پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1338
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۴
اندازه متن

نظر یک مسئول درباره خلاء‌های قانونی مبارزه با موادمخدر

جرم زدایی از مواد مخدر در ایران تاکنون انجام نشده است، اما کیفرزدایی از مصرف مواد مخدر به خوبی انجام شده است/برخی کشورهای دنیا جرم‌زدایی یا قانونی سازی مواد مخدر را انجام داده‌اند اما قوانین ایران بسیار خوبند و راه را برای هرگونه مداخلات باز گذاشته‌اند.
پرویز افشار

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کارآمدی قوانین مرتبط با مواد مخدر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر دچار کمبود و خلاء قانونی نیستیم که بخواهیم قانونی سازی مواد مخدر در کشور را دنبال کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، پرویز افشار در پاسخ به پرسشی مبنی بر باید و نبایدهای جرم زدایی از مواد مخدر کشور اظهار کرد: برخی کشورهای دنیا جرم‌زدایی یا قانونی سازی مواد مخدر را انجام داده‌اند اما قوانین مصرف مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب هستند و راه را برای هرگونه مداخلات باز گذاشته‌اند.

وی افزود: جرم زدایی از مواد مخدر در ایران تاکنون انجام نشده است، اما کیفرزدایی از مصرف مواد مخدر به خوبی انجام شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در ماده 15 قانون مبارزه با موادمخدر گفته شده است که مصرف مواد جرم است اما اگر معتادی به مراکز کاهش آسیب مراجعه کند از تعقیب کیفری معاف است اظهار کرد: در ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر هم آمده است که فرد معتاد به زندان نمی‌رود و به مراکز ترک اجباری منتقل می‌شود تا تحت پروسه‌های درمانی قرار بگیرد. این قانون‌ها، قابلیت خوبی دارند.

افشار ادامه داد: در قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است که حمل، توزیع و تولید مواد مخدر جرم است، اما مصارف بهداشتی و درمانی مواد که زیر نظر وزارت بهداشت و پزشک معالج است، مشکلی ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت در این زمینه کمبود و یا خلاء قانون نداریم که بخواهیم به دنبال قانونی سازی مواد مخدر برویم.

وی تصریح کرد: جرم زدایی از مواد مخدر به معنای ملغی شدن مجازات‌های کیفری در خصوص مصرف مواد است و همان طور که گفته شد قانونی سازی مواد مخدر در کشور با توجه به قوانین خوبی که وجود دارد ضروری به نظر نمی‌رسد.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر