پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1366
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰
اندازه متن

نظر یک مسئول درباره مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر

هیچ شخصی در جمهوری اسلامی موافق اعدام خرده‌ پاهای مواد مخدر نیست/به شدت به دنبال کیفی سازی مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر هستیم/باید مجازات اعدام وجود داشته باشد اما بیشتر متوجه دانه درشت‌های مواد مخدر باشد.
افشار

براساس قوانین حال حاضر هر کس  بیش از پنج کیلوگرم بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره و سوخته‌ تریاک را وارد کشور یا از کشور صادر کند یا تولید، توزیع، خرید و فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه‌ تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم، مواجه می‌شود.

همچنین بیش از بیست کیلوگرم تا یک‌صدکیلوگرم تریاک، به ازای هر کیلوگرم دو میلیون ریال به مجازات جزای نقدی مرتکب، اضافه می‌شود و درصورت تکرار، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم صورت می‌گیرد. هرکس بیش از 30 گرم هرویین، مرفین، کوکایین، متادون و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکایین و نیز عصاره‌ شیمیایی حشیش و روغن حشیش را وارد کشور کند نیز به اعدام محکوم می‌شود.

پیش از سال ۱۳۹۰، نگهداری و خرید و فروش برخی از موادمخدر مانند حشیش و موادمخدر صنعتی مجازات اعدام نداشت که در این سال با اصلاحیه‌هایی همراه شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه‌ای اعلام کرد که هر فردی که بیش از 30 گرم موادمخدر از نوع حشیش یا مواد صنعتی حمل، خرید، فروش و نگهداری کند مجازاتش در حکم مجازات موادمخدر از نوع هروئین است.

در ماه‌های پایانی سال 94 مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر را اعلام وصول کرد. نمایندگان مجلس در طرح اصلاحی پیشنهاد حذف اعدام از مجازات موادمخدر را جز در قاچاق مسلحانه مواد مخدر یا تشکیلات سازمان یافته مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: هیچ شخصی در جمهوری اسلامی موافق اعدام خرده‌ پاهای مواد مخدر نیست.

وی افزود: متاسفانه قانون در این باره یک قانون کمی است؛ البته در این زمینه مراحل رای بدوی و غیره درنظر گرفته شده و در دیوان عالی کشور شعب تجدید نظر وجود دارند و تلاش می‌شود حقوق افراد رعایت شود. علاوه بر این در کمیسیون عفو نیز در خصوص افرادی که مقادیری مواد مخدر همراه داشته‌اند اما دانه درشت نبوده‌اند تصمیم گیری و یا تجدیدنظر می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به عنوان مثال افرادی را داشته‌ایم که به علت استیصال، مواد مخدر حمل کرده‌اند و دستگیر شدند اما مجازات آنها تبدیل شده است. در واقع مجازات‌ها در موارد بسیاری بر اساس میزان حمل مواد مخدر به سمت مجازات کیفی رفته است.

افشار با اشاره به اینکه اما برای جرائم خشن مواد مخدری و همراه با درگیری‌های مسلحانه و خونین در همه جای دنیا تکلیف مشخص است گفت: ما هم معتقدیم باید مجازات سنگین برای خرده‌ پاها کاهش یابد و عمدتا ممکن است فردی مصرف کننده مواد باشد و چندگرمی هم مواد بفروشد و نباید برای چنین افرادی مجازات اعدام درنظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: البته پرداختن به خرده پاهای مواد مخدر نباید ما را از دانه درشت‌ها غافل کند. به شدت به دنبال کیفی سازی مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر هستیم. معتقدیم باید مجازات اعدام وجود داشته باشد اما بیشتر متوجه دانه درشت‌های مواد مخدر باشد.

به گزارش ایسنا، وی پیش از این در نشستی خبری به پرسشی درباره ضرورت تغییر قانون مبارزه با موادمخدر و مواردی چون حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان پاسخ داده و گفته بود که ما مجری قانون هستیم. قانون مبارزه با موادمخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اصلاح در پاره‌ای از موارد با موافقت مجمع صورت می‌گیرد. در هر صورت هر اصلاحی انجام شود، ما تابع اجرای آن هستیم.

افشار ادامه داده بود: با تغییر قانون حذف مجازات اعدام، مشکلی نداریم اما نگاه ما این است که باید جامعیت در تغییرات دیده شود. با تغییر قانون کاهش مجازات اعدام مخالف نیستیم اما به شدت موافق کیفی‌سازی آن هستیم. یعنی جرایم خشن موادمخدر مستوجب اعدام هستند، اما درخصوص خرده‌پاهای موادمخدر می‌توان به سمت مجازات‌های جایگزین همچون حبس ابد و مانند آن رفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر