پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1221
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۴
اندازه متن

ستاد مبارزه با مواد مخدر سال آینده با کمبود اعتبار مواجه است

فقط پنج درصد رشد بودجه در ستاد مبارزه با موادمخدر را شاهد هستیم/با این افزایش اعتبارات، نمی توان در سال آینده آمار اعتیاد و معضلات ناشی از آن را تا پنج درصد کاهش داد/دولت باید یکسری منابع پایدار دیگر را در حوزه مبارزه با موادمخدر در نظر داشته باشد.
سعید صفاتیان

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افزایش اعتیارات ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 95 بسیار ناچیز است و باید اقدامات دیگری برای اجرای برنامه های پیشگیری، درمان و مقابله در ستاد انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان افزود: امسال بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر 165 میلیارد تومان بود و در سال آینده این بودجه با هشت میلیارد تومان افزایش به 173 میلیارد تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه فقط پنج درصد رشد بودجه در ستاد مبارزه با موادمخدر را شاهد هستیم، ادامه داد: به طور یقین با این افزایش اعتبارات، نمی توان در سال آینده آمار اعتیاد و معضلات ناشی از آن را تا پنج درصد کاهش داد چرا که دولت در برنامه ششم توسعه موظف کرده که سالیانه پنج درصد اعتیاد کاهش یابد.
وی تصریح کرد: به همین منظور دولت باید یکسری منابع پایدار دیگر را در حوزه مبارزه با موادمخدر در نظر داشته باشد که یکی از این موارد می تواند مصوبه وزیر کشور به استانداران در خصوص هزینه کردن 10 درصد بودجه فرهنگی استانداری های کشور در حوزه مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از اعتیاد باشد.
صفاتیان خاطرنشان کرد: همچنین طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می بایست حدود 80 درصد از بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر را دستگاه های اجرایی پرداخت کنند تادر حوزه پیشگیری از اعتیاد این مبلغ هزینه شود، در این راستا نیز باید دولت از سازمان مدیریت برنامه ریزی برای محقق شدن این موضوع استفاده کند.
معاون سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: استفاده از توانمندی های بخش خصوصی از دیگر اقداماتی است که می توان انجام داد تا بتوان در حوزه مبارزه با موادمخدر و کاهش آمار اعتیاد در کشور انجام داد.
وی ورود بیمه ها برای بیمه کردن معتادان و ارائه خدمت به این افراد را یکی دیگر از اقداماتی عنوان کرد که می تواند علاوه بر کمک به ستاد مبارزه با موادمخدر، حتی به کسب درآمد و سوددهی بیمه ها نیز کمک خواهد کرد.
صفاتیان اظهار داشت: باید سازمان های مردم نهاد را برای اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد ترغیب کرد همانطوری که مراکز ترک اعتیاد به عنوان سازمان های مردم نهاد به یاری رفع مشکلات حوزه اعتیاد آمده اند، این سازمان ها نیز می توانند یاری رسان در این حوزه باشند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه برخی از کارکنان واحدهای صنعتی و تولیدی نیز گرفتار اعتیاد هستند و طبق آمارها شیوع اعتیاد در قشر کارگر 20 درصد اعلام شده است، باید این واحدها نیز بودجه هایی برای کمک به موضوع اعتیاد داشته باشند.
وی تصریح کرد: این میزان افزایش بودجه کافی نیست چرا که نیاز است برنامه های گفته شده در کنار خدمات ستاد مبارزه با موادمخدر انجام شود تا بتوانیم در سال آینده خدماتی در حوزه پیشگیری، درمان و مقابله داشته باشیم.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور مصرف کننده موادمخدر بوده و در مجموع 10 میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر اعتیاد هستند.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر