پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1227
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
اندازه متن

هویت،شغل و بیمه برای معتادان بهبودیافته

قرار نيست وام 15ميليون توماني به بهبوديافتگان داده شود بلكه اين مبلغ به كارفرمايي داده مي‌شودكه متعهد شود شرايط اشتغال يك معتاد بهبوديافته را تا 3 سال فراهم كرده و او را نيز بيمه كند؛ يعني به ازاي ايجاد اشتغال براي هرمعتاد بهبود يافته، 15ميليون تومان وام.
زهره طبیب زاده

معتاد بهبودیافته کار و درآمد می‌خواهد تا دوباره به همان ورطه‌ای که گرفتار شده بود، برنگردد.

مراكز بهاران كه شهرداري در حال تجهيز و راه‌اندازي آنهاست به همين دليل داير مي‌شوند تا ضمن اجراي فعاليت‌هايي براي بهبود وضعيت روحي و بازگشت به زندگي، مهارتي هم براي كسب شغل به بهبوديافتگان ارائه دهد. كارآفرينان و كارفرماها، كمك حال بهبوديافتگان مي‌شوند و قرار است آنها را براي كسب حرفه و درآمد همراهي كنند.

هفته گذشته نيز طي نشستي مشترك با مجمع نمايندگان تهران قرار شد سازمان بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و وزارت كار هر كدام مبلغ 5ميليارد تومان به صندوق كارآفريني و اميد بسپارند و اين صندوق نيز طبق تعهد خود اين اعتبار را سه‌برابر خواهد كرد كه در قالب وامي 15ميليون توماني به كسب و كار معتادان بهبوديافته اختصاص خواهد يافت. اما مشكل پيش روي مسئولان، نداشتن اسناد هويتي معتادان است. بيشتر معتادان شناسنامه و اسناد هويتي خود را براي به‌دست آوردن مواد مي‌فروشند و اگر قرار باشد بعد از بهبودي كامل، داراي شغل و بيمه شوند، بدون شناسنامه و سند هويتي امكان نخواهد داشت. اما فرزاد هوشيار پارسيان، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري، پيگيري مدارك هويتي را در كنار احراز هويت و شناسايي خانواده از مراقبت‌هاي پس از خروج از بهاران عنوان مي‌كند و به همشهري از جلساتي خبر مي‌دهد كه از سال گذشته با حضور معاون دادستاني، كارشناسان پليس تشخيص هويت و ثبت احوال در اين خصوص برگزار مي‌شود.

  • راهكارهاي احراز هويت معتادان بهبوديافته

عدم‌اعلام هويت واقعي هم يكي از مشكلاتي است كه مددكاران در مواجهه با معتادان با آن روبه‌رو مي‌شوند و اين هم يكي از دلايلي است كه موجب شده تاكنون بانك اطلاعاتي از اين افراد در كشور وجود نداشته باشد. به گفته زهره طبيب‌زاده، نماينده تهران در مجلس قرار است ثبت هويت معتادان بهبوديافته توسط اسكن چشم آنها انجام شود، فاكتوري كه قابل تغيير نيست. وي مي‌گويد: «طبق توافق صورت‌گرفته شوراي هماهنگي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، مراكز بهاران را به اين نرم‌افزار مجهز خواهد كرد.» همچنين قرار است سابقه كيفري تمامي معتادان بهبوديافته بررسي شود اگرسابقه كيفري داشتند و هويتشان معلوم باشد كه صدور شناسنامه كار راحت‌تري خواهد بود در غيراين‌صورت با همكاري ثبت احوال و پليس تشخيص هويت ابتدا ايراني بودن آنها بايد احرز شده و بعد مراحل لازم براي صدور اسناد هويتي طي شود. مهدي مقسومي، مدير اداره حقوقي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري نيز در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند كه شهرداري اين اقدام را با مشاركت ثبت احوال و كاملا براساس راهكارهاي آنها پيش خواهد برد و مستقيم و بدون هماهنگي وارد عمل نمي‌شود. همچنين قرار شده بعد از مرحله شناسايي، مشخصات اين افراد از نظر سابقه بيمه‌اي هم بررسي شود. والدين يا سرپرستان برخي از اين معتادان سابقه پرداخت بيمه داشته‌اند كه در اين صورت بهبوديافتگان نيز جزو مستمري‌بگيران قرار خواهند گرفت. اما آنطور كه طبيب‌زاده و مقسومي مي‌گويند ممكن است بعد از احراز هويت و صدور اسناد هويتي، شناسنامه در اختيار بهبوديافتگان قرار نگيرد و به اداره سرپرستي دادگستري يا كارفرما سپرده شود.

  • معتادان اسناد هويتي ندارند

«قرار نيست وام 15ميليون توماني به بهبوديافتگان داده شود بلكه اين مبلغ به كارفرمايي داده مي‌شود كه متعهد شود شرايط اشتغال يك معتاد بهبوديافته را تا 3 سال فراهم كرده و او را نيز بيمه كند؛ يعني به ازاي ايجاد اشتغال براي هر معتاد بهبود يافته، 15ميليون تومان وام.» زهره طبيب‌زاده نوري، نماينده مجلس اين را به همشهري مي‌گويد. به گفته وي، طرح وام فعلا تنها متعلق به تهران است و براي بيش از 4هزار معتادي كه چندي پيش از سطح پايتخت جمع‌آوري شده و در مراكز ترك اعتياد نگهداري مي‌شوند، اجرا خواهد شد. اگر اين طرح موفقيت‌آميز باشد در ديگر كلانشهرهايي هم كه دچار اعتياد هستند، اجرا مي‌شود.

الهام مصدقی‌راد

 منبع: روزنامه همشهری

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر