پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1253
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۳
اندازه متن

نشست سیاست‌های جایگزین در قبال مواد مخدر برگزار شد

دکتر علمی هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر عمران رزاقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عباس دیلمی زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره سخنرانان این نشست بودند.
نشست سیاست های جایگزی در قبال مواد مخدر

دومین نشست موسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم‌شناسی با عنوان «سیاست‌های جایگزین در قبال مواد مخدر» دوشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اعتیاد، در این نشست دکتر علمی هاشمی، دبیر اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر عمران رزاقی، رئیس بیمارستان روزبه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عباس دیلمی زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره و رئیس شبکه منطقه‌ای سمن‌های کاهش تقاضای مواد مخدر سخنرانی کردند.

دکتر عمران رزاقی، درباره تاریخچه چگونگی شکل‌گیری سیاست‌گذاری در حوزه مواد مخدر در جهان پرداخت. سپس روند قانون‌گذاری در حوزه مواد مخدر در ایران را بررسی کرد. او مطالبش را این‌گونه جمع‌بندی کرد که با بررسی تاریخ و نگاه به گذشته می‌توان دیدی جامع نسبت به اتفاقات گذشته به دست آورد و می‌توان از آنها درس گرفت و در برنامه‌ریزی‌های آینده از تجربه‌های گذشته استفاده کرد. او سپس به دلایلی که باعث شده است از تجربیات گذشته استفاده نشود و اشتباهات تاریخی تکرار شود، اشاره کرد.

عباس دیلمی زاده، دومین سخنران این جلسه که نماینده گروه مأمور جامعه مدنیUNGASS 2016 در منطقه آفریقای شمالی و خاورمیانه و آسیای مرکزی است به بررسی دیدگاه‌های مختلف جامعه مدنی در رابطه با سیاست‌های جایگزین مواد مخدر در مناطق مختلف جهان پرداخت. او توضیح داد که جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در آوریل سال 2016 در خصوص مواد مخدر برگزار خواهد شد که هدف کلی آن اصلاح سیاست‌های جهانی مواد مخدراست. به گفته او در این جلسه قرار است سران کشورها، نمایندگان کشورها در سازمان ملل، گروه مأمور جامعه جهانی و نمایندگانی از دفاتر سازمان ملل و برخی سازمان‌های بین‌المللی شرکت کنند. شعار دستیابی به اهداف سال 2019 – فردایی بهتر برای جوانان جهان تعیین شده است.

علی هاشمی، آخرین سخنران جلسه هم درباره روندهای سیاست‌گذاری در نیم قرن اخیر از ده سال قبل از انقلاب تاکنون در حوزه مواد مخدر پرداخت. او همچنین اقتصاد مواد مخدر را مسئله‌ای بسیار جدی و مهم معرفی کرد و گفت که اقتصاد مواد مخدر در کنار اقتصاد مربوط به توریسم، نفت و اسلحه جز چهار اقتصاد مهم جهان است. به گفته او ازآنجایی‌که 90 درصد اقتصاد مواد مخدر پنهان و مخفی است، از سه مورد دیگر اهمیت بیشتری دارد.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر