پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1381
۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۳
اندازه متن
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان:

پذیرش 630 مددجو در مراكز بهاران تهران/شهرداری به قولش در پذیرش همه مددجویان عمل نكرد

بدقولی شهرداری تاكنون از حدود پنج هزار و 270 مددجو ساكن در كمپ ها تنها 630 نفر به 13مركز آماده شده بهاران منتقل شده اند/ فوت پنج زن در كمپ شفق به دلیل داشتن بیماری های قبلی از جمله سرطان بوده است.
محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخ

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با ابراز تاسف از اینكه تاكنون تنها 630 مددجو ساكن در كمپ های نگهداری و سم زدایی معتادان متجاهر استان در 13 مركز بهاران متعلق به شهرداری پایتخت پذیرش شده اند تاكید كرد: شهرداری در این خصوص به قول خود در پذیرش همه مددجویان عمل نكرده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، مرحله نخست طرح جمع آوری معتادان متجاهر و كارتن خواب شهر تهران در دهم آذرماه سال 94 با ابلاغ استاندار و موافقت دادستان تهران توسط نیروی انتظامی در نقاط مختلف پایتخت انجام شد. 
این در حالی است كه قرارگاه ساماندهی آسیب های اجتماعی استان تهران از شهریور ماه سال گذشته به مسئولیت استاندار و با عضویت شهرداری، سازمان بهزیستی، كمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط آغاز به كار كرد و جمع آوری معتادان متجاهر پایتخت به خصوص زنان معتاد یكی از اولویت های آن اعلام شد. 
در آن هنگام اعلام شد كه كمپ شفق به عنوان نخستین مركز نگهداری زنان معتاد متجاهر درنظر گرفته شده است، این كمپ كه با پشتیبانی و بودجه شهرداری تهران بازسازی و تجهیز شده زیر پوشش شورای مبارزه با مواد مخدر استان قرار دارد و در محدوده شورآباد كهریزك واقع است. 
براساس این گزارش شهرداری تهران همچنین متعهد شد با ایجاد 44 مركز كارآفرینی و توانمندسازی بهاران در 22 منطقه پایتخت، معتادان متجاهر را پس از سم زدایی و درمانی در كمپ ها، اسكان و زیر پوشش قرار دهد. 
در همین ارتباط محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه از زمان آغاز این طرح بیش از چهار ماه می گذرد افزود: قرار بود مرحله سم زدایی معتادان متجاهر تنها یك ماه طول بكشد و آنان به مراكز بهاران منتقل شوند كه با بدقولی شهرداری تاكنون از حدود پنج هزار و 270 مددجو ساكن در كمپ ها تنها 630 نفر به 13مركز آماده شده بهاران منتقل شده اند. 
وی تصریح كرد: شهرداری قول داده بود با ایجاد 44 مركز بهاران در سطح شهر تهران، معتادان سم زدایی شده را در این مراكز اسكان داده و فرآیند كارآفرینی، توانمندسازی و بازگشت به زندگی آنان را انجام دهد كه در این خصوص به قول خود عمل نكرده است. 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران با بیان اینكه با كسب مجوزهای قضایی، مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در حال سم زدایی در كمپ ها از یك ماه به حدود چهار ماه رسیده تصریح كرد: در این مدت نیز با موافقت دادستانی، عده ای از معتادان سم زدایی شده به خانواده های خود تحویل داده شدند. 
در روزهای اخیر برخی رسانه ها از بازگشت شماری از معتادان متجاهر جمع آوری شده به سطح شهر تهران خبر داده بودند. 
آذرنیا شمار مددجویان زن فعلی ساكن در كمپ شفق را 180 نفر عنوان كرد و افزود: در ابتدای اجرای این طرح، 467 زن معتاد جمع آوری شده از سطح شهر تهران در این كمپ اسكان داده شدند كه با انجام غربالگری های ابتدایی، شماری از آنان به مراكز درمانی منتقل شدند. 
كمپ شفق كه براساس استانداردها ساخته شده ظرفیت پذیرش 400 نفر را دارد. 
به گفته وی، 137 كمپ و مركز درمانی دولتی و خصوصی در سراسر استان وظیفه نگهداری و سم زدایی مردان معتاد متجاهر را برعهده دارند. 

فوت پنج زن معتاد در كمپ شفق به دلیل بیماری های قبلی 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تایید گزارش های منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر فوت پنج زن معتاد ساكن در كمپ شفق گفت: این افراد به دلیل داشتن بیماری های قبلی از جمله سرطان فوت كردند. 
آذرنیا افزود: فوت این افراد بلافاصله به دادستانی و پزشكی قانونی اعلام شده و در این موارد همواره تشریفات قانونی انجام می شود.
وی با یادآوری غربالگری انجام شده در زمان ورود زنان معتاد به كمپ شفق تصریح كرد: آزمایش های اعتیاد و بارداری و سایر معاینات در 24 ساعت ابتدایی ورود زنان معتاد به این كمپ انجام می شود. 
آذرنیا با اشاره به اینكه شمار زیادی از زنان جمع آوری شده از بیماری های قبلی همچون ایدز و سرطان رنج می برند گفت: افرادی كه به بیماری هایی مثل سرطان دچار هستند در كمپ اسكان داده می شوند اما روند درمان آن ها در مراكز درمانی پیگیری می شود. 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: زنان معتاد باردار یا افراد مبتلا به بیماری هایی همچون ایدز به هیچ عنوان در كمپ شفق اسكان داده نشده و نمی شوند بلكه از همان ابتدا به مراكز درمانی خاص فرستاده می شوند. 
وی خاطرنشان كرد: اگر این معتادان متجاهر در این طرح جمع آوری نمی شدند به احتمال زیاد شمار بسیار بیشتری از آنان به دلیل داشتن بیماری های قبلی تاكنون فوت كرده بودند. 

آزار و اذیت زنان در كمپ شفق صحت ندارد/بازرسی نهادهای نظارتی از كمپ 
وی با رد هرگونه آزار و اذیت زنان معتاد نگهداری شده در كمپ شفق از سوی كاركنان آن گفت: پس از انتشار این شایعه، دیدارهای متعددی از سوی معاون كاهش تقاضا و مدیركل حراست ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاون امنیتی و مدیران بازرسی استانداری تهران و ... از این كمپ انجام شد كه در هیچكدام از این موارد این اتهام اثبات نشد. 
آذرنیا تاكید كرد: همه مسئولان و كاركنان این كمپ همقسم شده اند تا از هرگونه آسیب احتمالی در مورد مددجویان نگهداری شده جلوگیری كنند. 

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر