پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1166
۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
اندازه متن
خوب و بد کمپین «شهروند سالم» در گفت و گو با کارشناسان:

اطلاع رسانی درباره آسیب‌های اجتماعی‌سیاه نمایی نیست

آگاهی و دانستن حق مردم است/نگفتن و پنهان‌کاری و سرپوش‌گذاشتن، راه‌حل اعتیاد و ایدز و دیگر آسیب‌های اجتماعی نیست. باید اجازه دهیم مردم بدانند و خود تصمیم بگیرند/عده‌ای می‌گویند نباید درباره آسیب‌های اجتماعی به‌راحتی و در ملأعام صحبت کرد.
کمپین شهروند سالم

بعد از نصب بیلبوردهای شهروند سالم در سطح شهر که بخشی از آن به هشدار درباره انتقال ویروس اچ‌آی‌وی می‌پرداخت، موافقان و مخالفان صحبت درباره آسیب‌های اجتماعی به اظهارنظر پرداختند. شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، با اشاره به آغاز کمپین «شهروند سالم» که با هدف تبلیغات سلامت‌محور در سطح شهر با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران در حال اجراست، در صفحه شخصی خود از این طرح حمایت کرده و گفته است: «اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، با هدف تبلیغ تغذیه سالم و آگاهی‌رسانی در زمینه اعتیاد، ایدز و سرطان، حرکت انسانی، ارزشمند و کم‌سابقه است و حدود ٤٠٠ بیلبورد فضای تبلیغی شهر تهران به آن اختصاص یافته است. امید است این کمپین آغاز اقدامات بعدی در فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ عمومی و سلامت و بهداشت مردم باشد و به‌ویژه با واقعیات، پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی برخورد و رفتاری معقول و واقع‌بینانه در پیش گرفته شود». وی اضافه کرد: «آگاهی و دانستن حق مردم است و در فرایند توانمندسازی یکی از مراحل و مهم‌ترین مرحله، آگاهی است تا جایی که آگاهی را کلید توانمندسازی دانسته‌اند». مولاوردی تأکید کرد: نگفتن و پنهان‌کاری و سرپوش‌گذاشتن، راه‌حل اعتیاد و ایدز و دیگر آسیب‌های اجتماعی نیست. باید اجازه دهیم مردم بدانند و خود تصمیم بگیرند.
این روزها یک اتفاق دیگر مایه شگفتی بسیاری از فعالان اجتماعی شده. آنهایی که یک روز صبح از خانه بیرون آمدند و در سطح شهر بیلبوردهایی دیدند که درباره شهر سالم خبر می‌داد و هشدارهای وسیعش را درباره اچ‌آی‌وی و روابط پرخطر به گوش مردم می‌رساند. طرحی که با عنوان «شهروند سالم» با همکاری سازمان زیباسازی شهری، وزارت بهداشت و گروهی از هنرمندان گرافیست کشور کلید خورد تا این شعار «پیشگیری مهم‌تر از درمان است» با استفاده از تبلیغات محیطی عملی و تابوی ایدز شکسته شود. بیماری‌ای که ٩٠‌ هزار نفر از ایرانیان به آن مبتلا هستند. از این تعداد ٦٠‌ هزار نفر از بیماری خود بی‌خبرند، سن ابتلا کاهش یافته و حالا موج سومی در راه است: انتقال از طریق رابطه جنسی. در رابطه با این بیلبوردها و اطلاع‌رسانی به این شیوه و درمیان‌گذاشتن آسیب‌های اجتماعی با مردم، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند نباید درباره آسیب‌های اجتماعی به‌راحتی و در ملأعام صحبت کرد. سؤال این است که آیا باید وجود مسائلی مثل ایدز و راه‌های ابتلا به آن را با مردم در میان گذاشت؟ 
مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی، در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق»، با اشاره به اینکه مسئولان خیلی دیر به فکر درمیان‌گذاشتن خطرات بحران اچ‌آی‌وی با مردم افتاده‌اند، اظهار کرد: «این سیاستی که می‌گویند نباید راجع به آسیب‌های اجتماعی با مردم صحبت کرد، باعث بحرانی‌شدن شرایط می‌شود. بنابراین این کار از نظر علمی کاملا غلط محسوب می‌شود که مسائل را نگوییم و باید آموزش‌وپرورش بلد باشد که از ابتدا این مسائل را به کودکان آموزش دهد. من نمی‌دانم مخالفان این ماجرا با چه ایده‌ای مخالف مطرح‌کردن آسیب‌های اجتماعی با مردم هستند. اگر این مسائل را با مردم مطرح نکنیم، پس جوان از کجا یاد بگیرد؟ آموزش‌وپرورش و رسانه‌ها و خانواده سکوت کنند، پس جوانان و کودکان از چه طریقی راه‌های انتقال بیماری خطرناکی چون اچ‌آی‌وی را یاد بگیرند؟ ما باید به جوانان مهارت زندگی را یاد بدهیم که تا به حال یاد نداده‌ایم، بنابراین به‌هیچ‌وجه این مسئله از نظر علمی قابل‌قبول نیست و همین سیاست باعث بیشترشدن آسیب‌های اجتماعی در کشور شده است». محرز در ادامه افزود: «ما همیشه با رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش صحبت کرده‌ و تأکید کرده‌ایم باید آموزش بدهید و صرف نگرش منفی به این مسائل، کاری را درست نمی‌کند و مطابق آموزه‌های دینی ما نیز آگاهی‌بخشی جزء اصلی هر مسئله‌ای محسوب می‌شود. این حق هرکسی است که از اصول سلامتی آگاه باشد. این کاری که شهرداری کرده، بسیار صحیح است و ما سال‌ها منتظر این کار بوده‌ایم و هر وقت کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای کنفرانسی به ایران می‌آمدند، در تعجب بودند که چطور ممکن است در کشور ما هیچ بیلبورد هشداردهنده‌ای درباره اچ‌آی‌وی وجود ندارد...».
سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی و مدیر انجمن علمی پیشگیری از خودکشی ایران، معتقد است نباید به‌هیچ‌عنوان درباره خودکشی در رسانه‌ها صحبت کرد. او درباره صحبت راجع‌ به آسیب‌های اجتماعی به «شرق» می‌گوید: «یکی از واقعیت‌های جامعه ما آسیب‌های اجتماعی است. برای اینکه بتوانیم روی این موضوع کنترل داشته باشیم و از ظرفیت‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی در این حوزه استفاده کنیم، طبیعتا حوزه مدیریت شهری یکی از آن ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به ما کمک کند. نکته دوم اینکه وقتی آسیب‌های اجتماعی جزء واقعیت‌های جامعه ماست، ضروری است که به اندازه وسعت و عمقش به منظور بستر‌سازی برای مردم و مسئولان به آن پرداخته شود؛ منتها ما می‌توانیم دو رویکرد را در این بخش انتخاب کنیم؛ یک رویکرد توسعه برنامه‌های پیشگیری در این حوزه و اطلاع‌رسانی و بازسازی به منظور افزایش اطلاعات مردم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است که در این بخش اتفاقا باید نقش رسانه‌ها پررنگ‌تر و مستمرتر باشد و اطلاعات مفیدی داشته باشند؛ بخش دیگر هم بیان واقعیت‌های آسیب‌های اجتماعی جامعه است که آن را نباید به منزله سیاه‌نمایی در نظر بگیریم، چون برای جلب نظر مردم و مسئولان ضروری است اطلاعات، آمارها و واقعیت‌های آسیب‌های اجتماعی بیان شود، گرچه در انتقال این آمار و اطلاعات به مسئولان یا مردم باید به گونه‌ای مدیریت شود که متناسب با شرایط و جایگاهشان اطلاعات به آنها منتقل شود». فاطمه رهبر، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با طرح شهروند سالم موافق است. او درباره این طرح به «شرق» می‌گوید: «کلیه تابلوهایی که درحال‌حاضر در سطح شهر، درخصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یا تذکرات و هشدارها ارائه شده، به سفارش وزارت بهداشت است و شهرداری در این خصوص وظیفه اجرائی داشته است، ولی روی‌هم‌رفته وظیفه هر دستگاهی بوده، به نظر من بسیار پسندیده است، چراکه فرهنگ‌سازی در هر امری گام اول برای پیشگیری است و در مراحل بعدی درمان را باید مدنظر قرار داد». این نماینده مجلس با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ‌سازی چه در مسائل فرهنگی و چه در مسائل بهداشتی از واجبات امر است، تصریح کرد: «این کار جای تقدیر و تشکر دارد و در اصل این کار شکی نیست و باید مشوق آن بود. منتها نکته مهم آن است که بالاخره در هر کاری ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد و این کار چون در مراحل اولیه است، ممکن است با ایراداتی روبه‌رو باشد و با ارائه پیشنهادات مختلف می‌شود جلوی این اشکالات را گرفت. درباره این مسئله من در چند روز اخیر با یک موردی برخورد کردم و برایم سؤال پیش آمد و از معاونت اجتماعی شهرداری حاج‌آقا امرودی هم سؤال کردم. یکی از این اشکالات که به نظر من آمد و در یکی از بیلبوردها دیدم، آن بود که نوشته بود: ایدز بیماری نیست، یک آسیب اجتماعی است. مسئله اینجاست که نمی‌شود کتمان کرد که ایدز یک بیماری است که در اثر مسائلی از جمله آسیب‌های اجتماعی افراد به آن مبتلا می‌شوند. راه‌های دیگر و شیوه‌های دیگری هم برای ابتلای آن وجود دارد. من فکر می‌کنم برای حل این مسئله نباید این موضوع را آنقدر سطحی ببینیم و از واقعیات دور شویم. اچ‌‌آی‌وی یک بیماری بسیار خطرناک است و یکی از دلایل ابتلا به آن هم آسیب‌های اجتماعی است و در خصوص آن باید هشدار داده شود. 

شهرزاد همتی

 منبع: روزنامه شرق

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر