پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1156
۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۸
اندازه متن
رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا خبر داد:

کشف 420 تن موادمخدر/دستگیری 180هزار قاچاقچی

به نظر می‌رسد پیشنهاد حذف مجازات اعدام در زمان فعلی و با توجه به نزدیک شدن به پایان فعالیت نمایندگان مجلس بر مبنای مطالعات کارشناسی نباشد/در 9 ماهه امسال 140 آشپزخانه تولید موادمخدر صنعتی از نوع شیشه شناسایی و منهدم شده است.
سردار علی مویدی

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی از کشف 420 تن انواع موادمخدر در 9 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، سردار علی مویدی در نشست خبری صبح امروز خود که در مقر پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا برگزار شد، به تشریح اقدامات و عملیات‌های انجام شده از سوی پلیس از ابتدای سال جاری تا آذرماه پرداخت و گفت: در این مدت 420 تن انواع موادمخدر در سراسر کشور کشف و ضبط شده است که عمده مواد در جنوب و جنوب شرق کشور بوده است.

وی با بیان اینکه کشفیات موادمخدر در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 20 درصدی داشته، خاطرنشان کرد: در این مدت 1500 عملیات نیز در سراسر کشور انجام شده است. البته منظور ما از عملیات مواردی نیست که در آنها چند توزیع‌کننده یا خرده‌فروش دستگیر می‌شوند. منظور ما از عملیات یعنی اقداماتی که عمدتا در مناطق شرق و جنوب شرق کشور انجام شده که از این نظر نیز افزایشی 15 درصدی داشته‌ایم.

دستگیری 180 هزار قاچاقچی

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی همچنین با بیان اینکه طی این مدت 2000 باند نیز متلاشی شده است، گفت: 42 تن از قاچاقچیان مسلح نیز به هلاکت رسیده و 2 تن از همکاران ما نیز به شهادت رسیده‌اند. همچنین در 9 ماهه امسال 180 هزار قاچاقچی و سوداگر مرگ نیز دستگیر شده‌اند.

مویدی در عین حال افزود: 260 هزار نفر نیز در ارتباط با موادمخدر دستگیر شده و 45 نفر از قاچاقچیان مسلح موادمخدر نیز دستگیر شده‌اند.

وی به تفکیک آمار دستگیری 260 هزار نفر پرداخت و گفت: همانطور که گفتم از این تعداد 180 هزار نفر قاچاقچی بوده و 80 هزار نفر نیز معتاد بوده‌اند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در ادامه سخنانش درباره چرایی افزایش کشفیات موادمخدر اظهار کرد: تمرکز در حوزه شرق و جنوب شرق کشور و همچنین مهار مواد مخدر صنعتی و برخورد با عناصر اصلی و سرشبکه‌های قاچاق موادمخدر علت این افزایش بوده است.

مویدی از کشف 218 هزار پرونده در راستای مبارزه با موادمخدر در کشور خبر داد و گفت: طی این مدت 800 قبضه سلاح سبک و سنگین از قاچاقچیان موادمخدر کشف شده است که این نشان می‌دهد موادمخدر در کشور ما تلفیقی از تروریسم و موادمخدر است و ما امروز تنها با قاچاقچیان موادمخدر مواجه نیستیم، بلکه با عاملان سلاح و مهمات نیز روبه‌رو هستیم.

وی مبارزه با موادمخدر را دارای شرایط ژئوپولتیکی خاص برشمرد و افزود: قاچاق موادمخدر حکایت از هدف‌گذاری دشمنان برای تهدید امنیت در کشور است. رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا به تاکتیک‌ها و روش‌های جدید در قاچاق و مبارزه با قاچاق موادمخدر نیز اشاره کرد و افزود: هرچند در مبارزه با خرده‌فروشان غفلت نکرده و عزم جدی داشتیم، اما از سوی دیگر نیز با قاچاقچیان کلان برخورد داشتیم به طوری که در استان سیستان و بلوچستان که رکوردار کشف موادمخدر است، کشفیات ما در 9 ماهه امسال 140 درصد افزایش داشته است.

کشف شبکه ترانزیت موادمخدر

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی از کشف شبکه ترانزیت موادمخدر در کشور خبر داد و گفت: برابر اطلاعاتی که به دست ما رسیده و تحقیقات ماموران ما نیز آن را اثبات می‌کند، این شبکه در استان‌های سیستان و بلچستان، قم، سمنان و البرز به صورت پیچیده و مافیایی اقدام به حمل و ترانزیت موادمخدر کرده بود که در عملیاتی مشترک میان پلیس مبارزه با موادمخدر و فرماندهی انتظامی استان‌ها این باند منهدم شده و ضمن دستگیری 10 نفر از اعضای اصلی این باند، 3 تن موادمخدر نیز کشف و ضبط شد.

به گفته مویدی دامنه فعالیت این باند در ایران، افغانستان و پاکستان بود و با همکاری پلیس سایر کشورها، عقبه و دیگر اعضای این باند در دیگر کشورها نیز شناسایی و منهدم خواهند شد.

انتقاد از طرح حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرحی در مجلس نهم درباره حذف اعدام قاچاقچیان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد پیشنهاد چنین طرحی در زمان فعلی و با توجه به نزدیک شدن به پایان فعالیت نمایندگان مجلس بر مبنای مطالعات کارشناسی نباشد.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی اضافه کرد: کسانی که قصد اظهارنظر در موضوع مبارزه با موادمخدر را دارند، باید در ابعاد مختلف مطالعات کارشناسی داشته باشند؛ چراکه بحث مبارزه با موادمخدر در منطقه مانند یک شمشیر دو لبه است و کسانی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند، باید نگاهی همه‌جانبه و کارشناسی به تمام ابعاد داشته باشند.

به گفته مویدی تاکنون نیز نمایندگان مجلس نظر پلیس را درباره این پیشنهاد نخواسته‌اند که در صورت تمایل مجلس برای نظرخواهی از پلیس ما نیز با توجه به وظیفه ذاتی‌مان صریحا نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی از کاهش 40 درصدی انهدام آشپزخانه‌های تولید موادمخدر صنعتی خبر داد و گفت: در 9 ماهه امسال 140 آشپزخانه تولید موادمخدر صنعتی از نوع شیشه شناسایی و منهدم شده و عوامل و گردانندگان اصلی آن نیز دستگیر شده‌اند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه کشف آشپزخانه‌های شیشه در مدت مشابه 40 درصد کاهش داشته است، افزود: دلیل این کاهش تقاضای مردم به هشدارهای پلیس و افزایش قیمت شیشه طی ماه‌های اخیر است.

مویدی همچنین درباره اینکه بیشترین گرایش به موادمخدر صنعتی در میان چه قشری وجود دارد، گفت: جوانان بیشترین گرایش را به موادمخدر صنعتی از نوع شیشه دارند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره روانگردان‌های صوتی و دیجیتالی و ورود آن به کشور، اظهار کرد: این موضوع را تایید نمی‌کنم. بررسی‌هایی درباره این موضوع انجام شده اما آن را تایید نکردیم. البته بررسی‌ها همچنان در دستور کار علمی ما قرار دارد و در صورت مشاهده حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

واکنش به ورود هروئین‌های چینی به کشور

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی درباره ورود هروئین چینی به کشور نیز گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ام، اما از آنجا که آزمایشگاه‌های ما برای تایید اینگونه موارد مرجع هستند، در این زمینه تاکنون موردی اعلام نشده، همچنین درباره ورود موادمخدر جدید نیز در آزمایشگاه‌های ما اعلام نشده است.

مویدی در بخش دیگری از سخنانش آرزوی پلیس را رسیدن به جامعه‌ای عاری از موادمخدر دانست و گفت: آرزوی ما رسیدن به جامعه‌ای عاری از موادمخدر است، البته با توجه به شرایط جهانی و افزایش روزافزون ورود انواع موادمخدر و روانگردان به بازارهای دنیا بعید به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای ما تفاوتی میان موادمخدر صنعتی و سنتی وجود ندارد، اظهار کرد: اتفاقاتی مانند ضربه کانون‌های تولید شیشه و کنترل نسبی پیش‌سازها سبب تغییرات اساسی در میزان دسترسی به مخدر شیشه و افزایش قیمت آن شده است، اما این ادعا که بگوییم الگوی مصرف موادمخدر از سمت مواد سنتی یا سنگین به سمت مواد صنعتی یا سبک تغییر کرده، به صراحت قابل تایید نیست.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی درباره بازگشت کراک به چرخه مصرف به ویژه در شرق کشور نیز گفت: جغرافیای موادمخدر متناسب با فرهنگ و روحیه افراد جامعه است و قطعا آنچه که در شرق کشور رخ می‌دهد، با وضعیت فرهنگی و اقتصادی پایتخت متفاوت است، اما می‌توان گفت که مصرف کراک در کشور به ندرت دیده می‌شود.

تلاش خوب دولت در مبارزه با موادمخدر و همراه کردن کشورهای جهان در این موضوع

مویدی درباره سرانجام وعده سازمان ملل متحد برای اهدای کمک 20 میلیون دلاری به امر مبارزه با موادمخدر در کشورمان اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کشور تلاش خوبی در همراه کردن مجامع بین‌المللی و کشورهای همسایه در بحث مبارزه با موادمخدر داشته است و قول این کمک از سوی سازمان ملل تاکنون بی‌سابقه بوده و ما آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این کمک‌ها در آینده نیز ادامه داشته باشد و سازمان‌های بین‌المللی از تعهدهای خود منصرف نشوند.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی افزود: البته این کمک‌ها هنوز به دست ایران نرسیده و طبق قولی که طرف مقابل به ما داده، در سال 2016 به ما پرداخت می‌شود.

مویدی درباره تاثیر برجام و پساتحریم در مبارزه با موادمخدر نیز اظهار کرد: ما به عنوان پلیسی که با دنیا در ارتباط هستیم، شاهد افزایش اقبال کشورها برای ارتباط با پلیس ایران بوده‌ایم و امیدواریم با پایان یافتن تحریم‌ها با اجرای برجام موانع پیش رو برای تهیه تجهیزات پلیسی رفع شود.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی درباره سرانجام پرونده قاچاقچی بین‌المللی معروف به تمساح خلیج نیز گفت: ممکن است رسیدگی قضایی به برخی از پرونده‌های کلان سال‌ها ادامه داشته باشد و در خصوص تمساح خلیج نیز شناسایی افراد مرتبط با این فرد ادامه دارد و ما به توفیقات خوبی نیز در این زمینه دست یافته‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر