پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1137
۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
اندازه متن
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

لغو مجوز مراکز ترک اعتیاد باید زیرنظر ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد

ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تمام اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی- تبلیغی، اجرایی و حتی قضائی نظارت دارد. در واقع ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگاه فراقوه‌ای است که اگر قرار باشد سیاست جدیدی ابلاغ شود باید ستاد با آن موافقت کند.
پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه بهزیستی باید پیشنهاد محدودیت یا لغو مجوز مراکز اقامتی غیردارویی را در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کند، گفت: ما مستندات بهزیستی را بررسی کرده و اگر به نتیجه‌ای رسیدیم این مستندات مصوب می‌شود، در غیر این صورت با تعطیل کردن و لغو مراکز مخالف هستیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری آنا، پرویز افشار با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور بر اساس تجاربی که قبلا در بحث مراکز اقامتی ترک اعتیاد داشت حدود هزار و 80 مجوز برای مراکز درمان اقامتی غیردارویی صادر کرده است که این مراکز پروتکل مشخص و مدونی برای درمان ندارند، اظهار کرد: متاسفانه غیر از مراکز مجاز سازمان بهزیستی تعدادی افراد سودجو مبادرت به راه‌اندازی مراکزی کرده بودند که نام و نشان ندارد و رویکردهای غیرعلمی و غیرمنطقی بر آنها حاکم بود.

وی افزود: در طول دو تا سه سال گذشته دبیرخانه شورا در استان‌ها همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر در تهران یکی از اولولیت‌های مهم‌اش ساماندهی این مراکز بوده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تعدادی از این مراکز بر اساس بازرسی‌ها تعطیل شدند، عنوان کرد: به تعدادی دیگر از این مراکز فرجه داده شده تا از سازمان بهزیستی مجوز بگیرند چرا که بدون مجوز شروع به فعالیت کرده بودند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سازمان بهزیستی کل کشور امسال پژوهش یا مطالعه‌ای را انجام داده است که براساس این مطالعه اثربخشی مراکز مناسب ارزیابی نشده البته هنوز نتایج مطالعه به دست ما نرسیده است.

افشار با بیان اینکه در ایجاد این مراکز باید بازنگری جدی انجام شود، اضافه کرد: بازنگری در آیین‌نامه مراکز ماده 16 و تدوین آیین‌نامه و پروتکل مراکز اقامتی از جمله اقداماتی است که باید در خصوص مراکز ترک اعتیاد انجام شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی یا هر دستگاه دیگری باید برای افتتاح مراکز ترک اعتیاد از کانال مبارزه با مواد مخدر بگذرد، تصریح کرد: ستاد به معنی دبیرخانه نیست. بر اساس ماده 33 مراکز هماهنگی کل دستگاه‌‌ها ستاد است که سازمان بهزیستی نیز عضوی از این هماهنگی‌ها به حساب می‌آید. ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تمام اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی- تبلیغی، اجرایی و حتی قضائی نظارت دارد. در واقع ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگاه فراقوه‌ای است که اگر قرار باشد سیاست جدیدی ابلاغ شود باید ستاد با آن موافقت کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه بهزیستی باید پیشنهاد محدودیت و لغو مجوز مراکز اقامتی غیردارویی را در کمیته درمان ستاد مطرح کند، گفت: مستندات بهزیستی باید مرور شود و در کمیته به تصویب برسد در غیر این صورت با تعطیل کردن و لغو مراکز غیردارویی مخالف هستیم و این موضوع خلاف رویه متعارف است.

منبع: خبرگزاری آنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر