایه گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی به رهبری طی چند هفته آتی

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی معتقد است که در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل شده است و می گوید: قرار است دارو درمانی به شیوه صحیح انجام شود. علاوه بر آن روان‌درمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. پیشگیری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
مرتضی میرباقری

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی بااشاره به برخی آمارها از آسیب‌های اجتماعی کشور و اقدامات انجام شده درباره آنها، گفت: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارائه دهیم و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شویم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، مرتضی میرباقری در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی که امروز در وزارت کشور برگزار شد، افزود: خوشبختانه تقریبا همه مدیران ارشد کشور به موضوع ستاد صیانت اهتمام دارند. اگر لازم باشد تجارب کلامی بین ائمه جمعه و مسوولان ارشد و استانی تبادل شود، این تجربه‌ها ارائه می شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی گفت: نقطه ضعف بزرگ در اداره کشور این است که گمان می‌کنیم تنها با فکر کردن، تصمیم‌گیری و ابلاغ می‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ این در حالی است که بررسی و بازرسی لازم است تا مشخص شود آیا مسیر به درستی طی شده یا نه.

وی تاکید کرد: بازرسی موتور محرکه پیگیری عملکرد دستگاه‌هاست، چراکه ماموریت حوزه‌های مختلف باید به بهترین شکل انجام و موانع رفع شود. بازرسی‌ها محکی برای سنجش انجام شدن یا انجام نشدن کارهاست. علاوه بر آن بازرسی‌ها مشخص می‌کند که اقدامات چگونه انجام شده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در ادامه گفت: سال جاری سال اقتصاد مقاوتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و در پیام نوروزی مقام معظم رهبری به ارتباط اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره شده است. این امر نشان‌دهنده آن است که آسیب‌های اجتماعی از موضوعات مورد توجه مقام معظم رهبری است.

در کشور ما امنیت فوق ممتازی وجود دارد

میرباقری اضافه کرد: در کشور ما امنیت فوق ممتازی وجود دارد و هروقت که لازم است، ایرانیان به صحنه می‌آیند و با این کار موجب امنیت کشور می‌شوند. آنان اجازه ندادند که هویت دینی‌شان تضعیف شود و با اجتماعات خود نشان دادند که انقلاب اسلامی را دوست دارند و به آن وفادار هستند. در هیچ نقطه‌ای از دنیا شاهد نیستیم که پس از گذشت 37 سال از پیروزی یک انقلاب، مردم حتی در روستاها برای حمایت از انقلابشان حضور کارناوالی داشته باشند.

وی با اشاره به شرکت مردم در انتخابات اظهار کرد: مردم ایران در انتخابات حضور قابل اعتنایی داشتند و به طور متوسط 63 درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند. حضور آنان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری عدد متوسطی بود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی اضافه کرد: جانوری مثل داعش که از هیچ جنایتی فروگذاری نمی‌کند اعلام کرده که مساله جدی آن ایران است، اما ما اجازه حرکت به آنان نمی‌دهیم، این در حالی است که در ایران اجتماعات زیادی برگزار می‌شود.

میرباقری تاکید کرد: ایران کشور بسیار قوی است و بدون رودربایستی طرف حساب ما هیچ‌کدام از جوجه‌های منطقه و این کوچولوها نیست. مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با سران کشورهای دیگر، جنایت‌های آمریکا را برایشان روشن می‌کنند که فرمایشات آنها در دیدار با رییس جمهور قزاقستان از جمله آنهاست. طرف حساب ما یک ابر قدرت است و او از هر ظرفیتی برای شیطنت استفاده می‌کند که از جمله ظرفیت‌های آن می‌توان به شبکه‌های ماهواره‌ای و اهرم‌های اقتصادی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: باید تلاش کنیم که از ظرفیت‌های هنگفت موجود در کشور به بهترین نحو بهره بریم، رضایت مردم اعتماد آنان و حاکمیت و حضور آنان از مسائل مهم در امنیت ملی است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به نحوه بازرسی و نظارت اظهار کرد: بازرسی و نظارت انجام می‌شود تا کارها به بهترین نحو صورت گیرد.

میرباقری با بیان اینکه در کنار بحث اقتصاد مقاومتی، مسائل اجتماعی با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی، مطرح است، گفت: وزیر کشور نیز در تشریح برنامه‌های خود به این موضوع پرداخت.

وی با اشاره به دیدار مسوولان نظام با مقام معظم رهبری در زمینه آسیب‌های اجتماعی گفت: در این نشست، موضوعات اولویت‌داری مانند اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی مطرح شد.

نرخ 70 درصدی بیکاری در 1200 شهر ایران

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در ادامه گفت: داخل کشور 420 شهرستان داریم و بیکاری در برخی از آنها به 40 تا 60 درصد می‌رسد. 1200 شهر داریم که نرخ بیکاری در برخی از آنها حدود 70 درصد است. بنابراین لازم است که در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

میرباقری اضافه کرد: فاصله برخی از شهرها با میانگین آمار طلاق و بیکاری بسیار زیاد است. به عنوان نمونه نسبت ازدواج به طلاق به طور میانگین در کشور 100 به 23.6 درصد بود. بدین معنی که به ازای هر 100 ازدواج 23.6 درصد طلاق رخ می‌داد این آمار در استان 100 به 37 و در شهرستان‌ها 100 به 56 بود. این در حالی بود که در برخی شهرها این نسبت بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه در زمینه این پنج موضوع برنامه های ویژه‌ای را طراحی کرده‌ایم، اظهار کرد: این برنامه‌ها باید به اجرا در آید و برای اجرای آنها بازرسی نقش بسیار مهمی دارد.

اعتیاد به سنین پایین سرایت کرده

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور گفت: آمار معتادان در کشور بالاست. اعتیاد در کشورمان روند نگران کننده دارد چراکه اعتیاد به سنین پایین سرایت کرده، علاوه بر آن درصد معتادان زن رو به افزایش است. مواد مصرفی نیز نگران‌کننده‌تر شده‌اند. در دهه‌های قبل مواد سنتی بیشتر مصرف می‌شد، اما متاسفانه در حال حاضر یک‌چهارم مواد مصرفی صنعتی هستند. در گذشته مواد مخدر از مرزها وارد می‌شد، اما مواد صنعتی قابل تولید در کشور هستند.

میرباقری اضافه کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر اقداماتی در زمینه کاهش اعتیاد انجام داده است و دو راهبرد اساسی در این زمینه مطرح شده که یکی از آنها کاهش عرضه و دیگری کاهش تقاضاست. در زمینه کاهش عرضه کارهای اطلاعاتی، انتظامی نیاز است. بنابراین بازرسان نمی‌توانند در این زمینه نقشی ایفا کنند، اما در زمینه کاهش تقاضا بازرسان می‌توانند تاثیرات مهمی داشته باشند.

در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل می‌کنیم

وی با اشاره به آمار مراکز ترک اعتیاد گفت: حدود 6500 مرکز ترک اعتیاد داریم که آمار بسیار خوبی است، اما استانداردهای برخی از این مراکز ضعیف است. سالانه بیش از 700 هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند. البته در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل می‌کنیم؛ چراکه ترک اعتیاد در کشورمان بیشتر دارو محور است. از 100 نفر مراجعه کننده به این مراکز، 10 نفر بهبود می‌یابند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی تاکید کرد: قرار است دارو درمانی به شیوه صحیح انجام شود. علاوه بر آن روان‌درمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. پیشگیری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر هر دستگاهی به وظیفه خود عمل کند، در زمینه پیشگیری موفق خواهیم بود. در واقع اولویت اصلی انجام وظیفه دستگاه‌هاست و سایر اولویت‌ها در مرحله بعد اهمیت می‌یابد.

سکونت 50 درصد حاشیه‌نشین‌ها در بافت‌های فرسوده

میرباقری با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی اظهار کرد: در کشور ما در حوزه حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده گرفتاری‌های زیادی داریم. افراد به علت استقرار غیرقانونی، ساخت و سازها و دریافت خدمات به صورت غیرقانونی در مناطق حاشیه‌ای اگر مورد تعدی قرار گیرند، نمی‌توانند از مسیرهای قانونی درباره احقاق حق خود بهره برند، در نتیجه آسیب‌ها در حاشیه‌ها بسیار زیاد است.

وی افزود: 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور قرار داریم و 5 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. برای کاهش حاشیه‌نشینی برنامه‌هایی داریم. البته قرار بود براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه 10 درصد حاشیه‌نشینی مدیریت شود، این در حالی است که طی این دو برنامه حداکثر 13 درصد کار پراکنده انجام شد، اما حاشیه‌نشینی صددرصد افزایش یافته است. این نشان‌دهنده آن است که بازرسی و پیگیری دقیق انجام نشده است. در این شرایط نهادهای مرتبط با حوزه رهبری که امکانات خوبی دارند، می‌توانند وارد صحنه شوند تا بتوانیم حاشیه‌نشینی را بهتر مدیریت کنیم.

ارایه گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی به رهبری طی چند هفته آتی

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی اظهار کرد: در زمینه کاهش طلاق و مفاسد اجتماعی و اخلاقی، باید اقداماتی انجام دهیم و در این زمینه‌ها نیز تقسیم کار ملی انجام می‌شود. این کار باید از طریق استانداری‌ها مدیریت شود.

میرباقری در پایان گفت: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارائه دهیم و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شویم.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر