پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1282
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۸
اندازه متن
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران خبر داد:

اسکان بیش از 2500 مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی استان تهران/ افزایش کارتن‌خواب ها در 6 ماهه دوم سال

هم اکنون بهزیستی استان تهران 300 مرکز برای نگهداری و اسکان افراد تحت پوشش دارد، به طور متوسط در 6 ماهه دوم سال تعداد کارتن خواب‌ها بیشتر می‌شود به طوری که در این زمان حدود 100 تا 200 نفر به تعداد کارتن خواب‌ها افزوده می‌شود.
مجهول‌الهویه

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران از اسکان 2673 مجهول الهویه در مراکز بهزیستی استان تهران خبر داد و گفت: در 6 ماهه دوم هر سال حدود 200 کارتن‌خواب به آمار مددجویان بهزیستی استان تهران افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل ازخبرگزاری آنا، از ابتدای هفته طرح جمع آوری متکدیان از سوی سازمان رفاه شهرداری در محله‌های فرحزاد و اسلام آباد و هرندی آغاز شد به طوری که به گفته فرزاد هوشیار،‌ مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری یک تیم اجرایی تمام وقت آنجا مشغول کار و رصد آسیب‌هاست.

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری گفت: ما حداقل امکانات را برای مداخلات اجتماعی مستقر کردیم. همان طور که از هرندی جمع‌آوری شد، آسیب‌ها از دره فرخزاد نیز جمع می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش اصلی متکدیان تهران، کودکان کار هستند، افزود: ما برای جمع آوری متکدیان، نیاز به مداخله همه دستگاه های مربوط و هماهنگی بین بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و شهرداری تهران داریم، اما جمع آوری کودکان از پروتکل خاص پیروی می‌کند که زیر نظر بهزیستی است.

در همین زمینه محمدرضا اسدی،‌ معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: بخشی از متکدیانی که در این طرح جمع آوری می‌شوند چنانچه شرایط پذیرش در بهزیستی استان تهران را داشته باشند در مراکز ما نگهداری و ساماندهی می‌شوند، در صورتی که در شناسایی و غربالگری این افراد، معلول، ‌سالمند و کودک بی سرپرست شناخته شوند مستقیما به بهزیستی استان تهران ارجاع و در مراکز بهزیستی اسکان داده می‌شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون بهزیستی استان تهران 300 مرکز برای نگهداری و اسکان افراد تحت پوشش دارد، به طور متوسط در 6 ماهه دوم سال تعداد کارتن خواب‌ها بیشتر می‌شود به طوری که در این زمان حدود 100 تا 200 نفر به تعداد کارتن خواب‌ها افزوده می‌شود.

اسدی یادآور شد: در 6 ماهه اول سال جاری حدود 2400 مجهول الهویه در سازمان بهزیستی استان تهران به ثبت رسیده است در حالی که این رقم در بهمن حدود 273 نفر افزایش داشت و طبق آخرین آمار در بهمن حدود 2673 مجهول الهویه در تمام مراکز بهزیستی استان تهران ساماندهی و مستقر شده‌اند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تصریح کرد: افراد مجهول الهویه باید با حکم دادستانی به بهزیستی ارجاع داده شوند چون این افراد قیم ندارند و دادستان به عنوان متولی آنان است بر همین اساس تا زمانی که مجهول الهویه و بدون خانواده باشند، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند اما در صورتی که خانواده‌ای برای آنان پیدا شود پس از نامه نگاری با دادستانی می‌توانند با دستور این دستگاه قضایی به خانواده برگردند اما در صورتی خانواده توانایی و یا تمایلی به نگهداری از این فرد نداشته باشد باید برای نگهداری این فرد در مراکز بهزیستی هزینه ای پرداخت کند.

کمبود اعتبارات برای پوشش متکدیان و معتادان

وی در مورد اعتبارات و بودجه بهزیستی استان تهران برای ساماندهی متکدیان و معتادان گفت: به صورت سالانه بخشی از اعتبارات سازمان بهزیستی کشور به این موضوع تعلق می‌گیرد اما باید توجه داشته باشیم که سازمان بهزیستی کل کشور نیز در حد توانایی خود می تواند به ما کمک کند بر همین اساس با کمبود اعتبارات بسیاری مواجه هستیم این درحالیست که ساماندهی و حمایت از این افراد جزو اولویت ها و محور اقدامات بهزیستی است.

وی به هزینه‌های درمانی و پزشکی افراد تحت پوشش بهزیستی استان تهران اشاره و بیان کرد: همه مراکز بهزیستی استان تهران خصوصی هستند بر همین اساس ما نمی‌خواهیم این مراکز برای نگهداری افراد تحت پوشش از جمله متکدیان دچار مشکل شوند و باید توجه داشته باشیم که این هزینه فقط شامل هزینهه نگهداری افراد نیست بلکه از نظر درمانی و بهداشتی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند زیرا این افراد از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیستند.

اسدی یادآور شد: اکثر افراد جمع آوری شده از سوی شهرداری تهران مبتلا به بیماری‌های حاد هستند به طوری که هم اکنون سه مرکز بهزیستی تهران بیماران کارتن خواب مبتلا به هپاتیت را نگهداری می‌کنند.

وی در خصوص انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت برای حمایت‌های درمانی از کارتن خواب ها و افراد تحت پوشش بهزیستی گفت: متاسفانه تاکنون تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد نشده است البته بیمارستان امام خمینی مددکاری و همکاری خوبی با بهزیستی استان تهران دارد و در پرداخت بسیاری از هزینه‌های درمانی بیماران تحت پوشش بهزیستی به ما تخفیف می دهند اما باید بدانیم که اعتبارات و منابع آنان نیز با محدودیت هایی روبه‌رو است.

خیرین وارد شوند

اسدی با تاکید بر افزایش مشارکت مردمی خیرین گفت: خیرین جامعه باید نسبت به وضعیت افراد تحت پوشش بهزیستی حساس شوند، وقتی ما این افراد را بخاطر حفظ زیبایی شهر از محیط دور کرده و در حصار مراکز بهزیستی نگهداری می‌کنیم باید برای آنان نیز حمایت‌هایی را در نظر بگیریم و مراکز را به نحوی تعریف کنیم که رنگ و بوی خانه و خانواده را به خود گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از خیرین هزینه جراحی این افراد را تقبل کنند چون این مراکز با هزینه‌های سرسام آور درمانی مواجه هستند، افزود: خیرین باید هزینه های درمان و سلامت این افراد را در نظر داشته باشند به عنوان مثال در زمینه دارو و درمان، بسیاری از شرکت های دارویی می توانند داروهای خود را با قیمت بسیار پایین و یا خیریه به بیماران این مراکز عرضه کنند و یا پزشکان به صورت ماهانه یا هفتگی ویزیت تعدادی از این افراد را در دستور کار خود قرار دهند. هم اکنون حدود سه هزار تحت پوشش مجهول الهویه داریم که اگر هر یک از پزشکان ویزیت رایگان و دوره ای این افراد را بر عهده گیرند یا پرستاران به صورت هفتگی یک ساعت یا یک روز خود را به این مراکز خدماتی اختصاص دهند بسیاری از مشکلات این افراد حل می‌شود زیرا مشارکت همیشه به معنای کمک مالی و مادی نیست و مردم باید مشارکت داوطلبانه به این مراکز داشته باشند .

منبع: خبرگزاری آنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر