پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1320
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶
اندازه متن
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری :

برنامه دانشگاه عاری از دخانیات در سال آینده اجرا می‌شود

ممکن است برخی افراد قبل از ورود به دانشگاه دخانیات مصرف می‌کردند اما هنگامی که آموزش‌های داده شود، این افراد برای ترک دخانیات ترغیب می‌شوند. بنابراین امکان ترک رایگان و در دسترس باید برای جامعه دانشگاهی فراهم شود.
دانشگاه

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه های پیشگیری از اعتیاد با عنوان «دانشگاه عاری از دخانیات» از جمله برنامه های مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه ها است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حمید یعقوبی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: به سبب اینکه دانشجویان در سنین خاصی وارد دانشگاه ها می شوند، نیازمند ورود جدی تر به امر دخانیات و عدم اعتیاد در دانشگاه ها و طرح مبحث سالم سازی محیط از دخانیات و مصرف سیگار هستیم. بر همین اساس برنامه های پیشگیری از اعتیاد با عنوان «دانشگاه عاری از دخانیات» برگزار می شود.

وی افزود: اجرای این طرح دارای مولفه‌های گوناگونی بوده و تمهیدات مختلفی برای آن اتخاذ شده است. تبیین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تعیین کننده خط مشی دانشگاه‌ها در مواجهه با مصرف دخانیات در محیط دانشگاهی اولین اقدام در زمینه اجرای طرح است که این آیین‌نامه و چارچوب‌ها توسط دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها و نظرخواهی از دانشجویان، حتی دانشجویان مصرف‌کننده دخانیات تدوین و تلاش می‌شود به همه جامعه دانشگاهی اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان اطلاع‌رسانی شود که چنین آیین‌نامه‌ای در مورد مصرف دخانیات در دانشگاه‌ها وجود دارد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ترک دخانیات را اقدام بعدی اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات دانست و بیان کرد: ممکن است برخی افراد قبل از ورود به دانشگاه دخانیات مصرف می‌کردند اما هنگامی که آموزش‌های داده شود، این افراد برای ترک دخانیات ترغیب می‌شوند. بنابراین امکان ترک رایگان و در دسترس باید برای جامعه دانشگاهی فراهم شود. در این راستا مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه‌ها باید فعال باشند تا چنانچه فردی از جامعه دانشگاهی مایل به ترک دخانیات است به این مراکز مراجعه کند.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر محیط فیزیکی دانشگاه‌ها باید به صورتی باشد که امکان مصرف دخانیات در آن وجود نداشته باشد. جامعه دانشگاهی باید آگاه باشند که مصرف سیگار در دانشگاه عاری از دخانیات ممنوعیت دارد. به عبارت دیگر محیط دانشگاه باید پیام محیطی عاری از دخانیات را القا کند.

یعقوبی در پایان در خصوص طرح های دیگر در سال 95 یادآور شد: دانشجویان در مدیریت کردن شکست های عاطفی مهارت های لازم را ندارند و ممکن است به سمت رفتارهای پرخطر بروند و بر همین اساس سال آینده یک طرح تربیت درمانگر را در این زمینه اجرایی می کنیم، همچنین برنامه های مشاوره شغلی - تحصیلی، پیشگیری از ایدز، آموزش های مهارت های زندگی، فعال سازی مددکاران، کارنامه سلامت، برنامه پیشگیری از خودکشی در خوابگاه ها و غیره از جمله اهم فعالیت های دفتر مشاوره و سلامت برای سال آینده است و در حال رایزنی در شورای آموزش عالی برنامه ریزی هستیم تا 2 واحد آموزشی با عنوان مهارت های زندگی را تصویب کنیم که در این صورت به عنوان درس اختیاری در دانشگاه ها ارائه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر