پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1102
۰۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۲۷
اندازه متن
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

مبارزه با ایدز در گرو اطلاع رسانی پیشگیری و شناسایی افراد آلوده است

به طور متوسط سالانه بین 200 تا 300 مورد جدید مبتلا به ایدز در استان فارس شناسایی می شود که 70 درصد از آنان از طریق رفتارهای پر خطر جنسی به این بیماری آلوده می شوند/77 درصد مبتلایان به ایدز در سنین بین 21 تا 45 سال قرار دارند .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بیماری ایدز به عنوان یکی از بیماریهای عفونی و مهلک سالیانی است که جامعه بشری را تهدید می کند اما این بیماری کشنده با پیشگیری و مراقبت قابل کنترل است.

کارشناسان و صاحبنظران می گویند: مبارزه با این بیماری تنها در گرو اطلاع رسانی ، آموزش و هدایت گروههای آسیب پذیر و دارای رفتارهای پرخطر به سمت مراقبت ، درمان و شناسایی افراد آلوده است.
بر اساس آمارهای رسمی ، بیماری ایدز از ابتدای ظهور آن در کشور در سال 65 تاکنون 31 هزار نفر فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده اند و برآورد می شود یکصد هزار نفر در کشور به کام این بیماری مرگبار فرو رفته اند.
همچنین در استان فارس تاکنون سه هزار و 100 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده اما شمار اصلی افراد آلوده بیش از پنج هزار نفر است. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری ایدز مانند سایر بیماریهای عفونی در صورت عدم آگاهی جامعه و عدم رعایت بیماران توان گستردگی می یابد.
محمد هادی ایمانیه افزود: افزایش تعداد معتادان و رفتارهای پرخطر جنسی عمده ترین موارد خطر به حساب می آید که افراد زیادی را درگیر این بیماری می کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر شمار مبتلایان به ایدز که از راههای جنسی به این بیماری مهلک آلوده شده اند سیر صعودی را طی می کند.
وی بیان داشت : سیستم بهداشتی بر روی آموزش و آگاهسازی جوانان توان زیادی را گذاشته است اما آمار مبتلایان به ایدز و پایین آمدن سن مبتلایان حکایت دیگری دارد.
ایمانیه گفت : مبارزه و پیشگیری از ایدز لزوم همکاری دست اندرکاران آموزش رسمی کشور در توانمندسازی جوانان و نوجوانان را دو چندان کرده و باید آموزشهای اساسی در برنامه های رسمی گنجانده شود.
وی اضافه کرد: سیستم بهداشتی به تنهایی قادر نخواهد بود تا علیه این بیماری مبارزه کند و این مهم در گرو مشارکت همگانی همه دستگاه هاست.
بگفته وی ، بسیاری از کشورهای پیشرفته در چند سال اخیر با مشارکت و همکاری سازمانها و نهادهای مختلف و مردم موفق به کنترل و مهار این بیماری شده اند .
بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی در سه دهه اخیر ، از ابتدای شیوع بیماری ایدز تاکنون، 78 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری شده اند و 39 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.
همچنین بر اساس این اطلاعات ، 75 درصد مبتلایان به ایدز در 15 کشور جهان زندگی می کنند و برخی از کشورهای پیشرفته آمار جدید ابتلا به ایدز را به صفر رسانده اند.
سازمان بهداشت جهانی با تمرکزبرنامه ریزی ها بر مهار ایدز ، تا 15 سال آینده ، گامی را به سوی حذف همه گیری ایدز ترسیم کرده است.
بر این اساس گرچه در یک دهه اخیر حدود 35 درصد موارد ابتلا به ایدز کاهش یافته ، اما موفقیت در کنترل ایدز برای همه کشورها و مناطق یکسان نبوده است.
در این میان ، ابتلا به ایدز در اندونزی 48 درصد افزایش داشته و در آفریقا روزانه یک هزار نفر به HIV مبتلا می شوند. 
مدیر پیشگیری و کنترل 'اچ آی وی' ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به طور متوسط سالانه بین 200 تا 300 مورد جدید مبتلا به ایدز در استان فارس شناسایی می شود که 70 درصد از آنان از طریق رفتارهای پر خطر جنسی به این بیماری آلوده می شوند. 
پروین افسر کازرونی اظهار کرد: انتقال ایدز از طریق جنسی بالاترین آمار را نسبت به سایر موارد دارد و این مهم هشدار بزرگی است.
وی افزود: موارد شناسایی شده مبتلایان به ایدز در فارس پنج هزار و 489 نفر است که 87 درصد آنان مرد و بقیه زن هستند. 
افسر کازرونی بیان کرد: 70 درصد از مبتلایان به ایدز از ابتلا خود به این بیماری اطلاعی ندارند و در سیستم بهداشتی نیز ثبت نشده اند. 
به گفته وی، 77 درصد مبتلایان به ایدز در سنین بین 21 تا 45 سال قرار دارند و این مهم بیانگر رسوخ این بیماری در میان قشر جوان و فعال جامعه است. 
این کارشناس بهداشت گفت: اعتیاد تزریقی یکی از راه های عمده انتقال ایدز در فارس است و 67درصد از مبتلایان استان از این طریق آلوده شده و 18درصد افراد نیز از طریق رابطه جنسی مبتلا شده اند . 
افسر کازرونی بیان داشت: افزایش چشمگیر زنان مبتلا به ویروس اچ آی وی، کاهش سن ابتلا، تغییر راه انتقال از اعتیاد تزریقی به سمت روابط جنسی و شیوع بیماری های مقاربتی مهم ترین معضلات در گسترش اچ آی وی ایدز است.
افسرکازرونی ادامه داد: اعتیاد، گستردگی مصرف روان گردان ها و شیشه در میان جوانان یکی دیگر از معضلاتی است که راه را برای گستردگی ایدز باز می کند. 
وی، بهره گیری ازتوان و آموزش نوجوانان و جوانان دراختیار آموزش و پرورش، دانشگاه ها و پادگان ها را در کنترل و پیشگیری از ایدز موثر دانست. 
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ، در سال 2012 در برخی کشورها حدود 40 درصد مبتلایان به ایدز را نوجوانان تشکیل می دادند و سن ابتلا به تدریج در حال پایین آمدن است .
در کشور ما نیز همین روند وجود دارد ، موارد ابتلا به ایدز در کشور در سنین زیر 19 سال به صورت آهسته در حال افزایش است و این زنگ خطری برای مسئولان و دست اندرکاران بهداشت به حساب می آید.
رهبری و مشارکت قوی تر جامعه و بهبود کیفیت درمان از جمله این راهکارهاست ، بر اساس برنامه ریزیهای بهداشتی باید در پنج سال آینده سیستم درمانی به 90 درصد پوشش درمان در بیماران مبتلا به HIV برسد، رقمی که در حال حاضر 20 درصد است. 
رییس مرکز پژوهش های ایدز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: زنگ خطر نگرانی برای ایدز در جامعه ما به صدا در آمده و می طلبد تا با برنامه ریزی جمعی راهکارهای پیشگیرانه برای این بیماری تقویت شود.
دکتر حسن جولایی افزود: کاهش سن ابتلا به ایدز و شیوع در رده سنی جوانان و نوجوانان در جامعه مهمترین موضوعی است که باید مد نظر مسوولان بهداشتی و آموزشی قرار گیرد .
وی معتقد است : افراد آسیب پذیر جامعه مانند زنان تن فروش ، معتادان ، کودکان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست نیاز به چترهای حمایتی ویژه دارند تا در این مسیر از بار آسیب های اجتماعی و افزایش دامنه شیوع بیماریهای جنسی کاسته شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: متاسفانه برخی از افراد مبتلا به ایدز بیماری خود را پنهان می کنند و این معضل بار افزایش این بیماری را بیشتر می کند.
دکتر محسن مقدمی افزود: دراستان فارس سه هزار و 100 نفر مبتلا به ایدز تشخیص داده شده در حالیکه شمار افراد مبتلا به این بیماری بیش از پنج هزار و 489نفر است.
وی بیان کرد: همچنین شمار افراد مبتلا به این بیماری در کشور حدود 100 هزار نفر است در حالیکه تاکنون 31 هزار نفر از آنان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.
وی گفت: جامعه باید نگاه خود به بیماری ایدز را تغییر دهد و این بیماری را همانند سایر بیماری های عفونی و به عنوان یک واقعیت بپذیرد و تلاش را بر تقویت راهکارهای پیشگیرانه متمرکز کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: موج جدید ابتلای به این بیماری از طریق تماس جنسی در جامعه ما رو به افزایش است و این زنگ خطری جدی برای سلامت جامعه است.
مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: پنج هزار و 489 بیمار مبتلا به بیماری ایدز در این استان شناسایی شده که با توجه به برآوردها، احتمال ابتلای سه برابری این رقم به افزون بر حدود 15 هزار نفر می رسد.
مرتضی موسوی اظهار داشت: اگرچه بیماری ایدز خطرناک و کشنده تلقی می شود اما با اقدامات ساده قابل پیشگیری است و جامعه باید در امر پیشگیری مشارکت همه جانبه داشته باشد. 
وی معتقد است : آسیب های اجتماعی قابل سرپوش گذاشتن نیستند و باید مردم را درباره آنها آگاه کرد تا در زمینه پیشگیری از آسیب ها و به ویژه بیماری ایدز گامهای موفق تری برداشت.
وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده ، در سال 1365 ابتلا به ایدز در 67 درصد موارد بدلیل اعتیاد تزریقی و سرنگ های آلوده و 18 درصد بدلیل رفتارهای پرخطر جنسی بوده است .
موسوی بیان کرد: در حالیکه در سال 94 سهم هر یک از این دو علل به 40 درصد رسیده که این مهم هوشیاری و توجه بیشتر همگان را می طلبد. 
وی گفت: باید افرادی را که امکان ابتلای آن ها به ایدز وجود دارد تشویق کرد تا هر چه سریع تر آزمایش های مربوطه را انجام دهند تا در درمان آنها گامی به جلو برداشت.
مدیرکل بهزیستی استان فارس اضافه کرد: آموزش ، اطلاع رسانی و پیشگیری باید از مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه ها انجام شود تا جامعه برای پیشگیری از ایدز و آسیب های اجتماعی بسیج شود .
فرماندار شیراز گفت: مجموعه سیاسی استان در کنار دانشگاه علوم پرشکی قرار دارد تا در شناسایی بیشتر بیماران مبتلا به ایدز و درمان آنها گامی رو به جلو برداشت.
حیدر عالیشوندی گفت: بر اساس آمار ، سال گذشته 29 درصد مبتلایان شناسایی شده، از طریق اعتیاد تزریقی و 41 درصد از طریق رفتارهای پرخطر جنسی به این بیماری مبتلا شده اند.
فرماندار شیراز گفت: افراد در معرض خطر شامل مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، شریک جنسی این افراد، زنان در معرض بیشترین آسیب، همجنس گرایان و کودکان خیابانی باید تحت پوشش برنامه های حمایتی و آسیب شناسی قرار گیرند تا از این طریق گامی در جهت کنترل ایدز برداشته شود.
وی گفت: در چهار دهه اخیر ، 26 میلیون نفر در جهان براثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند که این میزان مرگ و میر پس از جنگ جهانی دومین عامل مهم مرگ انسانها بوده است.
بیماری ایدز نوعی بیماری است که توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) در دستگاه ایمنی انسان ایجاد می شود. 
ویروس عامل بیماری ایدزاز طریق سوزن و سرنگ مشترک، خون آلوده، رابطه جنسی غیر ایمن و مادر مبتلا به جنین منتقل می شود، این ویروس بعد از ورود به بدن ممکن است تا سال ها هیچ علامتی را در فرد ایجاد نکند و فرد ناقل سال ها به عنوان یک فرد سالم اما ناقل می تواند این عفونت ویروسی را به دیگران منتقل کند.
ایدز (Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است. ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام HIV در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می شود که خود زمینه ساز بروز عفونت های موسوم به فرصت طلب است و در نهایت پیشرفت همین عفونت ها منجر به مرگ بیمار می شود 
این بیماری در سال 1982 ایدز نامیده شد، از سال 1988با هدف بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با این بیماری اول دسامبر هر سال (10آذر) به عنوان روز جهانی ایدز معین شده است و همه ساله برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته می شود.
در سال 1996 سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مساله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد.
بر اساس آمارهای موجود بیش از 90 درصد موارد ابتلا به بیماری ایدز متعلق به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
مجتبی دشت بشی | ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
0 0
سلام از اینکه سایت ایدز راه اندازی کردید خیلی خوشحالم
ارسال نظر