پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1126
۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۱
اندازه متن
استاندار تهران اعلام کرد:

جمع‌آوري ۳هزار معتاد متجاهر مرد ديگر در تهران

برنامه ريزي ها براي جمع آوري 3 هزار معتاد متجاهر مرد ديگر در اين طرح پيش بيني شده است و قرار است از سوي رياست دادگستري استان طرح انتقال معتادان شهرستاني در ميان افراد جمع آوري شده اجرا شود.
سید حسین هاشمی

از بیش از 15000 معتاد متجاهر زن و مردی که در کشور حضور دارند پس از اجرای طرح ساماندهی و جذب انها به دستور استاندار و توسط پلیس تهران اکنون 400 نفر از زنان معتاد در کمپ شفق تهران مشغول سم زدایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از تابناک، در چندماه گذشته خبرهای فراوانی از حضور دستگاههای مرتبط با ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تهران شنیده شد و درست سه هفته پیش استانداری تهران در یک خبر اخر شبی از دستور استاندار تهران و صدور حکم دادستان برای جمع‌آوری زنان معتاد متجاهر از سطح شهر تهران خبر داد.

اما در همان زمان زمینه‌سازی و برنامه ریزی برای این جمع اوری استان تهران با دو معضل اساسی رو به رو بود یکی ظرفیت نگهداری و دیگری شهرستانی بودن معتادان جمع آوری شده که استاندار تهران با توجه به این موضوع اعتقاد داشت اگر زمینه انتقال معتادان شهرستانی به شهرشان فراهم شود هم معضل کمبود جا حل می‌شود و مشکل ظاهر شهر تهران.

انتقال معتادان شهرستاني
سید حسین هاشمی استاندار تهران صبح امروز در جلسه ساماندهي معتادان متجاهر شهر تهران گفت:‌ برنامه ريزي ها براي جمع آوري 3 هزار معتاد متجاهر مرد ديگر در اين طرح پيش بيني شده است و قرار است از سوي رياست دادگستري استان طرح انتقال معتادان شهرستاني در ميان افراد جمع آوري شده اجرا شود.


به گزارش تابناک تهران، هاشمي ادامه داد:‌ براساس آخرين گزارش هاي ارايه شده در حال حاضر 400 نفر از زنان معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوري شده اند كه در مراكز نگهداري مستقر هستند.

وي  با بيان اينكه 3 هزار معتاد متجاهر مرد در اين طرح جمع آوري شده اند عنوان كرد:‌ برنامه ريزي ها براي جمع آوري 3 هزار معتاد متجاهر مرد ديگر در اين طرح پيش بيني شده است و قرار است از سوي رياست دادگستري استان طرح انتقال معتادان شهرستاني در ميان افراد جمع آوري شده اجرا شود.

هاشمي با اشاره به اينكه پس از مرحله اول طرح و سم زدايي معتادان كار انتقال آنها به مراكز نگهداري شهرداري انجام مي شود تصريح كرد:‌ پس از آن ايجاد زمينه هاي حرفه آموزي،جامعه پذيري و رفتاردرماني براي جلوگيري از ورود مجدد معتادان به سطح شهر اجرايي مي شود.

به گفته استاندار تهران،دادستاني استان اقدامات لازم را براي جمع آوري خرده فروشان مواد مخدر و دستگيري آنها به عهده دارد.

جمع آوری 4 هزار نفر در تهران

آذرنيا دبیر شورا هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به روند اجراي طرح جمع آوري معتادان متجاهر از سطح شهر گفت:‌ در راستاي ساماندهي معتادان متجاهر و اجراي دستور وزير كشور و استاندار تهران، از دهم آذرماه، كار ساماندهي معتادان متجاهر آغاز شد و تا امروز 4 هزار نفر از آنها جمع آوري شده اند.

وي  با اشاره به ويژگي هاي اجراي اين طرح افزود:‌بكارگيري ظرفيت مراكز ماده 15 و تشكل هاي غيردولتي با ظرفيت هزار نفر و اختصاص مركز شفق به عنوان اولين مركز درماني ماده 16 از جمله ويژگي هاي اجراي اين طرح بوده است.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان زمان نگهداري معتادان متجاهر در مراكز درماني را سه ماه اعلام كرد و گفت: پس از اين مدت افراد به مراكز در نظر گرفته شده از سوي شهرداري منتقل مي شوند و پس از مدت 6 ماه با كمك روانپزشكان و مددكاران به عنواني شهروندان پاك به اجتماع بازمي گردند. 

آذرنيا تصريح كرد:‌در حال حاضر معتادان متجاهر جمع آوري شده در 87 مركز اقامتي تحت درمان هستند.

به گفته وي،اتباع خارجي در ميان معتادان در اين طرح به كشورهاي خود بازگردانده مي شوند و سعي مي شود اين افراد به محل سكونت خود اعزام شوند.

آذرنيا با تاكيد براينكه ‌موفقيت اين طرح مبتني بر استمرار آن است معتقد است:‌ در حال حاضر مردم رضايتمندي مطلوبي از اجراي طرح دارند و تا زمان جمع آوري كامل معتادان متجاهر از سطح شهر ادامه خواهد داشت.

101 افغانی و 60 درصد شهرستانی

عزیزالله رجب زاده فرمانده قرارگاه انضباط شهری شهرداری تهران در اینباره افزود: در میان جذب شدگان، 101 نفر اتباع افغانی بودند و اقدامات لازم برای رد مرز آن ها در حال انجام است. ضمن اینکه 588 نفر نیز به دلیل ابتلا به بیماری های اعصاب و روان و عفونی تحویل بهزیستی و شهرداری شدند تا تمهیداتی برای آنان اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه زمان مشخصی را نمی توان برای اتمام طرح جذب آسیب دیدگان اعلام کرد، گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با ایجاد زیرساخت های لازم، قرار است طی دو روز آینده مرحله دوم طرح جذب آسیب دیدگان آغاز شود. پیش بینی می کنیم تا در این مرحله نیز حدود 3 هزار نفر جذب شوند.

فرمانده قرارگاه انضباط شهری تصریح کرد: تصور ما این است که پس از اجرای این مرحله دیگر شاهد حضور آسیب دیدگان در سطح شهر نباشیم. البته نیروی انتظامی در صورت مشاهده این افراد یا اطلاع شهروندان حتماً اقدام به جذب می کند. چنان چه در مورد خانم ها نیز عملیات جذب ادامه دارد و هر روز نهایتاً 5 نفر به کمپ ها انتقال داده می شوند.

رجب زاده ادامه داد: در حال حاضر حدود 83 کمپ به منظور نگهداری آسیب دیدگان فعال هستند. البته مدیریت شهری برای اجرای مرحله دوم طرح جذب، حدود 3 هزار ظرفیت جدید تدارک دیده است، به طوری که قرار است طی روزهای آینده حدود 13 کمپ فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته وی، پس از جذب افراد، اقدامات مربوط به شناسایی تک تک آسیب دیدگان آغاز شده و غربالگری اولیه شامل استخراج اطلاعات مربوط به مشکلات پزشکی، نوع اعتیاد، وضعیت تاهل، سن، سطح تحصیلات و ... صورت پذیرفته است.

فرمانده قرارگاه انضباط شهری در پایان گفت: بر اساس اطلاعات اولیه، حدود 40 درصد از جذب شدگان تهرانی و حدود 60 درصد شهرستانی اند که پس از اتمام مراحل ترک به شهرستان های خود ابعاد می شوند. 

 منبع: سایت تابناک 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر