پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1122
۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۱
اندازه متن

معتادان به «بهاران» نمی‌روند

مراکزی که به نام «بهاران» به‌تازگی طراحی می‌شود هیچ معتادی را جذب نمی‌کند و تنها کسانی به این مراکز می‌روند که دوران بهبودی بیماری خود را می‌گذرانند/ تاکنون بیش از ٣٠ محل برای این موضوع جانمایی شده است.
قالیباف

نایب‌رئیس شورای شهر تهران روز گذشته از اعتراض مردم به بردن معتادان به محلات و نزدیکی خانه‌های آنها گفت و خواستار بررسی کارشناسانه در جانمایی مراکز معتادان در محلات شد اما شهردار تهران هم که در جلسه حاضر بود گفت: مراکزی که به نام «بهاران» به‌تازگی طراحی می‌شود هیچ معتادی را جذب نمی‌کند و تنها کسانی به این مراکز می‌روند که دوران بهبودی بیماری خود را می‌گذرانند و می‌خواهند به جامعه برگردند. مرتضی طلایی دیروز در جلسه غیرعلنی و بدون حضور مستمع شورای شهر تهران، گفت: برخی از اتفاقات در شهر نشان می‌دهد بحث احداث مراکز برای معتادان در تمامی محلات شهر تهران دچار مشکل شده است. باید در شیوه جانمایی مراکز بازنگری شده و تیمی کارشناسی برای تعیین محل این مراکز تشکیل شود تا شورا بتواند با تمام توان از عملکرد شهرداری دراین‌باره حمایت کند.
به گزارش خبرنگار «شرق»، در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به بازدید خود در نیمه‌شب روز پنجشنبه از برخی محلات منطقه ١٢ اشاره کرد و گفت: اقدامات صورت‌گرفته در برخی نقاط خوب بوده اما هنوز در برخی نقاط، نشانه‌هایی دیده می‌شود که باید نسبت به ساماندهی آنها نیز اقدام شود. وی به اعتراض‌های بسیار شهروندان درباره احداث ساختمان برای زنان آسیب‌دیده در یکی از محلات خبر داد و خواستار توضیح شهردار تهران دراین‌باره شد. محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران که در این جلسه حضور داشت، در توضیحی گفت: حتی یک مورد ساخت‌وساز برای این موضوع صورت نگرفته است و شهرداری از امکانات خود برای این موضوع استفاده می‌کند. مجموعه بهاران که در حکیمیه قرار دارد، مجموعه‌ای صنعتی بوده است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای حال و آینده پیش‌بینی شده و قرار است زنان آسیب‌دیده، دوران توانمند‌سازی خود را در این مجموعه سپری کنند. وی یادآور شد قرار است متخصصان شهرداری برای مصاحبه و شناسایی آسیب‌دیدگان اجتماعی به مجموعه بهاران منتقل شوند. وی تأکید کرد افراد وارد‌شده به مجموعه بهاران، معتاد نیستند. وي افزود: مجموعه بهاران با هدف توانمند‌سازی آسیب‌دیدگان اجتماعی ایجاد شده است و به‌هیچ‌وجه مرکز ترک اعتیاد نیست. وی به کمیته پنج‌نفره جانمایی این مراکز اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ٣٠ محل برای این موضوع جانمایی شده است که با توجه به دوربودن حدود هشت مکان از محل سکونت مردم، دستور داده شد تا افرادی که احتمال داشتن آسیب را دارند به این مکان‌ها که می‌توانند کاربری کمپ‌ها را داشته باشند انتقال داده شوند. قالیباف در ادامه اطمینان داد که هرگز معتادان و افراد خطرناک (به لحاظ آسیب‌های اجتماعی) را که احتمال ضربه‌زدن به زندگی اجتماعی را دارند در محل اسکان شهروندان جای ندهد. قالیباف به سم‌زدایی از حدود چهار ‌هزار مرد در جریان اقدامات برای ساماندهی معتادان در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در جریان این کار هویت این افراد شناسایی شده و افرادی که برای شهری غیر از شهر تهران باشند پس از سم‌زدایی با همکاری وزارت کشور به شهر خودشان بازگشت داده می‌شوند. افرادی هم که برای شهر تهران باشند پس از سم‌زدایی به ستاد توانمند‌سازی معرفی می‌شوند ضمن اینکه آدرس این افراد گرفته شده و به خانواده آنها مراجعه می‌شود تا با همکاری کمیته امداد امام‌خمینی(ره) زیر پوشش قرار گیرند. عموما خانواده این افراد نیز در معرض آسیب قرار دارند؛ ضمن اینکه اگر به وضعیت خانواده این افراد رسیدگی نشود دیگر محیط مناسبی برای بازگشت آسیب‌دیدگان وجود ندارد.
تغییر در ترکیب میهمانان گرم‌خانه‌ها
محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به وضعیت گرم‌خانه‌های شهر تهران اشاره کرد و نسبت به اعتراض شهروندان ساکن در همسایگی این گرم‌خانه‌ها تذکر داد. قالیباف، شهردار تهران در پاسخ به این موضوع از ابلاغ آیین‌نامه جدید عملکردی گرم‌خانه‌های شهر تهران در دو هفته اخیر خبر داد و تصریح کرد: این گرم‌خانه‌ها با هدف کمک به افراد در‌راه‌مانده، در حدود چهار سال پیش راه‌اندازی شد و شهرداری با توجه به اینکه افراد معتاد و همچنین برخی از کارگران ساختمانی -که به ‌لحاظ مالی بسیار ضعیف هستند- نیز وجود داشتند در این گرم‌خانه‌ها به آنها پناه داد.

 منبع: روزنامه شرق

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر