پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1113
۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
اندازه متن

انتقاد ستاد مبارزه با موادمخدر از مراکز اقامتی غیردارویی معتادان

ستاد مبارزه با مواد مخدر یک نهاد فراقوه‌ای است که سیاست‌های مربوط به مواد مخدر در آنجا وضع می شوند و بهزیستی هر برنامه‌ای داشته باشد باید از این کانال بگذرد، تا آن زمان با تعطیلی یا لغو مجوز مراکز مخالف هستیم.
پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حتما باید در آیین‌نامه ماده 16 و تدوین آیین‌نامه و پروتکل درمانی برای مراکز اقامت غیردارویی (ماده 15) بازنگری انجام شود، گفت: ستاد یک نهاد فراقوه‌ای است که سیاست‌های مربوط به مواد مخدر در اینجا وضع می‌شوند و بهزیستی هر برنامه‌ای داشته باشد باید از این کانال بگذرد؛ بنابراین تا آن زمان با تعطیلی یا لغو مجوز مراکز مخالف هستیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، پرویز افشار درباره وضعیت نظارت بر مراکز اقامت غیردارویی معتادان (مراکز ماده 15) در کشور اظهار کرد: از آنجا که سازمان بهزیستی بر اساس تجاربی که قبلا در بحث مراکز اقامتی چون TC داشت تاکنون بیش از 1080 مجوز برای مراکز درمان اقامتی غیردارویی در کشور صادر کرده است.

وی افزود: این مراکز در حال حاضر پروتکل مشخص و مدونی برای درمان ندارند و متاسفانه سودجویان به راه‌اندازی مراکز بدون مجوز مشابهی که بعضا نام و نشان ندارند، مبادرت کرده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های مهم ما ظرف چندسال گذشته ساماندهی این مراکز بوده است گفت: در همین راستا بخشی از این مراکز پس از بازرسی‌های انجام شده تعطیل شدند و به برخی دیگر نیز مهلت داده شد تا خود را به حداقل استانداردها برسانند و مجوز دریافت کنند.

افشار ادامه داد: در نهایت امسال سازمان بهزیستی مطالعه‌ای را انجام داد که بر اساس آن به این جمع بندی رسیده است که اثربخشی این مراکز خوب نیست و به دنبال بازنگری جدی در این زمینه هستند که البته به صورت شفاهی ما را در جریان قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه حتما باید بازنگری در آیین نامه ماده 16 و تدوین آیین نامه و پروتکل درمانی برای مراکز اقامت غیردارویی (ماده15) انجام شود عنوان کرد: ستاد یک نهاد فراقوه‌ای است که سیاست‌های مربوط به مواد مخدر در اینجا وضع می شوند و بهزیستی هر برنامه‌ای داشته باشد باید از این کانال بگذرد، تا آن زمان با تعطیلی یا لغو مجوز مراکز مخالف هستیم.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اواسط ماه گذشته از اجرای طرح "ارتقای مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور (مراکز ماده 15)" خبر داد و به ایسنا گفت که درحال حاضر دستورالعمل و ضوابط جدید این مراکز تدوین و درآینده به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد. در جریان تدوین دستورالعمل جدید این مراکز، عملکرد تمامی مراکز درمان اعتیاد کشور در قالب یک پروژه پژوهشی با استفاده از روش‌های علمی از طریق تکمیل پرسش‌نامه و مصاحبه با مراجعین، کادر درمان و ناظرین این مراکز انجام شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر