پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1238
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
اندازه متن
معاون سازمان بهزیستی هشدار داد:

کم‌توجهی به سلامت اجتماعی در برنامه ششم توسعه

برنامه چهارم توسعه در ماده 97 توجه خوبی به مساله آسیب‌های اجتماعی داشت. اگر این ماده در برنامه ششم توسعه با مقداری اصلاحات و به‌روزرسانی‌ها تکرار می شد می‌توانستیم در این حوزه بسیار موثرتر عمل کنیم.
حبیب الله مسعودی فرید

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص جایگاه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه، گفت: در برنامه ششم توسعه به مساله آسیب‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی توجه کافی نشده است این در حالی است که اجرای تمامی طرح‌های کلان اقتصادی و همچنین انجام جراحی‌های اقتصادی در کشور باید پیوست اجتماعی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، حبیب الله مسعودی فرید با بیان آنکه باید حتما موضوع پیوست اجتماعی در تمامی برنامه‌های اقتصادی و ... وجود داشته باشد و ارتقای سلامت روانی اجتماعی نیز در برنامه کلانی چون برنامه ششم توسعه باید دیده شود، گفت: در برنامه ششم توسعه تولیت نظام سلامت به وزارت بهداشت واگذار شده که امر مثبتی است اما کاش در کنار آن به مساله آسیب‌ها نیز توجه شده و برای کاهش مصائب و مشکلات کشور در این حوزه نیز فکری می‌کردیم.

وی به ماده 97 برنامه چهارم توسعه که در آن آمده بود "دولت مکلف است، به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی، با تأکید بر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، اقدام کند" که مشتمل بر چندین محور اصلی بود، اشاره کرد و گفت: برنامه چهارم توسعه در ماده 97 توجه خوبی به مساله آسیب‌های اجتماعی داشت. اگر این ماده در برنامه ششم توسعه با مقداری اصلاحات و به‌روزرسانی‌ها تکرار می شد می‌توانستیم در این حوزه بسیار موثرتر عمل کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: برخی از بندهای ماده 97 برنامه چهارم توسعه به نوعی اجرایی و برخی اجرایی نشدند. مثلا "طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی" تدوین شد اما اجرایی نشد، به همین دلیل اگر به این مسائل در تدوین برنامه ششم توسعه دقت می‌کردیم می‌توانستیم به بسیاری از مسائل کشور در حوزه آسیب‌ها رسیدگی کنیم.

فرید ادامه داد: در طرح "کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی" بر پیشگیری و کاهش این آسیب‌ها تاکید شده بود اما متاسفانه چنین مبحثی در برنامه ششم توسعه وجود ندارد؛ در واقع باید بدانیم که برنامه چهارم توسعه با داشتن ماده 97 در حوزه آسیب‌ها بسیار خوب بود و اگر آن را در برنامه ششم به‌روزرسانی می‌کردیم اتفاق خوبی در حوزه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی کشور رخ می‌داد.

وی افزود: در برنامه چهارم توسعه هم بر کنترل و پیشگیری تمامی آسیب‌ها و خشونت‌ها و هم به مهارت‌های زندگی و آموزش‌های پیش از ازدواج توجه شده بود و این مساله به همگرایی بین دستگاهی بسیار کمک می‌کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص جایگاه آسیب‌ها در "برنامه پنجم توسعه" نیز گفت: در برنامه پنجم توسعه هم فقط در ماده 39، به خروج و توانمندسازی حداقل 10 درصد از افراد تحت پوشش حمایت‌های مستقیم سازمان‌های حمایتی به استثناء سالمندان و معلولین ذهنی، تاکید شده بود.

فرید در خصوص توجه برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی نیز اظهار کرد: در این برنامه فقط در یک خط به بهزیستی اشاره شده که در آن نیز هیچ قدرتی به سازمان داده نشده و فقط یک تکلیف به ما واگذار شده است.

وی تصریح کرد: به موجب این بند باید تمامی موارد ارجاعی قوه قضاییه به بهزیستی به طور رایگان پذیرش شود در حالی که انتظار داشتیم حداقل در اعتبارات قوه قضاییه به منظور جلوگیری از ورود فشار بیشتر به بهزیستی، بودجه لازم پیش‌بینی تا از آن به عنوان بازوی کمکی سازمان استفاده شود.

فرید ادامه داد: نمی‌توان مدعی شد که با برنامه ششم به همه آنچه که باید، خواهیم رسید و اگر نباشد وظایف سازمان‌ها در این حوزه مختل می شود زیرا تمامی دستگاه‌ها وظایف ذاتی دارند که در هیچ شرایطی این وظایف از آنها سلب نخواهد شد و چنانچه در تمامی دستگاه‌ها چون بهزیستی، وزارت رفاه، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان به ماموریت‌ها و وظایف ذاتی عمل شود، می‌توان گام‌های بسیار موثری را در حوزه آسیب‌ها برداشت.

وی همچنین گفت: این در حالی است که فقدان وجود چنین بندی در برنامه کلانی چون برنامه ششم توسعه در زمینه‌هایی که نیاز به توجه، تمرکز و همگرایی بیشتر دارد، احساس می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: برنامه ششم توسعه را باید در کنار سایر طرح‌ها و برنامه‌های کشور در نظر گرفت و باید یک تصویر کلی از قوانین و برنامه‌های کشور در حوزه آسیب‌ها داشته باشیم زیرا وظایف سازمان‌ها در این حوزه به برنامه ششم محدود نمی‌شود.

فرید تصریح کرد: در حال حاضر گفتمان آسیب‌ها در کشور بسیار فراگیرتر از گذشته شده است و در کلان کشور پیشرفت‌های بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم اما به طور انحصاری برنامه ششم توسعه در حوزه اجتماعی ضعیف‌تر از برنامه چهارم توسعه است اما هنوز هم می‌توان این امید را داشت که با افزودن یک ماده به آن (به شکل به‌روز شده ماده 97 برنامه چهارم) جنبه اجتماعی آن را قوت بخشید.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: همان‌طور که نباید در توجه به ابعاد اجتماعی کشور از بعد اقتصادی غافل شویم در توجه به بعد اقتصادی نیز نباید از بعد اجتماعی غافل شد؛ زیرا کشور برای توسعه هم به اقتصاد، هم فرهنگ و هم مسائل اجتماعی و ... به طور همزمان نیاز دارد.

فرید افزود: با وجود آنکه در برنامه کلانی چون برنامه ششم توسعه فقدان توجه به مسائل این‌چنینی بسیار احساس می‌شود اما برای مثال در قوه قضاییه، معاونت پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده، قانون حمایت از خانواده نیز تمام دادگاه‌ها را مکلف به ارجاع موارد طلاق به مراکز مشاوره کرده، خدمات و حمایت‌های اجتماعی و چند لایه‌ای به منظور حمایت از خانواده‌ها با توجه به میزان توانایی و وسع اقتصادی آنها به صورت طبقه‌بندی شده در دولت پیگیری می‌شود. یک وعده غذای گرم و حمایت از مهدهای حاشیه‌ای نیز در بهزیستی دنبال می شود و یا حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل نیز در وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت در حال پیگیری است. به همین دلیل تصویر بسیار خوبی نسبت به گذشته در این حوزه در کشور وجود دارد هر چند هنوز هم با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه جای خالی مسائل اجتماعی به‌خصوص در برنامه‌های اجتماعی از جنس ارتقایی به‌منظور حمایت از اقشار در معرض آسیب و اقشار آسیب‌دیده و همچنین کودکان و نوجوانان بسیار احساس می شود؛ اما با افزودن یک پیوست اجتماعی به این برنامه می‌توان از افول آن در بخش اجتماعی جلوگیری کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد: چنانچه برنامه ششم توسعه به همین شکل تصویب شود به علت آنکه جهت‌گیری‌های کلان دولت‌ها را به طور کلی نشان می‌دهد هم در وجهه داخلی و هم بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود.

فرید در این خصوص تصریح کرد: در بعد داخلی مهم است که دولت برای رسیدن مردم به رفاه چه اقداماتی را انجام می‌دهد و در بعد بین‌المللی نیز باید بدانیم چنین برنامه‌هایی نشان دهنده آن است که دولت هر کشوری چقدر برای رسیدن مردمش به امکانات و رفاه بیشتر تلاش می‌کند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در برنامه ششم توسعه مواردی را برای التزام و توجه بیشتر و همچنین تکلف دولت برای پیشگیری و کنترل آسیب‌ها در نظر بگیریم؛ تا با استفاده از آنها مانع ایجاد بسیاری از مشکلات و مسائل پیش رو شویم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: هنوز هم برای افزودن این مواد به برنامه ششم توسعه دیر نشده و به علت آنکه آسیب‌ها همواره دغدغه دولت و مقام معظم رهبری بوده، نیاز است که این دغدغه بر همگان روشن شود تا این طور برداشت نشود که دولت و نظام جمهوری اسلامی به این مسائل بی‌اعتنا است.

فرید با بیان آنکه وجود چنین بندی در برنامه ششم توسعه حداقل باعث دلگرمی برای افراد فعال در این حوزه می‌شود، گفت: خوراک خوبی برای تدوین این برنامه تامین شد به همین دلیل انتظار داشتیم که در خروجی آن نیز شاهد اتفاقات بهتری در حوزه اجتماعی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر