پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1348
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹
اندازه متن
وزیر کشور:

مقابله با مواد مخدر از طریق اراده جمعی جهانی محقق می‌شود

طرفین از رویکرد برخی کشورها و به ویژه دول اروپایی در کوچک شمردن تهدیدات ناشی از معضل جهانی قاچاق مواد مخدر و اعتیاد با وجود داشتن ابعاد اجتماعی،امنیتی،اقتصادی،بهداشتی و فرهنگی وتقلیل هدفمند آن در سطح یک مشکل بهداشتی اظهار نگرانی کردند.
وزیر کشور

وزیر کشور گفت: مقابله موثر با مواد مخدر صرفا با اراده جمعی جهانی محقق می شود و همه کشورها در قالب «اصل مسئولیت مشترک» باید نقش آفرینی موثری داشته باشند.‏

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با ویکتور ایوانف رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه افزود: منطقه از زمان دیدار ما در اکتبر گذشته در تهران ، دچار تحولات مختلفی شده است که ‏تاثیر تشدید تحرکات تروریستی در منطقه به ویژه در افغانستان بر روند قاچاق، از جمله آن است .
وی افزود: این ناآرامی ها افزون بر ‏تاثیرات مستقیم بر قاچاق، فضای مناسبی را برای مجرمان جرایم سازمان یافته فراهم می آورد.‏
وی بر همکاری های دو جانبه تاکید کرد و افزود: مواردی را که در ملاقات های قبلی توافق کرده ایم از جمله توقف کشت و انهدام ‏لابراتوارهای تولید هروئین در افغانستان و شناسایی و تعقیب قضایی سران باندهای قاچاق را با جدیت ‏پیگیری کنیم و اسنادی را که تاکنون امضاء شده است با دقت و بدون وقفه اجرا کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: کشورهای غربی در جریان تنظیم «بیانیه نشست ویژه» تلاش بیشتری داشته اند تا مواد مخدر را از ‏یک مساله«چند وجهی» به یک موضوع صرفا «سلامتی و بهداشتی» تقلیل دهند و به نوعی قانونی ‏سازی و آزاد سازی انجام شود؛ البته آنها از دور، دستی بر آتش دارند و تبعات مواد مخدر به اندازه ‏کشورهای منطقه برای آنها مساله امنیتی نیست.
بر اساس این گزارش در ادامه این دیدار طرفین بر هماهنگی و همکاری مناسب در جهت پیشبرد برنامه های مورد توافق دو کشور در اجلاس فروردین ماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تمرکز کشورها بر همپوشانی دو مقوله فعالیت های تروریستی و قاچاق مواد مخدر و تأمین منابع مالی برخی گروه های تروریستی از محل قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.
همچنین طرفین از رویکرد برخی کشورها و به ویژه دول اروپایی در کوچک شمردن تهدیدات ناشی از معضل جهانی قاچاق مواد مخدر و اعتیاد با وجود داشتن ابعاد اجتماعی، امنیتی، اقتصادی ، بهداشتی و فرهنگی این پدیده و تقلیل هدفمند آن در سطح یک مشکل صرفا بهداشتی اظهار نگرانی کردند.
طرفین در ادامه تاکید داشتند که همکاری های منطقه ای ایران و روسیه، می تواند، نقش راهبردی بی بدیلی در زمینه مبارزه جدی با تولید و قاچاق مواد مخدر و پیش سازها داشته باشد و توفیق در روند همکاری های دوجانبه ایران- روسیه در عرصه های مختلف مبارزه با مواد مخدر، مستلزم تهیه برنامه زمانبندی شده و برداشتن گام های عملی در این خصوص است.
در نهایت مقرر شد کار گروه مشترکی مرکب از نمایندگان دو کشور تشکیل شود و زمینه های لازم را برای تحقق و اجرایی کردن محورهای توافقی فراهم کنند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب برای شرکت در پنجاه و نهمین کمیسیون نشست مبارزه با مواد مخدر با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای جهان ، وارد وین شد.
در این نشست سه روزه که از دوشنبه آغاز شد، کشورهای عضو درباره جلسه اصلی اجلاس بین المللی مواد مخدر که قرار است 19 تا 21 آوریل در مجمع سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود، بحث و گفت و گو می کنند. 
در نشست وین، بیش از 74 برنامه جانبی در خصوص موضوعات مختلف از جمله بررسی مواد روانگرد های جدید، ایدز و قاچاق مواد مخدر گفت و گو می شود.
در این نشست بیش از یک هزار و 500 تن از کشورهای مختلف نمایندگان جامعه مدنی و سازمان های غیر دولتی شرکت دارند.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر