پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1056
۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۰
اندازه متن
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی تاکید کرد:

بهزیستی پرچمدار الگوهای نوین در حوزه درمان اعتیاد

سازمان بهزیستی همواره در پیشگیری و درمان اعتیاد پیشرو بوده و در واقع پرچمدار الگوهای نوین و موثر در حوزه درمان اعتیاد بوده؛ زیرا در بهزیستی همواره الگوهای متنوعی در پیشگیری، درمان اعتیاد و کاهش آسیب وجود داشته است.
روشن پِژوه

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: دوره تکمیلی "درمان اجتماع‌مدار اعتیاد " ویژه مسئولان فنی مراکز اجتماع‌مدار سراسر کشور از 24 تا 28 آذرماه توسط بهزیستی در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش درحال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، محسن روشن پژوه افزود: سازمان بهزیستی همواره در پیشگیری و درمان اعتیاد پیشرو بوده و در واقع پرچمدار الگوهای نوین و موثر در حوزه درمان اعتیاد بوده؛ زیرا در بهزیستی همواره الگوهای متنوعی در پیشگیری، درمان اعتیاد و کاهش آسیب وجود داشته به طوری که یک گستره قابل توجه و قابل اتکایی را برای کاهش تقاضای مواد مخدر در کشور فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: برای مثال در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد، الگوی اجتماع محور (TC) سالهاست که توسط بهزیستی در حال اجراست. این الگو در محیط‌های کار، محیط‌های آموزشی، مهد کودک‌ها، محلات و محیط‌های شهری و روستایی گسترش یافته است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 5000 تیم درمان اجتماع محور در کشور حضور دارند که اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد را انجام می‌دهند.

روشن پژوه در ادامه ضمن بیان آنکه در حوزه درمان، بهزیستی تنها دستگاهی است که تنوعی از الگوهای مداخلاتی درمان دارد اظهار کرد: بهزیستی در حال حاضر دارای بالغ بر 1200 مرکز سرپایی، بالغ بر 1000 مرکز اقامتی و همچنین واحدهای مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری برای بهبود یافتگان است.

وی در خصوص خدمات بهزیستی در حوزه کاهش آسیب نیز گفت: در حوزه کاهش آسیب نیز DIC و تیم‌های سیاری در بهزیستی فعالیت داشته و همچنین آنکه مراکز سیار (موبایل سنتر) نیز درکشور در حال فعالیت هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص الگوی درمانی "درمان اجتماع مدار (TC)" ادامه داد: این الگوی درمانی یکی از اثربخش ترین الگوهایی است که اثرات مثبت آن در سراسر دنیا به اثبات رسیده و در کشور ما نیز از سالهای 70 الی 80 توسط بهزیستی در حال برنامه ریزی و اجراست.

روشن پژوه در خصوص برنامه ارتقای مراکز TC عنوان کرد: درحال حاضر برنامه ارتقاء مراکز TC را تدوین کرده‌ایم و در این طرح ارتقاء علاوه بر ارزیابی تمامی مراکز TC کشور برنامه‌های آموزشی را نیز برای پرسنل و درمانگران این مراکز در نظر گرفته‌ تا ارائه دهندگان خدمت بتوانند به درستی با مفهوم درمان در الگوی TC آشنا شوند.

وی در ادامه گفت: در تلاش هستیم تا دانش و مهارت تمام کسانی که در حوزه درمان اعتیاد در مراکز TC فعال هستند را به روز رسانی کنیم و به همین منظور اقدامات متنوعی را برای بهبود عملکرد آنان تدوین کرده ایم که برگزاری کارگاه "دوره تکمیلی درمان اجتماع‌مدار اعتیاد" ویژه مسئولان فنی مراکز اجتماع‌مدار سراسر کشور یکی از این اقدامات است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این کارگاه به مدت پنج روز در مجتمع تلاش وزارت رفاه به صورت شبانه روزی برای افرادی که در مراکز TC سراسر کشور فعالیت می‌کنند توسط بهزیستی برگزار شده است.

روشن پژوه اظهار کرد: این افراد پنج روز کامل در کارگاه حضور داشته و برنامه این کارگاه‌ها تقریبا شبیه سازی شده برنامه‌های مراکز TC است و درمانگران دقیقا تمامی مراحل و قدم‌های TC را به صورت تئوری و عملی در این کارگاه آموزش می‌بینند.

وی افزود: این کارگاه با مراسم صبحگاهی آغاز و تا 11 شب ادامه دارد؛ تمامی درمانگران و پرسنل TC سراسر کشور توسط بهزیستی در این کارگاه دعوت شده و مدرسان آن نیز افراد شناخته شده و صاحب نظر در TCها هستند که در طول این سالیان بهزیستی را در راه اندازی و ارتقای این مراکز همراهی کرده‌اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: امیدواریم با ارائه برنامه‌هایی از این دست بتوانیم مقدمات ارتقای کیفی الگوهای درمان را به ویژه در خصوص برنامه‌های نوآورانه و موثری چون TC فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر