پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1304
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۵
اندازه متن

اتاق امن تزريق در بيراهه برخوردهای سليقه‌ای

نه در دولت و نه در ستاد مبارزه با مواد مخدر هيچ اراده‌اي براي در دست گرفتن توزيع مواد مخدر وجود ندارد/مراكز امن تزريق نخواهيم داشت/اين اتاق‌ها يك اقدام آخر خطي لوكس است كه پاره‌اي از كشورهاي دنيا كه تعداد معتادانشان كم است آنها را راه‌اندازي مي‌كنند.
اتاق امن تزریق

اتاق امن تزريق؛ اين عنوان طرحي است كه در ميان بي‌شمار طرح‌ها و برنامه‌هاي دستگاه‌ها براي كاهش تحمیل هزينه‌هاي مادي و معنوي اعتياد بر فرد و اجتماع گم شد. سال ۹۳ اين طرح از سوي مديركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان طرحي خوب و موثر براي نظارت و احصاي معتادان مطرح شد كه بعد از تغيير مديركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اين طرح نيز از سازمان رفت! تاجايي كه مهر امسال افشار، معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر آب پاكي را روي دست همه ريخت و اعلام كرد: دولت طرحي براي ايجاد اتاق امن تزريق و توزيع مواد مخدر ندارد.

اتاق امن تزريق كه در نظر معاون كاهش تقاضاي فعلي ستاد در حد توزيع موادمخدر توسط دولت در نظر گرفته شده است، در واقع طرحي براي احصای معتادان و نظارت بر روند مصرف مواد توسط آنهاست كه در كشورهاي توسعه‌يافته نظير سوئيس اجرا شده و از طريق آن تعداد معتادان تزريقي به نحو چشمگيري كاهش داشته است. در تعدادي از كشورهاي توسعه‌يافته نظير ايرلند و كانادا اين طرح پياده مي‌شود و بر اساس آن دولت و سازمان مبارزه با مواد مخدر مواد مصرفي معتادان تزريقي و كارتن‌خواب را در اتاقي مشخص به صورت رايگان به آنها مي‌دهد و آنها فقط در همان اتاق و در اندازه مجاز مي‌توانند اين مواد را مصرف كنند. بي‌شك عرضه رايگان مواد مخدر در مكاني حتي دولتي براي هر معتاد متجاهري امري مطلوب است و هر فرد معتادي حداقل يك بار هم كه شده سعي مي‌كند گذري هم كه شده از اين مكان استفاده كند. با اين اقدامات مي‌توان تعداد واقعي معتادان متجاهر را مشخص و همه آنها را شناسايي كرد و مهم‌تر از آن مي‌توان بر مواد مخدري كه وارد كشور شده يا توليد مي‌شود و روند عرضه و مصرف آن به‌طور مستقيم نظارت كرد.

۲۵۰ هزار معتاد تزريقي داريم

سال ۹۳ مديركل وقت درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر جزئيات كامل راه‌اندازي اتاق‌هاي امن تزريق را تشريح كرد. به گزارش مهر، فريد براتي‌سده درباره جزئيات راه‌اندازي اتاق‌هاي امن تزريق اظهار داشت: بايد ظرفيت موضوعات مرتبط با كاهش آسيب اعتياد بررسي شود. در كشور تعدادي معتاد پرخطر داريم كه عمدتا تزريقي بوده يا عملشان سنگين است و هر اقدامي كه انجام شود اين افراد درمان نمي‌شوند. او افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر اين افراد بايد دستگير شوند كه متاسفانه به محض آزادي دوباره اقدام به مصرف مواد مي‌كنند. مديركل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه در حال حاضر ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار معتاد تزريقي در كشور داريم، افزود: اين افراد در محل‌هاي مختلف حضور دارند و موضوع اصلي، بهداشت و عدم دريافت خدمات است. اين افراد در صورتي كه خدمات دريافت نكنند عامل اصلي انتقال هپاتيت، ايدز و اخيرا بيماري سل نيز هستند. او با اعلام اينكه طرح كاهش آسيب اعتياد در مناطق پرخطر اجرا مي‌شود گفت: در خارج از كشور علاوه بر ارائه سوزن، پنبه الكلي و جاي تزريق در اختيار معتاد قرار مي‌گيرد. به عنوان نمونه سوئيس به همراه استراليا موفق ترين كشور در ساماندهي معتادان تزريقي است در حالي كه هر كدام از اين كشورها يك اتاق امن تزريق دارند. مديركل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه موضوع اتاق‌هاي امن تزريق در دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، اظهار داشت: تاكنون اجازه راه‌اندازي هيچ اتاق امن تزريقي را در كشور نداده‌ايم و اگر هم بخواهيم اتاق امن راه‌اندازي كنيم اين بدان معنا نيست كه هر كسي بتواند در هر كجا اتاقي راه‌اندازي كند تا باعث نگراني مردم شود. ابتدا بايد بگويم كه اين طرح فعلا اجرا نشده و معلوم نيست كه در آينده نيز اجرايي شود. اگر هم برنامه‌اي براي راه‌اندازي اتاق‌هاي امن تزريق داشته باشيم بايد به ظرايف موجود توجه كنيم. اوبا بيان اينكه مردم نبايد نگران راه‌اندازي اين اتاق‌ها باشند، افزود: قرار نيست در هر خياباني اتاق‌هاي امن راه اندازي كنيم.

حتي در توزيع سرنگ هم مشكل داريم

بلافاصله بعد از اين اظهارت در اسفند ۹۳، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه وجود اتاق‌هاي تزريق در محيط‌هاي اجتماعي مورد انتقاد است عنوان كرد: اكنون در مراكز كاهش آسيب حتي وقتي معتادان براي گرفتن سرنگ و امثالهم مراجعه مي‌كنند مورد اعتراض مردم به علت تردد معتادان است، چه رسد به توزيع مواد رايگان كه معتادان سراسر كشور رابه يك منطقه مي‌كشاند.

اتاق امن تزريق بسازيم

بعد از اين اظهارنظر براتي سده و واكنش جزيني و به فاصله كمتر از يك سال بعد در مرداد امسال رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشنهاد كرد كه اتاق امن تزريق ايجاد شود. سعيد صفاتيان ايجاد اتاق امن تزريق را يك برنامه حمايتي كلان عنوان و تاكيد كرد كه اين اتاق بايد در محل اجتماع معتادان راه‌اندازي شود تا حداقل از تزريق سالم، آن هم با سرنگ استريل، مطمئن باشيم. بعد از اينكه مجمع از اين طرح استقبال كرد حتي زمزمه‌هايي نيز مبني بر اينكه اين طرح توسط مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است توسط برخي نمايندگان مجلس مطرح شد.

دولت برنامه‌اي براي توزيع موادمخدر ندارد

در واكنش به اين خبر مهر امسال معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاكيد بر اينكه دولت برنامه‌اي براي ايجاد اتاق امن تزريق و توزيع موادمخدر ندارد، گفت: قصد داريم تا خدمات كاهش آسيب را گسترش دهيم. به گزارش ايسنا، پرويز افشار با اشاره به طرح برخي نمايندگان مجلس جهت در دست گرفتن توزيع مواد مخدر به‌ويژه هروئين از سوي دولت گفت: اين امر كاملا تكذيب مي‌شود و با قاطعيت مي‌گويم نه در دولت و نه در ستاد مبارزه با مواد مخدر هيچ اراده‌اي براي در دست گرفتن توزيع مواد مخدر وجود ندارد. معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: اين ستاد هيچ برنامه‌اي براي توزيع ماده مخدر هروئين ندارد، ضمن اينكه مراكز امن تزريق نيز نخواهيم داشت. معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره علت عدم ايجاد اتاق‌هاي امن تزريق گفت: اين اتاق‌ها يك اقدام آخر خطي لوكس است كه پاره‌اي از كشورهاي دنيا كه تعداد معتادانشان كم است آنها را راه‌اندازي مي‌كنند. او در ادامه اين طرح رابه صرفه نخواند.

منبع: روزنامه آرمان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر