پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1310
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
اندازه متن
گزارش هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر؛

رسالت معاهدات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، «جنگ با مواد مخدر» نیست

باید توازنی بین قابل دسترس بودن مواد برای اهداف پزشکی همانطور که در معاهدات بین‌المللی کنترل مواد مخدر قید شده است و کاهش عرضه غیر قانونی مواد برقرار شود.
مواد مخدر

بر اساس گزارش هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، رسالت معاهدات بین‌المللی کنترل مواد مخدر "جنگ با مواد مخدر" نیست.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، با نزدیک شدن به اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون مشکل مواد مخدر جهان که قرار است در ماه آوریل 2016 برگزار شود، هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر در گزارش سال 2015 خود یادآور می‌شود که هدف نهایی معاهدات کنترل مواد مخدر حصول اطمینان از سلامت و رفاه بشر است و در پیش گرفتن رویکردی متوازن و بشردوستانه را به عنوان کلیدی برای رسیدن به اهداف مربوط به سلامت و رفاه فرا می‌خواند. هم‌چنین دولت‌ها را تشویق می‌کند تا اقدامات عملی و واقع بینانه‌ای را برای حافظت عموم مردم در برابر آسیب‌های حاصل از تعداد رو به رشد مواد روانگردان جدید اتخاذ کنند و می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که مددکاران سلامت از تجویز بیش از حد داروهای آرام بخش به خصوص به افراد مسن بپرهیزند و بر ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت سیستم کنترل پیش‌سازهای شیمیایی تأکید می‌کند.

بنابراین گزارش، همزمان با بحث پیرامون سیاست‌گذاری در قبال مواد مخدر، هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر در گزارش خود تأکید می‌کند که باید توازنی بین قابل دسترس بودن مواد برای اهداف پزشکی همانطور که در معاهدات بین‌المللی کنترل مواد مخدر قید شده است و کاهش عرضه غیر قانونی مواد برقرار شود.

ورنر سیپ، ریاست هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، می‌گوید: "این چنین نیست که جهان از یک سو یک رویه "نظامی" را برای مقابله با مواد مخدر در پیش گیرد و از سوی دیگر استفاده غیر پزشکی از مواد را قانونمند کند، لیکن باید سلامت و رفاه را در مرکز یک سیاست متوازن در قبال مواد مخدر قرار داد".

اجلاس ویژه 2016 که نشست کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای بررسی دستاوردها و چالش‌های سیستم بین‌المللی کنترل مواد مخدر است، در 31 فروردین تا 2 اردیبهشت 1395 (21-19 آوریل 2016) در مقرر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد شد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: از سال گذشته مواد روانگردان جدید همچنان در مقادیر زیاد ظهور می‌کنند. تا اکتبر 2015، کشورهای عضو 602 ماده جدید را گزارش داده‌اند. این مقدار نشان‌دهنده افزایش 55 درصدی نسبت به سال گذشته است که 388 ماده روانگردان جدید گزارش شد.

چنین سرعتی، چالشی اصلی برای سیستم بین‌المللی کنترل مواد مخدر است که باید رویکردهای انعطاف پذیرتر و قابل اجراتری را برای پرداختن به تهدید مواد روانگردان جدید در پیش گیرد.

در سال 2015، 10 ماده روانگردان توسط کمیسیون مواد مخدر تحت کنترل بین‌المللی قرار گرفتند و تعدادی از کشورها، از جمله چین و هند، این مواد را نیز در کنترل کشوری خود قرار دادند.

هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر در سال 2015 پروژه سیستم مکاتبه رخدادهای یون (IONICS) را آغاز کرد تا دولت‌ها بتوانند رخدادهای مربوط به مواد روانگردان جدید را در لحظه مکاتبه کنند. تا کنون، بیش از 170 کاربر از 60 کشور از این سیستم استفاده کرده اند و بیش از 500 رخداد - همچون محموله‌های مشکوک، قاچاق، ساخت یا تولید مواد روانگردان جدید – در ظرف دو روز از زمان رخداد را مکاتبه کرده اند.

هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر در این گزارش نسبت به خطرات تجویز غیرضروری و استفاده بیش از حد بنزودیازپین‌ها، داروهائی که برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می‌شوند، توسط افراد مسن نگرانی خود را ابراز داشته است. از آنجایی که این افراد به سبب کهولت ممکن است همزمان از بیش از یک دارو استفاده کنند، این امر می‌تواند خطرناک باشد. بی‌خوابی در میان این طبقه از بیماران رایج است و آنها را به هدف‌های مناسبی برای تولیدکنندگان قرص‌های خواب‌آور تبدیل می‌کند، با وجود این‌که گزارش‌ها نشان می‌دهند که خطر وابستگی در نتیجه استفاده غیر ضروری از این مواد وجود دارد. علاوه بر این، بیماران بالای 65 سالی که از بنزودیازپین ها استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از این داروها استفاده نکرده‌اند، 50 درصد بیشتر احتمال ابتلا به فراموشی در طول 15 سال را دارند.

این هیات از دولت‌ها می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند مددکاران سلامت هنگام تجویز بنزودیازپین‌ها اقدامات پزشکی مناسب را پیاده می‌کنند. کارمندان مراقبت‌های سلامت، به ویژه در خانه‌های سالمندان، و همچنین اعضای خانواده و پرستاران افراد مسن، باید از خطرات استفاده بیش از حد بنزودیازپین‌ها آگاه باشند.

افغانستان: استان‌های عاری از تریاک کمتر شده‌اند اما کشت کلی غیر قانونی تریاک کاهش داشته است

برای اولین‌بار در شش سال، مساحت برآورد شده زیر کشت خشخاش در افغانستان کاهش پیدا کرده است. با وجود این، میزان کشت غیر قانونی خشخاش در افغانستان همچنان بالاست، اگرچه میزان خشخاشی که در سال 2015 از بین رفت 40 درصد بیشتر بود. گزارش به نقش اساسی ابتکارهای توسعه جایگزین در مهار کشت خشخاش و فراهم آوردن جایگزینهای مشروع برای حمایت از کشاورزان و خانواده هایشان اشاره می کند.

در دسترس بودن داروهای مسکن و ضد درد

همان طور که در گزارش دسترسی به داروهای کنترل شده بین المللی هیئت آمده است، افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط همچنان دسترسی کافی به داروهای مسکن (داروهای ضد درد شبه افیونی) ندارند، اگرچه استفاده از این داروها از ابتدای قرن حاضر بیش از دو برابر شده است. در عین حال، مردم در اروپا و آمریکای شمالی تقریباً 95 درصد از کل داروهای ضد دردی که در جهان مصرف می شود را استفاده می کنند. دولت ها به هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر گزارش کرده اند که مشکل، عرضه ناکافی در جهان نیست، بلکه فقدان آموزش و ترس از اعتیاد است.

گزارش پیرامون پیش سازهای شیمیائی

آمار اخیر کشفیات نشان می دهد که انحراف پیش سازهای شیمیائی به سمت مسیرهای ساخت غیر قانونی در تجارت داخلی نسبت به تجارت جهانی در حال افزایش است. آلفافنیل استو استونیتریل (آپان) که به طور گسترده ای برای تولید آمفتامین و متامفتامین استفاده می شد، در سال 2014 تحت کنترل بین المللی درآمد. در نتیجه، از آنجائی که تعداد کشفیات آپان در سال 2015 کاهش یافت، به نظر رسید که از اهمیت این پیش ساز کم شده است چرا که از کشفیات آن در مرزهای بین المللی نیز کاسته شد، که نشان می داد کنترل های بین المللی تأثیر مطلوبی داشته اند.

هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، با توجه به نزدیک شدن به اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گزارش پیش سازهای خود بر نیاز به ارزیابی واقع بینانه از وضعیت سیستم کنترل بین‌المللی پیش سازها تأکید می‌کند. بر اساس هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، سیستم بین‌المللی کنترل پیش‌سازها در کنترل تجارت قانونی یک سری تعریف شده از پیش سازهای شیمیایی برای پیشگیری آنها از انحراف به سمت کانال‌های غیر قانونی موفق بوده است. هر چند، موادی که سوءمصرف می شوند همچنان با استفاده از مواد شیمیائی نوظهوری که هنوز تحت کنترل بین‌المللی قرار نگرفته‌اند، ساخته می‌شوند.

این هیات متقاعد شده است که زمان برای اتخاذ اقدامات جدید فرا رسیده است. این اقدامات می‌تواند شامل مشارکت عمومی خصوصی داوطلبانه بین دولت و صنعت و ابزار قانونی جدید برای اجرای قانون باشد هنگامی که شواهد مبنی بر استفاده از یک ماده برای ساخت غیر قانونی مواد مخدر وجود دارد.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر