پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1296
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
اندازه متن
دادستان تهران:

برای مبارزه جدی‌تر با قاچاق مواد مخدر تمرکز بر باندهای بزرگ الزامی است

قانون مبارزه با مواد مخدر و اسناد بالادستی بر پیشگیری از جرایم مواد مخدر تاکید دارد/وجود 10 هزار زندانی مواد مخدربیانگر جدی بودن وظیفه دستگاه‌های مربوط در مقابله با این نوع جرایم است/بخشی از جریان پولشویی در کشور ناشی از تجارت مواد مخدر است.
عباس جعفری دولت‌آبادی

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: تمرکز بر شناسایی و انهدام باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر الزامی است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست مشترک معاونان دادستان و سرپرستان دادسراها و قضات دادسرای مواد مخدر تهران و رئیس پلیس مواد مخدر کشور، با اشاره به حضور مردم در روز هفتم اسفند پای صندوق رای در سراسر کشور، گفت: مردم بار دیگر با حضور خود در انتخابات، وفاداری خود به نظام را به اثبات رساندند.

وی در ادامه به اقدامات مشترک دادستانی تهران و نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: وجود 10 هزار زندانی مواد مخدر در زندان‌های تهران بیانگر جدی بودن وظیفه دستگاه‌های مربوط در مقابله با این نوع جرایم است.

دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر دستاورد بیشتری خواهد داشت.

وی تمرکز بر روی پیشگیری، رفع آسیب‌ها، تشدید مقابله با جرایم مواد مخدر و ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر را مهم‌ترین راهکار برخورد با این جرایم برشمرد و اظهار کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر و اسناد بالادستی بر پیشگیری از جرایم مواد مخدر تاکید دارد.

دادستان تهران حضور معتادین متجاهر را یکی از مشکلات مهم کلانشهر تهران برشمرد و گفت: این معتادان چهره پایتخت را مخدوش کرده‌اند.

جعفری دولت آبادی افزود: در حوزه معتادان همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند و این کاری نیست که تنها پلیس و دستگاه قضایی آن را به سرانجام برسانند، بلکه سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه همکاری کنند.

وی بیان کرد: نکته مهم‌تر از لزوم همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط با موضوع اتخاذ سیاستی است که معتادان به چرخه قبلی بازنگردند؛ زیرا در حال حاضر چرخه اعتیاد به نحوی است که معتاد پس از درمان دوباره به چرخه قبلی باز می‌گردد. امروزه اقدامات خوبی در جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران انجام شده که قابل تقدیر است، اما این ایراد را دارد که ممکن است دوباره این چرخه تکرار شود.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به برخی پرونده‌های پولشویی مرتبط با جرایم مواد مخدر گفت: بخشی از جریان پولشویی در کشور ناشی از تجارت مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر برای فرار از ضبط اموال و دارایی‌های خود را به نام اشخاص دیگری ثبت می‌کنند، تاکید کرد: شناسایی اموال متهمان و ردیابی وجوه ناشی از مواد مخدر مهم‌ترین ضربه به عقبه این تجارت محسوب می‌شود.

دادستان تهران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به طرح اتهامات حقوق بشری از سوی برخی کشورهای غربی پیرامون اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اضافه کرد: رسیدگی و محکومیت مجرمین جرایم مواد مخدر بر اساس مستندات پرونده‌ها و قوانین موضوعه کشور صورت می‌گیرد. به‌ویژه این که قانون جدید آیین دادرسی کیفری تجدیدنظر از سوی دیوان عالی کشور در پرونده‌های جرایم مواد مخدر در مورد مجازات‌های سنگین را پذیرفته است.

در ادامه نشست سردار مویدی رئیس پلیس مواد مخدر کشور، مواد مخدر را تهدید جهانی دانست و گفت: در پایتخت با همکاری نهادها و سازمان‌های متولی وضعیت نسبتاً خوبی فراهم شده است.

رییس پلیس مواد مخدر کشور با بیان این که سازمان متبوع او اقدامات پیشگیرانه را در خصوص مواد مخدر به عمل خواهد آورد، خواستار حمایت بیشتر همه دستگاه برای مقابله با این جرایم شد.

در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی آخرین وضعیت فعالیت‌های دستگاه متبوع خود در خصوص جمع‌آوری معتادین متجاهر را تشریح کردند.

در این جلسه همچنین تعدادی از معاونان دادستان و چند نفر از قضات دادسرا در مورد مبارزه با مواد مخدر راهکارهایی پیشنهاد کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر