پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1188
۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۶
اندازه متن
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

برنامه بهزیستی برای افتتاح "مهدکودک" و مرکز "رفاه کودک و خانواده" در هرندی

توسعه مهدهای کودک حاشیه‌ای و روستامهدها در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است/تا قبل از پایان سال جاری دو مهد حاشیه‌ای را در محله هرندی تهران راه‌اندازی کنیم/در حال حاضر بهزیستی استان تهران برای افتتاح این مهدها در هرندی تامین اعتبار شده است.
حبیب الله مسعودی فرید

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی مرکز "رفاه کودک و خانواده" تا پایان بهمن ماه و همچنین افتتاح دو مهد حاشیه‌ای تا پایان سال، در محله "هرندی" تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، حبیب الله مسعودی فرید، ضمن تاکید بر لزوم توسعه خدمات شهری در مناطق آسیب دیده، آسیب خیز و دارای معضل، گفت: باید توسعه خدمات شهری در مناطق پرآسیب در دستور کار تمامی دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد. برای مثال چنانچه آموزش و پرورش توانایی ارائه شیر رایگان به تمامی مدارس کشور را ندارد، نیاز است که حتما با نگاهی ویژه به محلات آسیب خیز، ارائه شیر به مدارس این مناطق را الزامی کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در مناطق بالای شهر و متوسط به بالا فقط نیاز است که به مردم در خصوص مسائل گوناگون آگاهی دهیم. برای مثال چنانچه خانواده‌ای در این مناطق متوجه اهمیت شیر در تغذیه فرزند خود شود، به دلیل آنکه توانایی تامین آن را دارد پس از آگاهی، خود به خود این نیاز را برای فرزند خود برآورده می‌کند. در حالی که این مسئله در مناطق پایین شهر و نقاط پر آسیب صادق نیست.

راه اندازی دو مهد حاشیه‌ای تا قبل از پایان سال جاری در محله هرندی

فرید در ادامه به توسعه مهدهای کودک حاشیه‌ای و روستامهدها اشاره کرد و گفت: توسعه مهدهای کودک حاشیه‌ای و روستامهدها در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است؛ به همین منظور قصد داریم تا قبل از پایان سال جاری دو مهد حاشیه‌ای را در محله هرندی تهران راه‌اندازی کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان در این مهدها الزامی خواهد بود؛ گفت: در حال حاضر بهزیستی استان تهران برای افتتاح این مهدها در هرندی تامین اعتبار شده است.

افتتاح مرکز "رفاه کودک و خانواده" تا پایان بهمن ماه

فرید همچنین از راه‌اندازی مرکز "رفاه کودک و خانواده" تا پایان بهمن ماه سال جاری در محله هرندی خبر داد و اظهار کرد: طی بازدیدهای متعددی که از منطقه هرندی داشتیم و با همفکری با NGOها و سایر دستگاه‌ها به این نتیجه رسیدیم که نیاز است مرکزی با عنوان «رفاه کودک و خانواده» در این محله راه‌اندازی شود.

وی در این خصوص تصریح کرد: برخی از والدین حاضر در این محله به علت آنکه مجبورند در طول روز به سر کار بروند و به دلیل عدم امنیت موجود در منطقه مجبورند در صورت داشتن فرزند، ساعت‌هایی را که در منزل نیستند، در را بر روی فرزند خود قفل کنند. به این ترتیب اگر در چنین شرایطی مرکزی باشد که فرزندان بتوانند به طور ایمن در آنجا حضور یابند، بسیاری از معضلات و نگرانی‌های ساکنان این محله کاهش خواهد یافت و حداقل تا حدودی موجب آرامش خاطر ساکنین محل می‌شود.

فرید در ادامه به تشریح روند فعالیت مرکز "رفاه کودک و خانواده" پرداخت و گفت: این مرکز خدمات خود را به دختران از سن حدودا 3 الی 4 سالگی تا 14 سالگی و به پسران نیز از سن 3 الی 4 سالگی تا 12 سالگی ارائه خواهد داد. این مرکز تا پیش از سن هفت سالگی به طور مختلط و پس از هفت سالگی به صورت تفکیک شده خواهد بود. در این مرکز یک وعده غذای گرم حتما به کودکان ارائه خواهد شد و بیشتر نقش آن مراقبتی و محافظتی است.

فرید در ادامه در خصوص زمان و برنامه راه‌اندازی این مراکز نیز عنوان کرد: در نظر داریم مرکز "رفاه کودک و خانواده" را در پنج استان اعم از تهران (منطقه هرندی)، آذربایجان شرقی و ... پایلوت کنیم. امیدواریم تا پایان بهمن ماه سال جاری این مرکز به طور پایلوت در محله هرندی افتتاح شود. در سایر چهار استان دیگر هم همگی در اعتبارات آذرماه تامین اعتبار شدند تا در بهمن ماه اقدام به راه اندازی این مراکز به مدت یک سال به صورت آزمایشی کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: پس از یک سال، نتایج این طرح آزمایشی در سال آینده بررسی شده تا در صورت موفقیت آمیز بودن در سال آتی به طور رسمی این مراکز را در سراسر کشور به خصوص در مناطق آسیب خیز افتتاح کنیم.

فرید در خصوص وضعیت مالی خانواده‌های مراجعه کننده به این مراکز نیز اظهار کرد: ممکن است در این مراکز خانواده‌هایی مراجعه کنند که توان مالی دارند اما نمی‌خواهند فرزندانشان در خانه تنها بمانند که در این باید صورت شهریه پرداخت کنند، اما در صورت عدم تمکن مالی، بهزیستی آنها را تحت پوشش دریافت یارانه جهت استفاده از خدمات مرکز، قرار خواهد داد. شهریه این مراکز مانند مهدهای کودک برآورد شده اما در منطقه هرندی این مرکز به طور کاملا رایگان فعالیت‌ها و خدمات خود را ارائه خواهد داد.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه ظرفیت هر مرکز بین 30 تا 40 نفر پیش بینی شده است، گفت: در حال حاضر بعضی از NGO ها نیز در محلات پر آسیب این خدمات را ارائه می دهند؛ اما نیاز است بهزیستی نیز به طور ویژه به این مراکز ورود کرده و توسعه مهدهای حاشیه‌ای را در مناطق پرآسیب در دستور کار خود قرار دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توسعه خدمات شهری همراه با رویکرد جذب و مددکاری در این مناطق می‌توان به خانه و محل زندگی آسیب دیدگان ورود و در جهت کاهش آسیب اقدامات تاثیرگذاری را به عمل آوریم. این در حالی است که بسیاری از NGO ها در حال حاضر این اقدامات را انجام می‌دهند، اما نیاز است که بهزیستی نیز به عنوان یک دستگاه متولی در امور آسیب‌های اجتماعی کاری کند تا آسیب دیدگان از ما فرار نکنند و برای بهره‌مندی از خدمات در دسترس‌تر باشند.

وی در پایان اظهار کرد:‌ هدف اصلی این رویکرد حمایت از کودکانی است که در این محلات رها شده یا در ساعات طولانی از روز بدون مراقب هستند؛ زیرا معتقدیم وظیفه سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی آن است که از این افراد حمایت کند.

منبع:خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر