پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1149
۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۹
اندازه متن
به سوی دهه کاهش آسیب:

اعلامیه رسمی کنفرانس بین‌المللی کاهش آسیب سال 2015، کوالالامپور

ثابت‌شده است که کاهش آسیب زندگی‌ها را نجات می‌دهد و بهداشت، حقوق بشر و کرامت انسانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر را ارتقا می‌دهد. زمان آن فرارسیدهاست که جامعه بین‌المللی این موفقیت را بپذیرد و تضمین نماید که ده سال آینده، متعلق به دهه کاهش آسیب باشد.
سازمان بین‌المللی کاهش آسیب

در سال 1998، جامعه بین‌المللی در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مواد مخدر در نیویورک گرد هم آمدند و شعار «جهان عاری از مواد مخدر – ما می‌توانیم آن را محقق نماییم» را سر دادند. از آن زمان به جای دست یافتن به دنیای بدون مواد مخدر، آنچه را که در عوض شاهد بوده‌ایم، افزایش آسیب‌های ناشی از مبارزه کیفری با مواد مخدر در کلیه نقاط جهان بوده‌ است: مجموعه‌ای که شامل نقض حقوق بشر مصرف‌کنندگان مواد مخدر، گسترش شیوع اچ آی وی و اچ سی وی ناشی از تزریق ناسالم، سطح بالای اوردوز در بسیاری از کشورها و حبس همگانی به عنوان نتیجه مستقیم قوانین تنبیهی مواد مخدر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از سازمان بین‌المللی کاهش آسیب،جهان نیازمند آن است که چنین سیاست‌های شکست‌خورده‌ای که نتایج معکوسی در پی داشته‌اند را جایگزین نماید. در آوریل سال 2016، رهبران جهان مجدداً در نیویورک و در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل دیگری در خصوص مواد مخدر گرد هم خواهند آمد، رویدادی که فراهم آورنده فرصتی است جهت آموختن از سیاست‌های گذشته و به وجود آوردن واکنشی جایگزین نسبت به مصرف مواد مخدر که ریشه در علم، بهداشت عمومی، حقوق بشر و کرامت انسانی داشته باشد. این رویداد همچنین فرصتی را فراهم می‌آورد تا کاهش آسیب به عنوان اصل راهبردی رویکردهای ملی و بین‌المللی مصرف مواد مخدر قلمداد گردد، اصلی که بر حمایت و بهبود بهداشت و سلامت مصرف‌کنندگان مواد مخدر تأکید می‌ورزد تا تنبیه و منع تحت عنوان سرکوب مواد مخدر.

ما از کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی خواستاریم که:

از کاهش آسیب به عنوان یک اصل کلیدی سیاست‌های مواد مخدر طی دهه آینده واکنش جهانی به مصرف مواد مخدر حمایت کرده و بکار برند.

بخش اندکی از بودجه فعالیت‌های تنبیهی بی‌تأثیر مبارزه با مواد مخدر را به واکنش‌های بهداشتی، حقوق بشری و کاهش آسیبی تخصیص دهند و ارائه‌دهنده هدف جهانی تغییر 10 درصدی در چنین بودجه‌ای تا سال 2020 در UNGASS پیش رو باشند.

به جرم انگاری مصرف‌کنندگان مواد مخدر و چارچوب حقوقی کیفری آن پایان دهند که باعث سرایت اچ آی وی، اوردوز، حبس همگانی و نقض حقوق بشر می‌شود.

ارائه خدمات کاهش آسیب دیگر نمی‌تواند به عنوان یک گزینه سیاسی در اختیار دولت‌ها باشد، اما در عوض باید به عنوان یک تعهد اصلی دولت‌ها جهت برآورده ساختن تعهدات حقوقی بین‌المللی تحت عنوان حق برخورداری از بهداشت شناخته شود. دست‌یابی به اهداف خود تعیین کرده ارگان مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل یعنی حمایت از بهداشت و سلامت بشر همچنین بر لزوم افزایش تعهد به اصول اساسی کاهش آسیب صحه می گذارد.

ثابت‌شده است که کاهش آسیب زندگی‌ها را نجات می‌دهد و بهداشت، حقوق بشر و کرامت انسانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر را ارتقا می‌دهد. زمان آن فرارسیدهاست که جامعه بین‌المللی این موفقیت را بپذیرد و تضمین نماید که ده سال آینده، متعلق به دهه کاهش آسیب باشد.

منبع: سازمان بین‌المللی کاهش آسیب

مترجم: داریوش پویان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر
503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.