پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1292
۰۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۷
اندازه متن
معاون سابق دانشگاه تهران:

لزوم ممنوعيت استعمال سيگار در دانشگاه‌ها جهت پيشگيری از اعتياد

مصرف سيگار در حال تبديل شدن به يك ارزش ميان جوانان و دانشجويان است به طوري كه اگر دانشجويي سيگار بكشد فرهيخته و روشن فكر در ميان ميان هم سالان خود محسوب مي‌شود.
سیگار

معاون سابق دانشگاه تهران با تأكيد بر لزوم ممنوعيت استعمال سيگار در دانشگاه‌ها جهت پيشگيري از اعتياد گفت: رسانه ملي بايد به مسائل فرهنگي توجه بيشتري داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ، عبدالله سيف اظهارداشت: متاسفانه امروزه معضل اعتياد برخي از جوانان و دانشجويان را درگير ساخته و مسئله مواد مخدر به دانشگاه‌ها ورود يافته است كه بخشي از اين مشكل به دليل غفلت خانواده‌ها و مسئولين شكل گرفته و بايد هرچه بيشتر و بهتر نسبت به رفع اين پديده شوم اجتماعي اقدام شود.
وي معضل اعتياد و مواد مخدر را يك تهاجم فرهنگي برشمرد و عنوان كرد: عزم و اراده ملي براي مبارزه با اعتياد ضرورت دارد. بايد مانع از دور شدن نسل جوان از آرمان ها و ارزش‌هاي ديني و انقلابي شد تا دشمن توانايي نابودي آينده سازان اين مرز و بوم را نداشته باشد.
معاون سابق دانشگاه تهران با اشاره به مرزهاي مشترك ايران با بزرگترين توليد كننده مواد مخدر جهان افزود: اين مسئله سبب سهل الوصول شدن دسترسي به مواد مخدر شده است لذا با يك اقدام اجتماعي و نهادينه كردن فرهنگ پيشگيري از اعتياد بايد جوانان ايراني را از آسيب اعتياد مصون ساخت. اساتيد دانشگاه‌ها الگوهاي مناسبي هستند ولي متاسفانه خود اين الگوها گاهي دچار لغزش شده و با استعمال سيگار قبح اين مسئله را نابود مي‌سازند. چرا يك استاد دانشگاه بايد چنين رفتاري داشته باشد يا خود درگير مواد مخدر شود؟!
سيف استعمال دخانيات همچون سيگار و قليان را زمينه ساز اعتياد دانست و عنوان داشت: متاسفانه مصرف سيگار در حال تبديل شدن به يك ارزش ميان جوانان و دانشجويان است به طوري كه اگر دانشجويي سيگار بكشد فرهيخته و روشن فكر در ميان ميان هم سالان خود محسوب مي‌شود. بايد آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد به صورت چهره به چهره به افراد جامعه به ويژه دانشجويان آموزش داده شود تا شاهد كاهش اعتياد در جامعه باشيم.
وي تصريح كرد: متاسفانه دانشگاه‌هاي كشور در امر مبارزه با مواد مخدر و پيشگيري از اعتياد اقدامات موثري انجام نداده‌اند و حتي ضعيف‌ترين اقدامات در پيشگيري از استعمال سيگار نيز صورت نگرفته است. نبايد از اين مسائل چشم پوشي كرد چراكه معضلات اجتماعي با غفلت شعله ور شده و براي همه افراد جامعه مشكل ساز مي‌شود.
معاون سابق دانشگاه تهران با اشاه به لزوم ممنوعيت استعمال سيگار در محيط‌هاي دانشگاهي گفت: معاونت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها بايد اين موضوع را در هيئت رئيسه دانشگاه خود مطرح سازند و در اين راستا نيز عزم بيشتري داشته باشند. از طرفي تذكر و تشويق در پيشگيري از اعتياد موثر است و بايد به ارتقاء آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد توجه داشت.
سيف رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر را مثبت و موثر برشمرد و اظهارداشت: اين رويكرد در صورت تدام نتايج خوبي را مي‌تواند به همراه داشته باشد ولي با اين وجود رسانه ملي بايد بيشتر به نقش توجه كند چرا كه نمايش برخي فيلم و سريال‌ها خود در جهت اشاعه اعتياد و استعمال سيگار است.
وي ضمن انتقاد از فيلم "شهرزاد" گفت: در اين فيلم شخصيت اصلي فيلم مدام سيگار كشيده و بايد پرسيد آيا اين مسئله نوعي ارزش در جامعه محسوب مي‌شود؟! لذا رسانه ملي بايد به مسائل فرهنگي توجه بيشتري داشته باشد و در جهت پيشگيري اجتماعي از اعتياد گام بردارد.

 منبع: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر