پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1377
۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰
اندازه متن
رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت خبر داد:

شناسایی رسمی ٣٠‌هزار و ١٨٣ مبتلا به ایدز در ٢٧‌سال گذشته

انتقال جنسی ایدز در کشور در حال گسترش است/ آموزش پیشگیری از ایدز وارد مدارس می‌شود/ پنج مرکز مشاوره ایدز ویژه نوجوانان‌وجوانان در مناطق پرخطر استان‌های تهران کرمانشاه، شیراز و اهواز راه‌اندازی می‌شود.
ایدز

در ٢٧‌سال گذشته، یعنی از‌ سال ٦٧ تا مهر ‌ ٩٤، ٣٠‌هزار و ١٨٣ نفر به صورت رسمی به‌عنوان مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ٦٧‌درصد این موارد در پی اعتیاد تزریقی و ١٨‌درصد هم از طریق روابط جنسی منتقل شده است. هر چند که آمارهای غیر رسمی حکایت از سه برابر بودن تعداد موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز دارد، اما به استناد آمارهای رسمی هم‌اکنون بیش از ٣٠‌ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور زندگی می‌کنند. در این میان گفته می‌شود از تمام موارد ابتلا به ایدز در ‌سال ٩٣ هم، ٤١‌درصد از طریق اعتیاد تزریقی و ٣٦‌درصد از طریق جنسی صورت گرفته است. همچنین ١٥‌درصد از کل آمار افراد مبتلا به ایدز از ‌سال ٦٧ تا ٩٤ را زنان و ٨٥‌درصد را مردان تشکیل داده‌اند. حالا با نگرانی‌هایی که برای گسترش انتقال ایدز به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان ایجاد شده، قرار است پنج مرکز پایلوت مشاوره ایدز، برای این گروه سنی، در مناطق پرخطر استان‌های تهران، کرمانشاه، شیراز و اهواز راه‌اندازی شود. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. معتادان تزریقی در معرض خطر انتقال جنسی ایدز، زنان آسیب‌دیده و کارتن‌خواب‌ها هم در اولویت قرار گرفته‌اند. وزارت بهداشت در پی پروژه ناموفق قبلی برای آموزش پیشگیری از ایدز در مدارس، بار دیگر در تلاش است که بتواند این آموزش‌ها را به دانش‌آموزان ارایه دهد.

برنامه‌های امسال وزارت بهداشت در ارتباط با جلوگیری از گسترش انتقال این بیماری را پروین افسرکازرونی که مدت زمان زیادی از انتصابش به‌عنوان رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نمی‌گذرد، اعلام می‌کند و به ایسنا می‌گوید: «انتقال جنسی ایدز در کشور در حال گسترش است؛ همین امر موجب شده تا آموزش روش‌های پیشگیری از آن جزو اولویت‌های وزارت بهداشت قرار گیرد.» حالا براساس گفته این مسئول در وزارت بهداشت قرار است برنامه‌های پیشگیری و کنترل ایدز در میان نوجوانان و جوانان و همچنین زنان آسیب‌پذیر در این وزارتخانه ارتقا پیدا کند.
کازرونی به برنامه‌هایی که قرار است برای ارتقای مراقبت و درمان بیماری ایدز انجام شود، اشاره می‌کند: «ایران همراه با سایر کشورها در راستای اهداف بین‌المللی خود برای رسیدن به پایان همه‌گیری ایدز تا ‌سال ٢٠٣٠ متعهد به انجام سه هدف شده است؛ شناسایی ٩٠‌درصد موارد آلوده به ایدز، مراقبت و درمان ٩٠‌درصد موارد مبتلا و همچنین درمان ٩٠‌درصد از افرادی که حجم ویروس در بدن آنها به‌حدی رسیده که قابلیت انتقال و عفونت‌زایی به دیگران را نداشته باشد، سه هدف اصلی این برنامه هستند.»
حالا براساس آنچه رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام می‌کند، معتادان تزریقی که در معرض خطر ابتلا به انتقال جنسی اچ‌آی‌وی/ ایدز قرار دارند، جزو گروه‌های هدف شناسایی و درمان قرار گرفته‌اند: «آموزش پیشرفته پزشکان درمانگر ایدز و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و برنامه‌های کاهش آسیب را از برنامه‌های آینده برای پیشگیری از گسترش ایدز در کشور عنوان کرد که جمعیت‌های کلیدی مانند معتادان تزریقی که در معرض خطر انتقال جنسی اچ‌آی‌وی/ایدز هستند را هدف گرفته است.»
به گفته او، برنامه‌های ارتقای کیفیت کاهش آسیب، مراکز ماده ١٦ که مربوط به ترک اجباری اعتیاد هستند، مراکز ماده ١٥ که به‌عنوان مراکز اقامتی میان‌مدت فعالیت می‌کنند و همچنین DICها را در برمی‌گیرد: «در این میان ارزیابی وضع اچ‌آي‌وي و مشاوره، آموزش و وصل کردن موارد شناسایی شده برای مراقبت و درمان جمعیت کارتن‌خواب، با همراهی سایر سازمان‌های متولی، موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»
در کنار کارتن‌خواب‌ها، معتادان و زنان آسیب‌دیده قرار است، آموزش پیشگیری از ابتلا به ایدز وارد مدارس شود: «جلب مشارکت بخش‌های مختلف، تاکید بر برنامه‌های پیشگیری و کنترل ایدز در گروه نوجوانان و جوانان به صورت آموزش در مدارس و خارج از مدارس در قالب بسته‌های آموزشی که با هماهنگی وزارت آموزش‌و‌پرورش شروع شده نیز در دست اقدام است.»
کازرونی همچنین به گسترش برنامه‌های پیشگیری از انتقال ويروس از مادر به کودک به صورت پایلوت در ١٦ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز اشاره می‌کند: «‌درحال حاضر این اقدامات در تمام مناطق حاشیه‌نشین نیز انجام می‌شود. در مراکز سلامت جامع، تمام زنان باردار این مناطق در زمینه ایدز آموزش می‌بینند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در صورت ابتلا، تشخیص و درمان دارویی آن آغاز شود و انتقال آن را از ٣٠ تا ٤٠‌درصد به کمتر از ٢‌درصد کاهش دهد.»
او همچنین از راه‌اندازی پنج مرکز مشاوره ویژه نوجوانان و جوانان در مناطق پرخطر استان‌های تهران، کرمانشاه، شیراز و اهواز خبر می‌دهد: «استفاده از روش‌های نوین آموزشی مانند تهیه کلیپ و فیلم‌های کوتاه که بتواند به‌طور گسترده در اختیار افراد به‌ویژه نوجوانان و جوانان قرار گیرد جزو برنامه‌های ما قرار دارد. امیدواریم بتوانیم این کلیپ‌ها را از دانشگاه تا پادگان‌ها و هرنقطه‌ای که این گروه سنی حضور داشته باشند و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنیم.»
کازرونی به همکاری معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برای گسترش برنامه مراقبت از زنان آسیب‌پذیر اشاره می‌کند: «یکی از اقدامات کلیدی ما که از قبل شروع شده و ادامه دارد، گسترش برنامه مراقبت از زنان آسیب‌پذیر به صورت آموزش و مشاوره و توانمند‌سازی است. این برنامه با همکاری معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری در دست اجراست. در این برنامه استراتژیک وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی همراهی می‌کنند.»
او با بیان این‌که بحث پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز نه به‌عنوان یک بیماری، بلکه به‌عنوان معضلی اقتصادی- اجتماعي- فرهنگی‌-بهداشتی مطرح است، پیشگیری و کنترل آن را نیازمند همکاری سایر سازمان‌ها و بخش‌های مختلف جامعه عنوان می‌کند.
کازرونی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه پیشگیری و کنترل ایدز در قالب چهارمین برنامه استراتژیک از‌ سال ٩٤ تا ٩٨، درخصوص جزییات آن می‌گوید: «این برنامه پنج هدف نهایی برای رسیدن به کاهش شیوع ابتلا در گروه‌های مختلف دارد. قرار است شیوع ابتلا به عفونت اچ‌آي‌وي در جمعیت عمومی به کمتر از ٠,١٥ درسوء‌مصرف‌کنندگان تزریقی به کمتر از ١٣‌درصد و در افراد در معرض خطر انتقال جنسی به کمتر از ٥‌درصد برسد. همچنین بروز عفونت اچ‌آي‌وي در نوزادان زنده متولد از زنان باردار مبتلا به اچ‌آي‌وي به میزان ٩٠‌درصد و مرگ منتسب به ایدز در مبتلایان به اچ‌آي‌وي نیز به میزان ٢٠‌درصد کاهش پیدا کند.» به گفته او این برنامه اسفند  ‌سال گذشته با حضور رئیس‌جمهوري تصویب و ابلاغ شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات آن نیز تشکیل کمیته‌های اجرایی کردن برنامه استراتژیک، به‌خصوص کمیته پایش و ارزشیابی برای رصد فعالیت‌های آنها ست.

 منبع: روزنامه شهروند

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر