پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1275
۰۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۱
اندازه متن
رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

افزایش ۱۰ برابری معتادان خیابانی طی ۸ سال/ مجلس نهم توجهی به اعتیاد نداشت

مجلس نهم توجه خاصی به حوزه اعتیاد نداشت و در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اقدامات خاصی انجام نداد به عبارت دیگر عملا ارتباط سیستماتیکی میان مجلس و دستگاه‌ها وجود نداشت که شاید علت آن قدرت نظارتی کم مجلس است.
سعید صفاتیان

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکیدبر اینکه مجلس نهم توجه خاصی به حوزه اعتیاد نداشت، گفت: دولت پیشین نیز به حوزه پیشگیری و درمان اعتقاد ضعیفی داشت.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایلنا، سعید صفاتیان، درباره عملکرد مجلس نهم بر کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی نظام در سال ۱۳۸۶ و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۸۹ در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ماده ۴۵ قانون مبارزه به مواد مخدر به مجلس اجازه می‌دهد که بتواند؛ بندهایی از این قانون را اصلاح کند.

وی ادامه داد: مجلس نهم ۴ سال فرصت داشت که بندهایی از این قانون را به نفع جامعه در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اصلاح کند که متاسفانه به این موضوع ورود نکرد.

صفاتیان با اشاره به ۸ سال حضور خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: مجلس عموما خواهان گزارش‌دهی است به این معنا که کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و آموزش مسئولین دستگاه‌ها را خواسته و از آنان گزارش می‌گیرند و موضوع را تمام شده تلقی می‌کنند. یعنی به ضعف‌ها و مشکلات ورود نمی‌کنند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر افزود: در مجلس سعی نشده است که از افراد متخصص برای مشاوره بهره‌ گیرند به رغم آنکه این اقدام می‌تواند؛ باعث کاهش ضعف‌های موجود شود.

وی اظهار امیدواری کرد که مجلس آینده بتواند در حوزه مبارزه با مواد مخدر حرکت خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: مجلس نهم توجه خاصی به حوزه اعتیاد نداشت و در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اقدامات خاصی انجام نداد به عبارت دیگر عملا ارتباط سیستماتیکی میان مجلس و دستگاه‌ها وجود نداشت که شاید علت آن قدرت نظارتی کم مجلس است.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با بیان اینکه دولت نهم و دهم نگاهی سخت افزاری به مسایل اجتماعی داشت، اظهار کرد: تعداد معتادان خیابانی طی ۸ سال ۱۰ برابر شد این در حالی است که برخی معتقدند تعداد معتادان ثابت مانده است اما این موضوع را در جامعه مشاهده نمی‌کنیم.

صفاتیان با تاکید بر تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و روانگردان اظهار کرد: در بند شش سیاست‌های کلان نظام که در سال ۱۳۸۶ تدوین شد مصوب کردیم به گونه‌ای برنامه ریزی شود که معتادان از مواد کم خطر به سمت پرخطر نروند اما در عمل برعکس شد به نفعی که انگار کل هزینه‌های انجام شده در راستای حرکت معتادان به سمت مواد پرخطر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مواد مخدر در دست دولت است افزود: سیاست‌های کلان نظامی در سال ۸۶ و در دوران دولت نهم و دهم نوشته شد.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با اشاره به وقوع تحریم‌ها در دولت قبل گفت: این موضوع باعث خراب شدن اوضاع اقتصادی مردم و در نتیجه تغییر الگوی مصرف در جامعه شد همچنین وضعیت معتادان خیابانی و وضعیت اعتیاد در گروه‌های خاصی از مردم در این مدت بد‌تر شد.

صفاتیان تصریح کرد: نگاه دولت پیشین به حوزه پیشگیری و درمان اعتقاد نگاه ضعیف بود و در حوزه درمان بیشتر نگاه‌ها مقابله‌ای شده بود یعنی توجه دولت به سمت ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و درمان اجباری معتادان بود.

وی با تاکید بر اینکه در آن زمان در حوزه پیشگیری اتفاق خاصی نیفتاد خاطرنشان کرد: زمانی که رحمانی فضلی وزیر کشور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر شد سیاست خوب اجتماعی کردن مباره با مواد مخدر را مطرح کرد، این دیدگاه‌‌ همان است که توسط سازمان ملل دنبال می‌شود و مقرر شده بیایید در مورد اعتیاد صحبت کنیم.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر تصریح کرد: نگاه رحمانی فضلی آن است که مساله اجتماعی همچون اعتیاد را تبدیل به یک مساله جوی کنیم و در خانواده آموزش و پرورش و محیط‌های نظامی درباره آن صحبت کنیم تا با صحبت در خصوص عوارض اعتیاد میزان آن را کاهش دهیم.

صفاتیان خاطرنشان کرد: رحمانی فضلی دیدگاه‌های خوبی دارد اما متاسفانه دستگاه‌های ذیربط عملکرد اجرایی ضعیفی دارند.

وی با تاکید بر ضرورت ورود سازمان‌های مردم نهاد به حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث توانمندسازی سمن‌ها در دولت قبل بسیار ضعیف بود به نحوی که تاکنون نتوانستیم سازمان مردم نهاد قدرتمندی در کشور داشته باشیم.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با بیا ن اینکه باید به سمن‌ها به عنوان یک فرصت نگاه کرد نه یک تهدید ادامه داد: سمن‌ها پل ارتباطی جامعه و دولت هستند و باید بتوانیم آن‌ها را تقویت کنیم و این تقویت در دولت قبل اتفاق افتاد.

صفاتیان با اشاره به نگاه مثبت رحمانی فضلی به ورود سمن‌ها در این حوزه خاطرنشان کرد: سازمان مردم نهاد بازوی اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر هستند و در دولت فعلی فضای برای ورود تدریجی سمن‌ها به این عرصه باز شد هرچند که سرعت حرکت ضعیف است و ما باید هم‌طراز آسیب‌ها حرکت کنیم.

وی با یاداوری اینکه مقام معظم رهبری به دلیل شدت آسیب‌های اجتماعی تاکنون دوبار با مسئولان جلسه گذاشته و از آن‌ها خواسته که این مساله را مورد بررسی قرار دهند؛ افزود: بحث تغییر و اصلاح ساختار مبارزه با مواد مخدر هم مطرح است و باید دید ایا این ستاد و نه دبیرخانه آن کارایی لازم و تاثیرگذاری کافی را دارد.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با بیان اینکه باید بررسی انجام شود و مشخص شود که طی بیست سال گذشته چه میزان کشفیات داشته‌ایم و میزان دسترسی به مواد مخدر چه میزان بوده است؛ اضافه کرد: این موضوع در کشور اتفاق نیفتاده است که نشان می‌دهد ساختار ستاد باید تغییر کرده باید چابک‌تر و خوش فکر‌تر عمل کند.

صفاتیان با تاکید بر اینکه نگاه ما در حوزه درمان دارویی است ادامه داد: این درحالی است که دارو تنها بیست درصد کار است و ما درمانی‌های غیر دارویی سیستم روان‌شناسی مددکاری حمایت‌های اجتماعی صیانت از بهبودیافتگان و اشتغال را داریم که همگی ضعیف حرکت می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه در دولت قبل حمایت از بهبود یافتگان بسیار ضعیف بود افزود: در این دوره تاکید رحمانی فضلی بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و صیانت از بهبودیافتگان است.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مبارزه با مواد مخدر در پایان خاطرنشان کرد: حرکت دولت یازدهم طی این دو سال بهتر از اقدامات دولت پیشین بوده و روند نسبتا خوبی را طی کرده است و امیدواریم با حضور رییس جمهور در جلسات ستاد و نگاه قوی‌تر مسئولان دستگاه‌ها به حوزه اعتیاد بتوانیم عملکرد موفق‌تری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر