پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1332
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۲
اندازه متن
معاون ستاد مبارزه با موادمخدر:

اقدامات انجام شده برای معتادان متجاهر در حد یک مسکن گذرا است

کم کاری پاره ای از متولیان امر باعث ورود معتادان به کف خیابان می شود و معتادی به خیابان می آید که شدت و عمق اعتیادش افزایش یابد و تمکن مالی برای درمان نداشته باشد/ خدمات درمانی باید توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی برای این افراد تامین شود.
پرویز افشار

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اقدامات انجام شده از سوی متولیان امر برای جمع آوری معتادان متجاهر به ویژه در تهران، در حد یک مسکن گذرا است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پرویز افشار افزود: این اقدام به عنوان درمان کارا و یک موضوع جدی نیست و باید پس از جمع آوری معتادان متجاهر، فعالیت های خاص برای درمان آنها صورت گیرد و بار دیگر در خیابان ها رها نشوند.
وی با بیان اینکه باید معتادان متجاهر درمان شوند، ادامه داد: ورود این افراد به چرخه فعالیت ها و خدمات اجتماعی، توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای آنها باید به عنوان دیگر برنامه های متولیان امر برای معتادان متجاهر باشد و بار دیگر در خیابان ها رها نشوند چرا که در وضعیت حاضر هر روز به میزان اعتیاد آنها افزوده شود.
افشار ادامه داد: کم کاری پاره ای از متولیان امر باعث ورود معتادان به کف خیابان می شود و معتادی به خیابان می آید که شدت و عمق اعتیادش افزایش یابد و تمکن مالی برای درمان نداشته باشد و این به صراحت در بند ب ماده 15 قانون موادمخدر آمده است و قانون گفته است باید خدمات درمانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر متولیان برای این افراد تامین شود در غیر این صورت معتاد متجاهر به خیابان باز می گردد.
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: چون این خدمات برای معتادان متجاهر تامین نشده به کف خیابان آمده اند و باید چندین برابر هزینه برای این افراد بشود چون اعتیادشان عود کرده و اگر فعالیت شان خوب انجام می شد نباید دیگر معتاد متجاهر خیابانی داشته باشیم.
به گفته وی، باید خدمات مسئولان و متولیان امر به گونه ای باشد که افراد معتاد را به سمت دریافت خدمات کاهش آسیب هدایت کرد و پس از آن نیز برای درمان آنها اقدامات اساسی صورت گیرد تا دیگر شاهد حضور آنها در خیابان ها و پارک های شهرها نباشیم چرا که حضور این افراد در سطح جامعه وجهه بسیار نامناسبی دارد.
افشار خاطرنشان کرد: پس از انجام این اقدامات باید با پوشش درمان رایگان برای معتادان بی بضاعت و پوشش بیمه ای آنان کار درمان این افراد انجام شود.
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون 90 درصد مراکز درمان اعتیاد کشور مربوط به بخش خصوصی است و فقط کسانی که تمکن مالی دارند برای درمان به این مراکز می روند و آنهایی که از نظر مالی تمکن ندارد، عمق اعتیادشان بیشتر می شود و تبدیل به معتاد متجاهر می شوند.
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر به جمع آوری پنج هزار و 700 معتاد متجاهر در کلانشهر تهران اشاره کرد و گفت: از مجموع معتادان متجاهر خیابانی تعدادی از آنها مشمول متجاهران نبودند و برخی از آنها جزء متکدیان و بیماران مزمن روانی بودند که در اختیار شهرداری و یا بهزیستی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: همچنین تعدادی از آنها جزء اتباع بیگانه بودند و به کشور خودشان ارجاع داده شدند ؛ 130 تن از معتادان متجاهر نیز ادعا کردند که دارای خانواده اند که از این شمار، 50 تن با همکاری مسئولان قضایی به خانواده هایشان تحویل داده شدند.
افشار یکی از حلقه های مفقوده در ارائه خدمت به معتادان در مرکز شفق را عدم فعالیت اشتغالزایی عنوان کرد و افزود: برنامه ما این است که هیچکدام از مددجویان در این طرح ساماندهی نباید بدون توانمندی رها شوند و همه باید در مرکز بهاران که فعالیت های توانمندسازی دارند، خدمات حرفه ای ارائه شوند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: از مجموع پنج هزار و 700 معتاد متجاهر جمع آوری شده در تهران 711 تن شهرستانی اند که به همین منظور موضوع انتقال این افراد در دست بررسی است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر