پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1349
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
اندازه متن

وزیرکشور برتشکیل کارگروه مشترک ایران و روسیه برای مقابله با موادمخدر تاکیدکرد

در دیدار عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران و ویکتور ایوانف، رییس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه مقرر شد کارگروه مشترکی مرکب از نمایندگان دو کشور تشکیل و زمینه های لازم برای تحقق و إجرائی کردن محورهای توافقی فراهم شود.
وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دیدار با رییس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه بر تشکیل کارگروه مشترک برای تحقق و إجرایی کردن محورهای مورد توافق دو طرف تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران و ویکتور ایوانف در حاشیه پنجاه و نهمین کمیسیون نشست مبارزه با مواد مخدر دیدار و گفتگو کردند که محورهای مورد توافق طرفین امروز منتشر شد.
در این دیدار مقرر شد کارگروه مشترکی مرکب از نمایندگان دو کشور تشکیل و زمینه های لازم برای تحقق و إجرائی کردن محورهای توافقی فراهم شود.
براساس این گزارش محورهای همکاری طرفین شامل موارد ذیل است:
١- هماهنگی و همکاری مناسب در جهت پیشبرد برنامه های مورد توافق دو کشور در اجلاس فروردین ماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
٢- ضرورت تمرکز کشورها بر همپوشانی دو مقوله فعالیت های تروریستی و قاچاق مواد مخدر و تأمین منابع مالی برخی گروههای تروریستی از محل قاچاق مواد مخدر.
٣- تاکید بر لزوم ارتقای میزان حساسیت کشورهای جهان و بویژه بازارهای نهایی مصرف مواد، برای حضور جدی تَر در جریان مبارزه با مواد مخدر.
٤- إبراز نگرانی از رویکرد برخی کشورها و بالأخص دول اروپایی ، در کوچک شمردن تهدیدات ناشی از معضل جهانی قاچاق مواد مخدر و اعتیاد ، علیرغم داشتن ابعاد اجتماعی، امنیتی، اقتصادی ، بهداشتی و فرهنگی این پدیده و تقلیل هدفمند آن در سطح یک مشکل صرفا بهداشتی .
٥- انتقاد از رویکرد ساده انگارانه برخی کشورها ، در جهت قانونی سازی مصرف گروهی از مواد مخدر و روانگردانها و کاهش جدی مجازات های تنبیهی قاچاقچیان مواد مخدر.
٦- تاکید بر این نکته مهم که مقابله مؤثر با مواد مخدر، صرفا با اراده جمعی جهانی محقق خواهد شد و بدین منظور، همه کشورهای جهان در قالب ' أصل مسئولیت مشترک' ، بایستی نقش افرینی موثری در این راستا داشته باشند.
٧- اشاره به این نکته که همکاری های منطقه ای ایران و روسیه، می تواند، نقش راهبردی بی بدیلی در زمینه مبارزه جدی با تولید و قاچاق مواد مخدر و پیش سازها داشته باشد.
٨- تشریح زمینه های مختلف همکاری ایران و روسیه در قالب برنامه هایی چون' ابتکار پنجگانه کشورهای های منطقه'، ' گروه کشورهای ساحلی دریای خزر ' و ' 'گروه چهارجانبه ایران- روسیه- پاکستان و أفغانستان'.
٩- تاکید بر این موضوع مهم که توفیق در روند همکاری های دوجانبه ایران- روسیه در عرصه های مختلف مبارزه با مواد مخدر، مستلزم تهیه برنامه زمانبندی شده و برداشتن گام های عملی در این خصوص می باشد.
١٠- اشاره به ضرورت همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ، در راستای مبارزه با پولشویی عواید ناشی از قاچاق مواد مخدر و در قالبFATF.
١١- توافق دو طرف بر اجرای طرح های مشترک و عملیات های همزمان پلیسی و اطلاعاتی ، از جمله تبادل به موقع اطلاعات ، شناسائی شبکه های قاچاق و حمل تحت نظارت( کنترل دلیوری).
١٢- تاکید بر تسریع روند بررسی متن پیش نویس همکاری های مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر، در زمینه مبارزه با مواد مخدر که توسط ایران تهیه و برای نظرخواهی در اختیار کشورهای مرتبط قرار گرفته است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب برای شرکت در پنجاه و نهمین کمیسیون نشست مبارزه با مواد مخدر با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای جهان ، وارد وین شد.
در این نشست سه روزه که از دوشنبه آغاز شد، کشورهای عضو درباره جلسه اصلی اجلاس بین المللی مواد مخدر که قرار است 19 تا 21 آوریل در مجمع سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود، بحث و گفت و گو می کنند. 
در نشست وین، بیش از 74 برنامه جانبی در خصوص موضوعات مختلف از جمله بررسی مواد روانگرد های جدید، ایدز و قاچاق مواد مخدر گفت و گو می شود.
در این نشست بیش از یک هزار و 500 تن از کشورهای مختلف نمایندگان جامعه مدنی و سازمان های غیر دولتی شرکت دارند.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر